van der Horst

Nicolas Vandierendonck met Lamborghini Huracan GT3

Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck, de vice kampioen in de Blancpain GT Sports Club 2016, zal quasi dezelfde piste bewandelen als vorig seizoen waarin de GT Sports Club opnieuw centraal staat. Hij verruilt wel de Corvette C6 ZR1 GTE voor een Lamborghini Huracan GT3. Daarnaast zal de West-Vlaamse zakenman ook meer dan waarschijnlijk actief zijn tijdens de etmaalraces van Spa en Zolder alsook in de VW Fun Cup.
  • Powercars
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Twee seizoenen was Vandierendonck onderweg met de Corvette C6 ZR1 GTE van SRT en tweemaal op rij werd hij vice kampioen. In 2015 met Jeffrey Van Hooydonk in de Divisie Super GT binnen de Supercar Challenge en in 2016 in de Blancpain GT Sports Club na de ongenaakbare Poolse Ferrari rijder Michal Broniszewski. Tijdens de voorlaatste manche in Spa-Francorchamps en het afsluitende weekend in Barcelona behaalde Nicolas drie podia en een pole. Zodoende kon hij opschuiven naar de tweede plaats in de tussenstand en werd vice kampioen.

“Er zijn enkele belangrijke factoren die me aanspreken binnen de GT Sports Club,” steekt de zaakvoerder van Shipex van wal.
Nicolas Vandierendonck - Blancpain GT Sports Club
Nicolas Vandierendonck - Blancpain GT Sports Club
“In het begin had ik eerlijk gezegd mijn twijfels over GT Sports Club bij de geboorte van het kampioenschap. Ik was in de veronderstelling dat het om pure amateurs zou gaan die enkel een leuk weekend wilden beleven. Het werd snel duidelijk dat de realiteit echter totaal anders was. Ik volgde de races tijdens het eerste seizoen van op afstand omdat ik op dat moment met SRT een engagement was aangegaan om samen met Van Hooydonk de Supercar Challenge te betwisten. Er werd echt geracet in de GT Sports Club en zonder voorbereiding kom je er niet aan te pas. Wat mij aantrekt is dat je het helemaal alleen moet doen op de track en dus niet kan rekenen op een snelle teammaat. Via eigen motivatie en met de ruggesteun van een goed team dat zijn product zeer goed kent kan je ver komen in een dergelijk kampioenschap. Dat was het geval met SRT dat een schitterend team is met kennis van zaken, maar vanaf komend seizoen opteer ik toch voor een wagen van de laatste generatie”.

Met de keuze voor een Lamborghini verandert Vandierendonck het geweer enigszins van schouder.

“De GT3 evolueert snel en momenteel genereren de GT3 wagens van de laatste generatie veel downforce. De Corvette is een goede wagen met vooral koppel, maar met een pak minder downforce en ik moet meegaan met de evolutie. Je kan met een GT3 ondermeer later en dieper in de bochten remmen en ik wil mee deze evolutie beleven, anders raak ik achterop”.

Nicolas Vandierendonck - Blancpain GT Sports Club
Nicolas Vandierendonck - Blancpain GT Sports Club
“Ook al zijn we met z’n allen gentlemen drivers, toch kan je de GT Sports Club nog in twee categorieën opsplitsen. Ofwel doe je het voor de sport en wil je zo hoog mogelijk scoren, ofwel ben je een pure hobbyist en doe je mee voor de fun. Het gros van het veld binnen de GT Sports Club doet het net als ik voor de sport en dat spreekt me aan binnen deze competitie. Er wordt geen duimbreed toegegeven, ik beleefde interessante en leuke gevechten en moest strijden voor iedere meter. De tegenstand gaat trouwens nog sterker worden volgend seizoen. Ik ben dus afgelopen maanden enkele wagens gaan testen waarbij vooral de Lamborghini en de Mercedes me het meest aanspraken. Volgens mijn gevoel leent de Lamborghini zich het beste richting sprint, terwijl ik de Mercedes eerder aanvoel richting endurance. Ik spreek alleen over mijn eigen ervaring met beide wagens en ik heb een beter
Start GT Sports Club
Start GT Sports Club
gevoel in een wagen met een middenmotor. Beide wagens vragen in ieder geval een verschillende rijstijl waarbij ik me het beste voel in de Lamborghini”.

“Via Mauro Casadei, die coördinator is bij Lamborghini, ben ik dan in contact gekomen met Ombra Racing en die konden me een interessante offerte afleveren. Ze rijden ook het Italiaans GT kampioenschap en de beide kalenders passen perfect. Ook Jeffrey Van Hooydonk heeft connecties bij Ombra Racing terwijl ik ook wordt geruggesteund door Wim Everaerts die als ingenieur aan de slag is bij de motorsportafdeling van Lamborghini”.     

Aan ambitie is er nooit gebrek bij Nicolas Vandierendonck. De West-Vlaming houdt zijn fysieke conditie op peil en is net als andere jaren bijna maniakaal bezig met de voorbereiding.  

Ombra Racing - Lamborghini Huracan GT3
Ombra Racing - Lamborghini Huracan GT3
“Vorig seizoen had ik enkele uitschieters waaronder mijn pole en podia’s in Barcelona en Francorchamps. Dit jaar wil ik minstens een wedstrijd winnen in de GT Sports Club. Over het kampioenschap ga ik me niet uitspreken. Er zijn teveel onbekende factoren en je kan ook pech kennen. Om een wedstrijd te winnen zullen we moeten trainen en de wagen perfect leren kennen. Ik begin in februari met de Cayman GT4 te trainen om terug wat snelheid in de benen te krijgen en dan vanaf maart gaan we op verschillende omlopen testen waaronder Misano, Silverstone, Hungaroring en Paul Ricard tijdens de officiële testdagen van SRO”.

De Blancpain GT Sports Club krijgt alle prioriteit voor de Thems Racing piloot, terwijl hij ook een zeer goede herinnering heeft aan de recent verreden 24 Hours of Zolder waarin hij samen met Koen Wauters, Lieven Goegebuer, Xavier Stevens en Jeffrey Van Hooydonk team vormde en de MExT-Porsche naar de tweede plaats algemeen loodste.

Belgisch duel met Patrick Van Glabeke en Nicolas Vandierendonck
Belgisch duel met Patrick Van Glabeke en Nicolas Vandierendonck
“Naast de GT Sports Club wil ik opnieuw aan de start staan van de 24 Hours of Zolder in een goed team en indien men mij een goede deal voorstelt. Ik kende vorig jaar een schitterende wedstrijd met MExT Racing Team en was zodoende een schakel in de ketting van hun succes met de titel in Belcar 1 en de vice-titel algemeen als resultaat. Ik teken onmiddellijk om in dergelijke omstandigheden opnieuw aan de start te komen. Verder wil ik ook de 24 Hours of Spa meerijden, als dit enigszins financieel haalbaar blijkt. Tot slot zal ik ook nog fungeren als coach en piloot in de VW Fun Cup met een aantal vrienden. Gewoon voor de fun”.

“Maar zoals ik reeds aangaf zal de GT Sports Club primeren en ik ga me dan ook in die richting voorbereiden. Als ik erin slaag om mijn fysieke paraatheid en mijn concentratie onder controle te houden en ook goed uitgerust aan de start kan staan, dan denk ik dat ik samen met Ombra Racing en de Lamborghini Huracan GT3 ver kan komen in het kampioenschap".

Foto's: Blancpain GT Sports Club - Ombra Racing - Thems Racing Press - Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Sports Club op donderdag 26 januari 2017.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons