van der Horst

New Race Festival Zolder: Belgium Historic Cup: Moortgat, Van Elderen, Van Haelst en François eerste leiders

Start Belgian historic Cup 2015
Start Belgian historic Cup 2015
Met 34 wagens aan de start van de eerste wedstrijd van het Belgian Historic Cup seizoen 2015 kunnen we voorzichtig van een geslaagde opkomst spreken. Door het feit dat de FIA besliste om het bouwjaar van de historische wagens op te trekken naar 1990 betekende dit voor promotor BRAVO dat de Belgian Youngtimer Cup meteen kon worden opgedoekt en deze wagens voortaan onderdak krijgen in de Belgian Historic Cup. Tot en met vorig seizoen kenden we binnen de Belgian Historic Cup twee Klassen die ook behouden blijven in 2015. Daar komen nu de twee Klassen bij uit de vroegere Belgian Youngtimer Cup. De Klasse 1 en 2 blijven gelden voor FIA wagens en doorgeëvolueerde wagens tot 1976, terwijl de Klasse 3 en 4 open staan voor GT’s en Toerisme-wagens met een bouwjaar tussen 1977 en 1990.
  • Powercars
Tom Laureyns - VW Golf2
Tom Laureyns - VW Golf2
Tijdens het New Race Festival werd één kwalificatie en één race afgewerkt. De kwalificatie werd zoals verwacht gedomineerd door Porsche 964 Cup van Real rijder Luc Moortgat die via een strakke 1’45”300 de pole pakte voor merkgenoten Patrick Michiels (Van Beurden Porsche), Diederik Ceyssens en Pierre-Yves Paque met daartussen de Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan Van Elderen die de derde chrono realiseerde. Een knappe Tom Laureyns bleef in zijn VW Golf de Porsche 964 van Eric Nulens voor terwijl Gust Van Haelst (Mazda RX-3), Freddy Van Sprundel (Ford Escort MK1) en Bas Van Elderen (BMW 325i) de top 10 afsloten. Op de zesde startrij stond de schitterende De Tomaso Pantera van Carlo De Cock, geflankeerd door de TVR van de Brit John Spiers die de beide Lotussen van Guy François en Roger Poulet achter zich liet.
 
Luc Moortgat nam tijdens de start de bende op sleeptouw voor Patrick Michiels, Jan van Elderen, Ceyssens, Paque, Laureyns, Nulens, Van Haelst, enz. Luc Moortgat was opnieuw een maat te snel voor de concurrentie en won de eerste race van het seizoen. Het gat met de Porsche 964 Cup van Patrick Michiels bleef beperkt tot een tiental seconden.
 
Luc Moortgat versus Patrick Michiels
Luc Moortgat versus Patrick Michiels
“In mijn snelste ronde kom ik een seconde te kort tegenover Moortgat die de ganse wedstrijd domineerde en geen fouten maakte,” aldus Michiels achteraf. “Ik zit met een chrono van 1’46”539 in ieder geval op de limiet van mijn wagen. Vanaf de volgende wedstrijd deel ik de Porsche met Philippe Van Beurden. Misschien is hij in staat om Luc het leven iets lastiger te maken”.


Achter dit duo zagen we een bijzonder knappe race voor de derde plaats algemeen tussen de Sierra Cosworth van Jan van Elderen en de Porsches van Pierre-Yves Paque en Diederik Ceyssens. Een tijdlang zag het ernaar uit dat Van Elderen dit met de vingers in de neus zou klaren, maar een ontketende
Diederik Ceyssens - Porsche 964 Cup
Diederik Ceyssens - Porsche 964 Cup
Ceyssens dacht daar enigszins anders over. Eerst moest de Porsche-rijder zich ontdoen van merkgenoot Paque, aan het roer van de tweede Real Porsche. Beiden speelden enkele malen haasje over in een zeer geanimeerde race. Naar het einde toe kon Ceyssens dan de sprong maken naar Van Elderen die wat problemen kende met de motortemperatuur en tenslotte naar de vierde plaats werd verwezen maar wel winnaar werd in Klasse 3 voor Toerisme wagens.
 
Tom Laureyns parkeerde na de kwalificatie zijn razendsnelle VW Golf op de zesde plaats algemeen, maar moest reeds in de vierde ronde en op een voorlopige zesde plaats het strijdperk verlaten met een defecte cardanas. Een probleem dat zich ook reeds stelde tijdens de kwalificatie. Deze zesde plaats werd over genomen door Gust Van Haelst in diens snelle Mazda RX-3. Hij won de Klasse 2 en bleef de Lotus Elan voor van Guy François die winnaar werd in Klasse 1. De Gentenaar vocht een mooie strijd uit voor de zevende plaats met de BMW 325i van Bas van Elderen, de Ford Escort MK1 van Freddy Van Sprundel en de TVR van de Brit John Spiers.
 
Van Van Sprundel zijn we snellere chrono’s gewend, maar ditmaal tekende hij paraat met de Escort MK1 met de BDA krachtbron en deze gaf niet het volle pond waardoor hij uiteindelijk pas 10de werd. Spiers reed in zijn TVR tijdens de eerste wedstrijdhelft een dijk van een race, maar moest dan het gas lossen met een te warme krachtbron. Guy François won dus uiteindelijk de Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens voor Spiers en Van Sprundel.
 
Carlo De Cock - De Tomaso Pantera
Carlo De Cock - De Tomaso Pantera
Naast Tom Laureyns moesten ook Carlo De Cock en Eric Nulens vroegtijdig de arena verlaten. De bloedmooie De Tomaso Pantera van De Cock had koppelingsproblemen terwijl Nulens, altijd goed voor een stevig partijtje racen en een dichte ereplaats, een pechdag kende. Tijdens de kwalificatie kwam de versnellingspook los op zijn Porsche 964 Cup, terwijl in de race zelf de veiligheidsgordels los kwamen.

Belgium Historic Cup
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op dinsdag 12 mei 2015.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons