van der Horst

New Race Festival: Erik Qvick wint in extremis spannende tweede race

Dirk Van Rompuy / Erik Qvick BMW E30 M3
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick BMW E30 M3
De Belcar Historic Cup sloot het New Race Festival af met hun tweede race van het weekend. Die tweede race werd een spektakelstuk mede door de tussenkomst van de safety car die het veld terug bij elkaar bracht. Aanvankelijk leek Evertjan Alders (BMW M3 E30) opnieuw naar de zege te rijden, maar door het optreden van de safety car vond Erik Qvick (BMW M3) terug aansluiting om op drie ronden voor het einde zijn concurrent voorbij te steken in de eerste linkse en op die manier de zege te pakken. Wim Kuijl (Ford Capri RS2600) won in platform 2 na een mooi duel met Gust Van Haelst (Mazda RX3).
  • LTF
Start race 2
Start race 2
Evertjan Alders, vertrokken van op de pole, pakte direct na de start de leiding, maar Erik Qvick die de BMW M3 van VR Racing deelt met Dirk Van Rompuy, nestelde zich vlak achter de rode BMW en leek aanvankelijk het tempo van Alders te kunnen volgen. Maar geleidelijk nam Alders afstand en leek opnieuw naar een gemakkelijke zege te rijden. Op enige afstand volgde Tim Kuijl (BMW E46 325i), terwijl nog wat verderop Johannes Schouten (BMW 635) en Christophe Van Riet (Ford Mustang) het onder elkaar uitvochten voor de vierde plaats. Maar dan ging de Mini Cooper van Eric Damseaux van de baan in de Bianchi bocht en reed zich vast in het grind. De safety car kwam buiten en bracht gans het veld weer bij elkaar.

Evertjan Alders - BMW E30 M3
Evertjan Alders - BMW E30 M3
Tijdens de safety car-periode werd ook de Corvette van Luc Branckaert naar binnen getakeld. Bij de herstart bleef Qvick onder de achtervleugel van merkgenoot Alders. Met nog drie ronden te gaan dook Qvick in de eerste linkse voorbij de Bastos BMW en nam de koppositie over. De Oostendenaar realiseerde hierbij de snelste wedstrijdronde. Alders probeerde het ritme te volgen maar zag zijn motor te heet worden in het kielzog van de VR Racing by Qvick BMW waarop hij besloot wat afstand te laten en zich tevreden te stellen met de tweede plaats.

Evertjan Alders: "Erik zat vlak achter me en liet niet los. Ik maakte wat kleine foutjes en hij wist me te verschalken. Ik wou slipstreamen en mijn beurt afwachten om terug te vechten, maar door te weinig koeling ging de temperatuur van de motor de hoogte in. Ik moest van het gas en koos eieren voor mijn geld. Met een tweede plaats blijf ik nipt aan de leiding in de tussenstand gezien Erik zijn ploegmaat, Dirk Van Rompuy tijdens de eerste race derde werd in de VR Racing M3. Ik ben zeer tevreden en verwacht een mooi seizoen met veel oppositie."  

Tim Kuijl - BMW E36 325i
Tim Kuijl - BMW E36 325i
Tim Kuijl reed eenzaam naar de derde plaats en won platform 4. Schouten wist de Mustang van Van Riet achter zich te houden tot aan de meet voor de vierde plaats en het podium binnen platform 3.



Tom Laureyns - VW Golf
Tom Laureyns - VW Golf
Ben Thaens - BMW 325i
Ben Thaens - BMW 325i
Tom Laureyns pakte met zijn snelle Golf de zesde plaats algemeen hij werd in het klassement gevolgd door Davy Cooreman (Honda) en Ben Thaens (BMW E30). Deze drie vochten achter de koplopers een heroïsch gevecht uit waarbij Ben Thaens pas op het einde en in zijn zoektocht naar de VW Golf na een stuurfoutje zijn meerdere moest erkennen in de Honda.

Gust Van Haelst verschalkt Wim Kuijl bij de start
Gust Van Haelst verschalkt Wim Kuijl bij de start
Platform 1 en 2 vertrokken 30 seconden na platform 3 en 4. Hier stond Wim Kuijl op de pole met naast zich Gust Van Haelst. Bij de start was de Mazda iets sneller weg dan de Ford Capri en Van Haelst dook als leider de eerste linkse in maar bij het uitkomen van de bocht zat de Capri al naast hem. Kuijl wist zich naar de koppositie te murwen en zou die niet meer afstaan niettegenstaande Van Haelst bleef volgen zij het op een afstand. De safety car-periode veranderde niets aan het verloop van de wedstrijd, na de herstart reed Kuijl opnieuw weg gevolgd op enige afstand door de Mazda.

Michael Rausch - BMW E21 335
Michael Rausch - BMW E21 335
Michael Rausch reed een mooie race achter de beide koplopers en pakte met zijn BMW E21 335 de derde plaats in platform 2. Tien seconden later kwam John Rasse (Ford Escort MKII) als vierde over de streep. Platform 1 werd net als bij de eerste race gewonnen door de Lotus Elan van Roger Poulet.

Foto's: Niels Vaeck / Bravo Racing
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Belcar Historic Cup op zondag 9 mei 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons