van der Horst

New Race Festival: Reacties na afloop van de eerste race te Circuit Zolder

Finish 2017 Belcar New Race Festival
Finish 2017 Belcar New Race Festival
Met het vallen van het zwart-wit geblokt na 125 minuten racen, kwam ook de eerste wedstrijd van het Belcar Endurance Championship 2017 te Circuit Zolder ten einde. Autosport.be sprokkelde enkele reacties bij de deelnemers, het relaas kan u hieronder terugvinden.
Henk Haane
Henk Haane
Henk Haane (Belgium Racing Porsche 991 GT3 Cup #98 - 9e Algemeen, 3e Belcar 1). "Dit was niet echt het resultaat waarop we gehoopt hadden, maar ik ben toch blij dat we wederom op het podium staan. Voor mij persoonlijk is het de negende keer in negen wedstrijden dat ik het podium haal, volgende keer gaan we voor een tien op rij." Teamgenoot Pedro Bonnet viel zijn Nederlandse teamgenoot meteen bij, "ik doe nog beter! In elke wedstrijd die ik startte op circuit, eindigde ik op het podium" (lacht).

Euroracing - Radical SR3 RS
Euroracing - Radical SR3 RS
Marnik Battryn (Euroracing Radical SR3 RS #67 - 29e Algemeen, 3e Belcar 7). "Ik blik bijzonder tevreden terug op dit weekend, mijn debuutweekend op circuit. Ik heb zoveel geleerd, niet in het minst van mijn teamgenoot dit weekend, Stienes Longin. Hij is echt top, zowel op als naast de piste. Jammer dat we problemen kregen met de versnellingsbak en daardoor de race niet konden uitrijden, maar het hoofddoel dit weekend was vooral ervaring opdoen en in dat opzicht zijn we zeker geslaagd. Nu gaan we werken richting de 24 Hours of Zolder; als alles goed gaat, start ik dan op de Wolf GB08 van het team."

Xavier Stevens - MExT Racing Team
Xavier Stevens - MExT Racing Team
Xavier Stevens (MExT Racing Team Porsche 991 GT3 Cup #8 - 6e Algemeen, 1e Belcar 1). "Ik miste mijn start een beetje omdat ik te vroeg op het gas ging en nadien terug moest lossen. Naarmate de race vorderde, heb ik dat terug kunnen rechtzetten. Er was een mooie strijd met de andere Porsches, voornamelijk deze van No Speed Limit. Toen ik zag dat deze problemen kreeg, was het voor ons wel iets eenvoudiger. We hebben tot laat in de race gewacht om de laatste stop af te werken, in de hoop dat er nog een full course yellow of safety car-priode kwam. Dat was echter niet het geval, maar toch konden we onze klasse winnen."

Tjarco Jilesen - PG Motorsport
Tjarco Jilesen - PG Motorsport
Tjarco Jilesen (PG Motorsport Porsche Cayman #981 - 13e Algemene, 1e Belcar 3). "We hadden het niet onder de markt met het verkeer. Ik forceerde niets en trachtte een strak tempo aan te houden. De pitmuur moedigde me dan aan de kadans iets te verhogen, waarna ik 1 à 2 seconden per ronde versnelde en een tempo vond dat ik constant kon aanhouden. Het probleem met de software in onze auto was nog niet opgelost, wat ervoor zorgde dat we zonder enkele elektronische hulpmiddelen moesten rijden. We zagen wel dat het pechduiveltje weer toesloeg bij de VGL Racing Saker RapX en dat is jammer. Die jongens werken hard en eerlijk is eerlijk, op pure snelheid hebben we hier geen verhaal tegen hen. Onze uitslag is echter wel weer een opsteker voor het kampioenschap."

GHK Racing - Porsche 991 GT3 Cup
GHK Racing - Porsche 991 GT3 Cup
Guy Verheyen (GHK Racing Porsche 991 GT3 Cup #3 - 11e Algemeen, 5e Belcar 1). "Mijn teamgenoot Freddy (Loix) kwam ongelukkig in aanraking met de bandenstapel en ook mijn andere teamgenoot Chris Mattheus moest op quasi dezelfde plaats uitwijken voor een andere deelnemer en raakte daarbij eveneens de muur. De wagen was bijgevolg fel gehavend toen ik het stuur overnam. Ik vertrok zonder zijspiegels en dat was best wel wennen. Toch kon ik 1:38 draaien, niet slecht vind ik persoonlijk. We blijven evenwel met een wrang gevoel achter, tijdens de 24 Hours of Zolder mag dit niet voorvallen."

Convents - BMW Clubsport
Convents - BMW Clubsport
Davy Convents (Convents BMW Clubsport #50 - 22e Algemeen, 2e Belcar 5). "Onze bandendruk was niet helemaal goed en het duurde een vijftal ronden alvorens dat zich rechtzette. Nadien zat ik geblokkeerd achter de #69 en heb ik in samenspraak met de pitmuur besloten om eerder te pitten en zo via de undercut te trachten hem te passeren. Vincent (Convents n.v.d.r.) heeft vervolgens een tik gekregen op het linkerachterwiel en snelle tijden klokken was nadien uit den boze. Hij heeft dan met verstand gereden en de tweede plaats veiliggesteld."

Bart Van Samang - MSE
Bart Van Samang - MSE
Bart Van Samang (MSE BMW M235i Racing Cup #245 - 26e Algemeen, 7e Belcar 3). "We zijn door een jammere fout tweemaal net iets te snel vertrokken uit de pitstraat. Daardoor moesten we nadien de pitstraat terug opzoeken voor een extra stop, maar we kregen die instructie van de koersdirectie pas op het einde van de race. Bovendien was die beslissing van de wedstrijdleiding foutief en dat verknalde eigenlijk onze race. Toen we wilden vertrekken, stond het licht aan het einde van de pitstraat al op rood. Dit was niet onze allerbeste race, zeker omdat de tweede of derde plaats erin zat. Het was een beetje een pechweekend, want de kwalificaties gisteren liepen ook niet helemaal volgens plan."


RBC Race Team - Saker RapX
RBC Race Team - Saker RapX
Michael Roskam (RBC Race Team Saker RapX #123 - 21e Algemeen, 6e Belcar 3). "Ik ben enorm tevreden met dit resultaat, want dit is de eerste maal dat we aan de finish staan met onze Saker. Voor ons is dit sowieso een leerjaar, maar de finish halen is altijd leuk; temeer omdat we bij de vorige race in Spa-Francorchamps in de allerlaatste ronde onze wagen moesten parkeren met een stukke versnellingsbak. We doen het stapje per stapje en daarom kan ik tevreden terugblikken op een geweldig weekend."

Niels Lagrange - Chrisal Leipert Motorsport
Niels Lagrange - Chrisal Leipert Motorsport
Niels Lagrange (Chrisal Leipert Motorsport Lamborghini Huracán #26 - 5e Algemeen, 1e Belcar 7). "Het was een leuke wedstrijd, maar helaas dook ik in de openingsfase net onder de normtijd. Slechts 4 duizendste scheelde het. Jammer, zeker omdat mijn lap time predictor aangaf dat ik nog 2 tiende marge had. Ik onthou echter dat we erin slaagden uit de problemen te blijven en een vijfde plaats uit de brand te slepen. We verzamelden bovendien een pak gegevens met het oog op de 24 Hours of Zolder en dat was toch de voornaamste opdracht dit weekend."

Bert Longin - PK Carsport Wolf GB08
Bert Longin - PK Carsport Wolf GB08
Bert Longin (PK Carsport Wolf GB08 #11 - 8e Algemeen, 5e Belcar 2). "We hebben alweer te kampen met technische problemen aan de versnellingsbak. Na ongeveer een uur wedstrijd begon de bak kuren te krijgen en dat verergerde tijdens de wedstrijd. In de eindfase konden we enkel nog in vijfde versnelling rijden en dan kan je natuurlijk weinig meer uitrichten. Dit is echt frustrerend, want ik denk dat PK Carsport nooit meer energie heeft gestoken in het opbouwen van een wagen. Er is echt enorm veel aandacht gegaan naar elk detail. We hebben de wedstrijd uitgereden met als enige doel punten te sprokkelen voor het kampioenschap."

Foto's: Marnik Mouchaers



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zondag 4 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons