New Race Festival: Q1 Trackracing wint na late neutralisatie
Na die eerste reeks pitstops prijkte de Belgium Racing Porsche 911 GT3 Cup op kop. Jan Lauryssen had het stuur overgenomen van Dylan Derdaele, terwijl Stienes Longin op de Audi vader Bert afloste. PK Carsport had echter een tiental seconden meer nodig om de pitstop af te werken en dat bleek voldoende om tot een leiderswissel te leiden. Hoewel de Audi de snellere bolide bleek tijdens het openingsuur, geraakte Stienes Longin op de piste niet voorbij een ontketende Jan Lauryssen.
Longin jr. haalde alles uit de kast tijdens de laatste reeks pitstops en zette daarbij ook de snelste wedstrijdronde neer. Maar toen Tom Werckx in de JJ Motorsport BMW 330i met stukke remmen van de baan schoof in de Bianchi-bocht, vaardigde de wedstrijdleiding meteen een FCY uit. Lauryssen en Longin hadden hun laatste stop reeds afgewerkt, maar Dirk Schouten, die al vroeg in de race het stuur had overgenomen van Filip Teunkens, dook net op dat ogenblik de pitlane in. Hoewel de pitstop van Q1 Trackracing 20 tellen langer duurde, kwam de Nederlander als leider de piste op. Hij verdedigde meesterlijk en ontzegde Lauryssen zo de kans op de zege in de seizoensopener.
Q1 TrackRacing leek geen aanspraak meer te kunnen maken op de zege; maar de troepen van Frank Thuriaux gokten door hun tweede verplichte stop op het allerlaatste moment af te werken, een gok die hen geen windeieren legde. De zege dus, de eerste algemene zege voor Filip Teunkens en tevens de eerste overwinning in een Belgisch kampioenschap. Voor Dirk Schouten komt de triomf een week na zijn zege met Q1 TrackRacing in de Porsche Carrera Cup Benelux in Spa-Francorchamps.
Jan Lauryssen in slotronde over de kop, maar toch nog tweede
In zijn jacht op de algemene zege liep Jan Lauryssen stad en land af. Daarbij ging de Kempenaar echter te ver in de allerlaatste kilometers van de wedstrijd. Op de tunnel aan de ingang van het circuit ging Lauryssen in het gras, begon te slingeren, klapte in de bandenstapel en daarbij ging de (nagelnieuwe) Porsche 911 overkop. Einde verhaal zou je denken, maar de bolide landde op zijn vier wielen en kon de meet nog bereiken. "De auto startte nog, dus ben ik naar de finish gereden", vertelde Lauryssen in de pitlane van Zolder aan Autosport.be. Stienes Longin kon in de Audi geen aanspraak meer maken op de zege; enerzijds omdat er bij de herstart een gedubbelde - tragere - wagen tussen hem en de leiders zat, anderzijds omdat hij af te rekenen kreeg met een trage leegloper. De laatste podiumplaats was hierdoor zijn deel.Arthur Peters en Kenny Herremans winnen in onderbezette GTB-klasse
De nagelnieuwe Porsche Cayman GT4 RS was het uithangbord in de GTB-klasse, die dit seizoen helaas aan bloedarmoede lijdt. Slechts twee deelnemers kwamen aan de start, met naast de Porsche ook de Terclavers BMW M4 GT4. Herremans/Peters stuurden de Cayman zonder al te veel problemen naar de eerste zege van het seizoen op een zesde plaats in de algemene rangschikking, daarbij geholpen door de late neutralisatie waarbij NGT de Porsche van nieuw rubber voorzag.Manfred Verbeke soleert naar toerismezege
Manfred Verbeke werkte de wedstrijd over 125 minuten solo af op zijn Audi RS3 LMS en won uiteindelijk de TA-klasse met een vijftal tellen bonus op het gelijkaardig exemplaar van Nick Van Pelt en Olivier Bertels. De Cupra TCR van vader en zoon Van Den Hove besloot op de laatste podiumtrede.Na de crash van Tom Werckx, ging de zege in TB probleemloos naar de VDW Motorsport BMW E46 van Ron Van De Water en Nico Vangeel. De wagen deed het de voorbije seizoenen al goed in de algemene Belcar-ranking en met een klassezege vatten de Kempenaren het seizoen 2024 alvast positief aan. Guido Werckx soleerde naar een tweede plaats in de JJ Motorsport BMW 330i Clubsport, terwijl zijn neef Tom zoals gemeld met remproblemen de race moest verlaten. Na een korte check-up werd de jongste Werckx echter fit verklaard. De laatste podiumtrede in TB kwam wel op naam van een andere bolide uit de ateliers van JJ Motorsport. De BMW 330i van het debuterende IR pwrd by GRT Motorsport (Ive Van Der Aa, Jonas Van Cauwenbergh en Geoffrey Verkoyen) pakte, onverwacht aldus het team, meteen een ereplaats in zijn eerste race.
Geen drie, maar slechts twee wagens aan de start in de nieuwe TC klasse, na het forfait van de Abarth eerder op de dag. De zege ging naar Andres Beers en David Vynke die in hun BMW 3 serie de gelijkaardige bolide van Küpper Racing (Kevin Küpper en Sven Mohr) afhielden.
De volgende afspraak van het Belcar Endurance Championship 2024 vindt eveneens op Circuit Zolder plaats, in de marge van de Belgian Truck GP op 23 juni.
--- Uitslag Belcar Endurance - New Race Festival 2024 (pdf) ---
Foto's: Marnik Mouchaers - Niels Vaeck - Thomas Smets
Tweet