van der Horst

New Race Festival: Poles voor Erik Qvick, Wim Kuijl, Luc Branckaerts en Dieter Kuijl

Erik Qvick - BMW E36 STW M Sport ex Bigazzi
Erik Qvick - BMW E36 STW M Sport ex Bigazzi
De kwalificatie van de Belcar Historic Cup tijdens het openingweekend van de Belcar Series was er eentje met verschillende verrassingen. Enkele protagonisten kwamen (nog) niet opdagen terwijl enkele nieuwkomers meteen in de roos mikten. De kwalificatie was op zaterdag terwijl er op zondag twee races wachten. Vier paltformen, vier Belgische kampioenschappen en dus ook vier poles.
  • St. Paul
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth
Erik Qvick zette de VR Racing BMW E36 STW op de algemene pole voor de Ford Capri RS 3100 Cosworth van regerend kampioen Wim Kuijl terwijl de nagelnieuwe Chevrolet Corvette C4 van Luc Branckaerts voor de verrassing zorgde met een derde chrono algemeen en de pole in platform 3. Hij deelt de tweede startrij met de Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan Van Elderen.


Luc Branckaerts - Corvette C4
Luc Branckaerts - Corvette C4
Ondanks enkele belangrijke forfaits zoals de Audi 80 Quattro Competitione ex Pirro van François Bouillon (ski ongeval), de BMW M3 van Evertjan Alders (motorproblemen in Hockenheim), de Nissan Primera van Guy François (Gebrek aan onderdelen), enz. tekenden uiteindelijk toch 39 oudjes paraat tijdens de seizoenopener van de Belcar Series.


Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RSR
Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RSR
Eén gechronometreerde training voor de oudjes. Deze bepaalt de startopstelling van de eerste race, terwijl de uitslag de startopstelling van de tweede race bepaalt.
Erik Qvick vertrekt dus vanop de pole in de eerste race van het weekend terwijl Tom Van Rompuy de tweede wedstrijd betwist op de BMW STW ex Bigazzi. De Oostense tovenaar had het echter niet onder de markt in zijn BMW gezien de remverdeling hem parten speelde. De Ford Capri van platform 2-kampioen Wim Kuijl werd ook vooraan verwacht, maar pakte naast de pole. Ook hij was niet 100% tevreden met het resultaat en kampte met een nukkige Capri. Hij vertrekt welleswaar vanop de eerste startrij. Twee historische wagens van een totaal andere generatie naast elkaar. De tweede startrij is zeer merkwaardig gezien de nieuw opgebouwde Corvette C4 van Luc Branckaerts tijdens zijn maidentrip meteen naar een schitterende derde chrono reed en de meerdere bleef van de Ford Sierra Corsworth RS500 van Jan Van Elderen.

Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
De derde startrij wordt gedeeld door de Nederlandse BMW M3 van Fred Krab en zijn landgenoot en regerend platform 4-kampioen Tim Kuijl in diens knappe BMW E36 2.5. Guy Fastres vertrekt met zijn BMW M3 vanop de zevende positie met de Porsche 964 Cup van Eric Nulens naast zich. Nulens was sneller dan merkgenoot en Platform 3-kampioen Luc Moortgat die naar de kant werd gestuurd door een olielek aan het kleppendeksel van de Porsche. Het was behoorlijk druk onder de tent van Moortgat na de kwalificatie, want ook de Renault Clio van Ilaria Stalliviere kampte met problemen aan de koppeling.
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri Weslake Platform 1
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri Weslake Platform 1
Met een dertiende chrono was Dieter Kuijl in zijn Weslake Ford Capri de snelste in platform 1 voor wagens met een FIA homologatie. Samuel Verheggen moest zijn Merdedes 190 Evo2 snel naar de kant sturen met een defecte stuurbekrachtiging die de St-Paulrijder in de steek liet. Hij raakte niet verder dan 2 minuten rond en zal een inhaalbeweging moeten doen. De prachtige ex Slaus BMW E21 335i van Rausch zullen we niet meer aan het werk zijn dit weekend door een lekke koppakking.

Foto's: Bravo/David Noels - Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op zaterdag 13 mei 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons