Nieuw WRC-reglement heeft vooral invloed op WRC2
De middagservice wordt iets langer. Er zal nu 40 in plaats van 30 minuten mogen gewerkt worden aan de wagen.
En er is ook een maatregel om de kosten te drukken. Argentinië en Chili, en Portugal en Italië, moeten worden afgewerkt met dezelfde onderdelen, zoals chassis en motor.
Er is geen wijziging in de startorde. Nochtans wordt daar al jaren over gemord. Het grote nadeel daarbij is dat de startorde vorig jaar mede heeft gezorgd voor een ongemeen spannend kampioenschap. FIA verkiest dus een spannend kampioenschap boven een eerlijke strijd.
Het is nu nog wachten op de volledige line-up van de teams. Zeker zijn Ott Tänak, Kris Meeke en Jari-Matti Latvala bij Toyota, Sébastien Ogier en Esapekka Lappi bij Citroën en Thierry Neuville en Andreas Mikkelsen bij Hyundai. Mads Östberg kondigde aan dat hij al zeker géén zitje heeft. Dani Sordo blijft bij Hyundai maar zijn programma is nog niet gekend. Rond Hayden Paddon blijft het heel stil al zag hij zijn co-maatje Seb Marshall wel richting Toyota trekken. En ook bij Ford blijft het stil en lijkt de enige zekerheid Teemu Suninen, maar ook het programma van de Fin ligt nog niet vast.
Heel vreemd: maar Sébastien Loeb zou wel eens de sleutel in handen kunnen hebben voor de verdere uitkomst van de stoelendans. De Fransman zit na Dakar zonder werk en lijkt wel zin te hebben in een nieuw, weliswaar, beperkt WRC-avontuur. Aan geruchten doen we niet mee, maar Hyundai en Ford lijken volgens sommige internationale bronnen en autosportsites te azen om de expertise van de recordkampioen binnen te halen.
Foto: Davy Degryse
Tweet