van der Horst

New Stratos gaat dan toch in productie!

New Stratos
New Stratos
Reeds in 2010 waren er al plannen voor een remake van de legendarische Lancia Stratos, maar helaas ging de realisatie van het New Stratos project uiteindelijk niet door. Acht jaar later volgt er dan toch nog witte rook: de New Stratos gaat toch in productie, zei het in gelimiteerde oplage.
  • Dreamdrive
New Stratos
New Stratos
Het Italiaanse Manifattura Automobili Torino (MAT) kreeg van de bedenker van het oorspronkelijke project uit 2010, de Duitse miljardair Michael Stoschek, toestemming om de New Stratos dan toch te fabriceren. Het toenmalige studiemodel werd in 2010 ontworpen door het beroemde ontwerpbureau Pininfarina in opdracht van Stoschek. De New Stratos stond op het ingekorte chassis van een Ferrari 430 Scuderia en gebruikte zijn 510 pk krachtige 4.3 liter V8. De bedoeling was om vijftig exemplaren van de heruitgave van het Italiaanse rallykanon te bouwen. Jammer genoeg stak Ferrari hier een stokje voor, officieel omdat de koetsbouwer geen Ferrari-delen mocht gebruiken.

New Stratos
New Stratos
Afgelopen vrijdag maakte MAT, waar ook de Glickenhaus SCG003S wordt gebouwd, het goede nieuws bekend dat het 25 modellen gaat homologeren en leveren. De New Stratos komt er in drie uitvoeringen, onderandere een straatlegale versie en een GT voor op de piste zijn voorzien en daarnaast komt er een Safari versie voor in de blubber, het terrein waar de originele Lancia Stratos zich uitstekend thuis voelde met kampioenschappen in het WK-rally in 1974, 1975 en 1976. De beroemde rallywagen had een vermogen van 190 pk, geleverd door een Ferrari Dino V6. Van de remake van de Stratos is nog weinig gekend, behalve dat de bolide beschikt over 550 pk. Meer nieuws maakt Manifattura Automobili Torino wereldkundig op de Autosalon van Genève begin maart. Wij van Autosport.be kunnen in ieder geval niet wachten……

Foto's: MAT



Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in Autosalon op zondag 11 februari 2018.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons