van der Horst

Nieuw WRC-reglement heeft vooral invloed op WRC2

Pontus Tidemand - Skoda Fabia R5
Pontus Tidemand - Skoda Fabia R5
Weinig nieuws onder de zon op de wereldraad van de FIA die woensdagavond het reglement voor volgend jaar goedkeurde. WRC2 wordt wel opgesplitst in een FIA WRC2 PRO-kampioenschap en WRC2-kampioenschap, zeg maar een veredelde amateurklasse. Met die ingreep wil de FIA merken motiveren om mee te stappen in het kampioenschap.
Concreet zullen in WRC2 Pro maximum twee wagens mogen worden ingezet per merk en moeten de teams minimum deelnemen aan zeven manches, waarvan eentje buiten Europa. Voor piloten en co-piloten tellen de acht best resultaten en de resultaten zullen ook meetellen voor het merkenkampioenschap. Voor het gewone WRC2-kampioenschap zijn er veel minder beperkingen. De zes eerste scores waar men effectief is ingeschreven in WRC2 worden in rekening genomen voor het kampioenschap.

De middagservice wordt iets langer. Er zal nu 40 in plaats van 30 minuten mogen gewerkt worden aan de wagen.

En er is ook een maatregel om de kosten te drukken. Argentinië en Chili, en Portugal en Italië, moeten worden afgewerkt met dezelfde onderdelen, zoals chassis en motor.

Er is geen wijziging in de startorde. Nochtans wordt daar al jaren over gemord. Het grote nadeel daarbij is dat de startorde vorig jaar mede heeft gezorgd voor een ongemeen spannend kampioenschap. FIA verkiest dus een spannend kampioenschap boven een eerlijke strijd. 

Het is nu nog wachten op de volledige line-up van de teams. Zeker zijn Ott Tänak, Kris Meeke en Jari-Matti Latvala bij Toyota, Sébastien Ogier en Esapekka Lappi bij Citroën en Thierry Neuville en Andreas Mikkelsen bij Hyundai. Mads Östberg kondigde aan dat hij al zeker géén zitje heeft. Dani Sordo blijft bij Hyundai maar zijn programma is nog niet gekend. Rond Hayden Paddon blijft het heel stil al zag hij zijn co-maatje Seb Marshall wel richting Toyota trekken. En ook bij Ford blijft het stil en lijkt de enige zekerheid Teemu Suninen, maar ook het programma van de Fin ligt nog niet vast.

Heel vreemd: maar Sébastien Loeb zou wel eens de sleutel in handen kunnen hebben voor de verdere uitkomst van de stoelendans. De Fransman zit na Dakar zonder werk en lijkt wel zin te hebben in een nieuw, weliswaar, beperkt WRC-avontuur. Aan geruchten doen we niet mee, maar Hyundai en Ford lijken volgens sommige internationale bronnen en autosportsites te azen om de expertise van de recordkampioen binnen te halen.

Foto: Davy Degryse



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op donderdag 6 december 2018.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons