van der Horst

New Race Festival: Nabeschouwing van de organisatoren

Tijdens de allereerste meeting van de GT4 Belgium Cup op Circuit Zolder vielen al meteen heel wat verrassende wendingen en koersfeiten te noteren. De Belgische deelnemers van het schitterende startveld van de GT4 European Series (44 auto’s !) werden niet ontgoocheld!
De twee wedstrijden van een uur leverden totaal verschillende scenario’s op. In de eerste race zag Stéphane Lémeret alle kansen op een goed resultaat al snel vervliegen, toen zijn Indische teammaat Akhil Rabindra al in de eerste ronde bij een incident betrokken raakte. Meteen het einde voor de BMW M4 GT4 van 3Y Technology… Gregory Eyckmans en Sam Dejonghe, samen op de Mercedes AMG GT4 van Selleslagh Racing Team domineerden in de aanvangsfase de Belgische debatten en waren zelfs in de top-10 algemeen terug te vinden. “Voor mijn allereerste race aan het stuur van een GT was ik heel tevreden”, stelde Gregory. “Dit is een fantastisch kampioenschap! De startgrid is indrukwekkend en het niveau heel hoog. Je moet echt hard strijden wil je iets bereiken. Ik heb nooit eerder zozeer met het mes tussen de tanden moeten rijden, en dat maakt de voldoening alleen maar groter. Jammer genoeg hadden we wel de geluksfee niet aan onze zijde… Na een klein contact in de aanvangsfase functioneerde het koelsysteem niet langer naar behoren en twee ronden voor het eind schakelde de motor zichzelf in veiligheidsmodus.”

Zo was het voor Sam Dejonghe onmogelijk om het hoofd te bieden aan Nicolas Vandierendonck, die met de andere Mercedes van het Selleslagh Racing Team de GT4 Belgium Cup won, maar tegelijk ook de beste AM-rijder algemeen werd. Teammaat Johan Vannerum was in zijn nopjes! “Felicitaties aan de SRO Motorsports Group voor een kwalitatief hoogstaande organisatie”, stelde hij. “Het niveau ligt hoog en het is heel plezant om van zo een kampioenschap deel te kunnen uitmaken!”

Jamie Vandenbalck (die de wagen deelde met de Braziliaan Luiz Floss) stond ondanks enkele kleine elektronische problemen op BMW M4 van 3Y Technology op het derde podiumtrapje, goed voor enkele belangrijke punten voor het kampioenschap. Hij ging Louis-Philippe Soenen (solo op een Mercedes uit het team van Patrick Selleslagh) en Sven Van Laere vooraf. Deze laatste werd geplaagd door remproblemen, wat McLaren 570s die hij deelt met de Nederlandse Liesette Braams meer dan een ronde kostte.

Op zondag was Stéphane Lémeret vast van plan revanche te nemen. De rijder-journalist zette tijdens de eerste relais een perfecte prestatie neer en was voortdurend in de top-5 te vinden. Teammaat Akhil Rabindra maakte het werk af en het duo wist zo de tweede race voor de GT4 Belgium Cup te winnen. “Deze GT4’s zijn echt amusant om te racen”, aldus een enthousiaste Lémeret. “Echte racebolides die enorm veel rijplezier opleveren. Zeker als je zo hard moet strijden om voorin te kunnen meedraaien.”

Ook het duo Dejonghe-Eyckmans kon strijden om een plaats in de top-10 algemeen, tot de bolide van de Mahindra Formula E-reserverijder hard werd aangereden. Nicolas Vandierendonck en Johan Vannerum haalden door een beschadigde ophanging evenmin het einde.

Door al die incidenten legde Jamie Vandenbalck uiteindelijk beslag op de punten van de tweede plaats, meteen goed voor de leidersplaats in de tussenstand van de GT4 Belgium Cup! “We hadden dit weekend wel wat elektronische problemen, dus ik ben wat verrast dat ik aan de leiding van het kampioenschap sta”, aldus de Leuvenaar. “Maar dat maakt me niet minder blij!”

Door in de tweede race als derde te finishen scoorde ook Louis-Philippe Soenen belangrijke punten, wat hem de tweede plaats in de tussenstand oplevert, voor Stéphane Lémeret en het duo Vannerum-Vandierendonck, ex-aequo derde.

“Het was een mooie eerste meeting”, stelt Pascal Witmeur, series manager van de GT4 Belgium Cup. “Dit kampioenschap moet uiteraard nog wat groeien, maar alle aanwezige deelnemers waren in de wolken met de kwaliteit van de organisatie en het niveau van het kampioenschap. Er is ondertussen ook heel wat interesse van teams en rijders die dit een heel interessante formule vinden, en wel te vinden zijn voor het intense format van onze races. Ik twijfel er dus niet aan dat het Belgische contingent in de loop van het seizoen danig zal groeien!”

De volgende afspraak van de GT4 Belgium Cup, ook aan als deel van de GT4 European Series, wordt van 20 tot 22 juli op het circuit van Spa-Francorchamps afgewerkt.
 

GT4 Belgium Cup press



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons