van der Horst

Nieuw format voor de categorieën van het Belgian Indoor Karting Championship 2019

Na afloop van een succesvolle editie 2018, heeft het bestuur van het Belgian Indoor Karting Championship niet getreuzeld om de krijtlijnen van de derde editie onder de hoede van RACB Sport uit te tekenen. De organisatie stelt zichzelf systematisch in vraag en is een luisterend oor voor de deelnemers, met de bedoeling om het enige Belgische indoor kartingkampioenschap naar een nog hoger niveau te tillen.
2019 zal dan ook heel wat nieuws brengen. “We hebben vooral geprobeerd om de bestaande categorieën nieuw leven in te blazen”, legt Antoine del Marmol uit, bestuurslid van het BIKC. “Voortaan is er slechts één ‘Junior’-klassement van 10 tot 15 jaar. Het minimale gewicht is vastgelegd op 65 kilo, met een maximale ballast van 30 kilo. Rijders van minstens 16 jaar oud kunnen uitkomen in drie divisies: Master Lite met een minimaal gewicht van 85 kg, Master F40 voor zij die ouder zijn dan 40 en eveneens minstens 85 kg wegen, en Master Heavy, waar de balans vastgelegd is op 100 kilogram (met een maximale ballast van 10 kilo). Een andere belangrijke wijziging voor het nieuwe seizoen is dat alle rijders samen op het circuit te zien zullen zijn, maar de toeschouwers kunnen de verschillende categorieën blijven volgen dankzij armbanden van een verschillende kleur.”
Continuïteit is daarentegen het sleutelwoord voor het concept van de komende editie, die opnieuw plaatsvindt in Wavre Indoor Karting. “We hebben inderdaad het principe van de one-day meeting behouden”, onderlijnt Michael Serwy. “Alles wordt beslist op zondag 29 september. Als we veel te veel inschrijvingen ontvangen, wordt het echter mogelijk om een tweede wedstrijddag te organiseren. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met de Juniors op zaterdag en de Masters op zondag.”
In het format van het kampioenschap vallen dan weer enkele nieuwigheden te noteren. “We hebben het goed functionerende recept van het WIK Championship overgenomen”, gaat Ghislain de Mévius door. “Na tien minuten kwalificatie worden groepen gevormd in functie van de gerealiseerde chrono’s. Er worden vier races van tien minuten aangeboden. Vanaf de tweede confrontatie worden de groepen opnieuw gemengd in functie van de tijden uit race 1, enzovoort tot de vierde en laatste wedstrijd. De rijders kunnen tweemaal een shortcut gebruiken bij elke race en er wordt geen rekening gehouden met het slechtste resultaat. Daardoor belooft er veel spanning te ontstaan!”
Wat evenmin zal veranderen, zijn de prachtige beloningen voor de verschillende kampioenen. “Het BIKC moet een springplank blijven naar de hogere categorieën, en iedere klasse wordt ook dit jaar in de bloemetjes gezet”, herinnert Matthieu de Robiano. “De kampioen van 10 tot 15 jaar oud krijgt een gratis deelname aan de finale van de IAME Series Benelux in Mariembourg op 2 en 3 november. De laureaten in Master betwisten dan weer het Zolder Fun Festival, voorlaatste manche van de European VW Fun Cup op 12 en 13 oktober. Gezien het grote aantal kartrijders die een stap hoger zetten na een deelname aan het BIKC, mogen we nu al gerust zijn dat de jaargang 2019 er een wordt van een uitstekend niveau.”
De vraag luidt dus: wie wordt de opvolger van Rayhan Mouôya, Antoine Morlet, Paul Theysgens, Kris Cools en Arnaud Teuwen? Antwoord op het einde van september voor een veelbelovende editie 2019 van het Belgian Indoor Karting Championship.
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Karting op dinsdag 13 augustus 2019.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons