van der Horst

New Race Festival: Reacties na afloop van de wedstrijd

Dick Van Elk (r.)
Dick Van Elk (r.)
Met het New Race Festival is het seizoen 2016 van de Supercar Challenge officieel op gang getrapt. Aan de seizoensopener op ons eigenste Circuit Zolder stonden ook heel wat landgenoten aan de start. Autosport.be legde zijn oor na afloop te luister bij enkele van de deelnemers en polste ook bij organisator Dick Van Elk hoe hij terugblikt op de openingsmanche van zijn populaire kampioenschap.
Jean-Pierre Lequeux & Sam Dejonghe
Jean-Pierre Lequeux & Sam Dejonghe
Jean-Pierre Lequeux (Ginetta LMP3, voor de gelegenheid gedeeld met Sam Dejonghe): "Het ging er warm aan toe! Ik heb super gereden en de wagen was tip top. Ook de set-up was leuk en als we nog wat trainen, moet een 1:30 op de Pirelli's tot de mogelijkheden behoren. Sam lag op kop toen hij de wagen aan mij doorgaf, maar ik kon Zumbrink niet achter mij houden, de Volvo was te snel."


Henry Zumbrink
Henry Zumbrink
Henry Zumbrink (Volvo S60 - winnaar race 2 Super GT): "Een lastige wedstrijd, zeker met de intrinsiek snellere Ligier erbij. Het is een kwestie van te verdedigen in de bochten en vervolgens je te focussen op de rechte stukken", aldus de Nederlander die bij de start in de Eerste Linkse volledig dwars ging en terugviel naar de laatste positie. "Mijn rembalans zat volledig verkeerd. Ik had mijn aandacht op Dontje en daardoor verloor ik de wagen. Dan ben ik vertrokken met de tanden op het stuur en toen Dontje uitviel, wist ik eigenlijk niet in welke positie ik vertoefde. Ik heb me dan gefocust op de race zelf en ben uiteindelijk nog doorgestoten tot de leiding."

Tim Joosen (Norma M20FC - 2e plaats race 2 Superlights Challenge): "We hebben heel wat progressie gemaakt dit weekend en ik heb eigenlijk relatief constante tijden kunnen klokken. Dat is bemoedigend en hetzelfde kan gezegd worden over de prestaties van het Pirelli-rubber. We merken dat het een redelijk constante band is en mogelijk zullen we ook in de Belcar opteren voor het Italiaanse rubber."

Jos Jansen - Porsche 991 GT3 Cup
Jos Jansen - Porsche 991 GT3 Cup
Jos Jansen (Porsche 991 GT3 Cup - 2e plaats race 2 GTB): "Ik heb me dol geamuseerd en ben zeer tevreden, temeer omdat dit mijn allereerste wedstrijd is op circuit. Dit is natuurlijk volledig anders dan rallycross en alles was nieuw voor mij. Het belangrijkste is dat ik me aan het einde van de race niet moe voelde."



Chris Voet (Peugeot RCZ - winnaar race 2 Sport): "Mijn race kan ik samenvatten in drie woorden: spannend, maar goed! Ik kende een goede start, heb mijn banden gespaard en de wagen dan doorgegeven aan Bart (van den Broeck nvdr). De Peugeot voelde zeer goed aan dit weekend en ook op Spa en in Oschersleben zouden we goed uit de verf moeten komen."

Chris Voet & Bart van den Broeck
Chris Voet & Bart van den Broeck
Bart van den Broeck (Peugeot RCZ - winnaar race 2 Sport): "We hadden het niet onder de markt. Ik ben tweemaal kunnen doorstoten naar de leiding, om die iets later terug kwijt te spelen. Derde keer, goede keer en toen was de zege een feit, al hielden we aan de meet maar goed een tel voorsprong over op de BMW van Wisselink/Tappel. Ik heb me evenwel super geamuseerd en kijk al uit naar onze volgende race in Spa. "

Bart Ooms (Radical SR3-RS - winnaar race 1 en race 2 Superlights Challenge SL2-klasse): "We eindigen tweemaal als eerste en daarmee kennen we opnieuw een mooi weekend. Er wacht ons echter nog heel wat werk om de set-up van de Radical in orde te krijgen. We gaan nu thuis alle details nog eens onderzoeken en kijken wat we nog kunnen verbeteren."

Dick Van Elk
Dick Van Elk
Dick van Elk (organisator Supercar Challenge): "We hebben een zeer goed openingsweekend achter de rug en in feite werden alle verwachtingen ingelost. In de Superlights Challenge hadden we iets minder deelnemers dan verhoopt, maar laten we niet vergeten dat de economie in Nederland nog niet op pijl is. We werken aan een startgrid met minimum 15 wagens en opteren er bewust voor om hen niet samen te laten rijden met de bolides uit de Supercar Challenge, dat vinden we te riskant. De wagens uit beide kampioenschappen klokken hier dan wel gelijkaardige rondetijden, maar er zit een groot verschil in hoe ze die chrono's precies realiseren. De LMP3's zijn misschien iets te snel en hun prestaties gaan we nu ook onder de loep nemen. Je moet evenwel ook finishen en daar wrong het schoentje zoals je merkte."

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Supercar Challenge op zondag 17 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons