van der Horst

Audi mikt breed met opvolger van R8

8394eb3491c125f83c4ad03894ed16b7ef6235d7.jpg
Nadat we u twee weken geleden al de eerste beelden toonden van de vermoedelijke opvolger van de immens succesvolle Audi R8 LMS GT3, bevestigde Dr. Wolfgang Ullrich afgelopen weekend in Spa aan het Amerikaanse Sportscar365.com dat de wagen die in Monza aan het werk te zien was wel degelijk Audi’s nieuwe strijdwapen voor de toekomst is. “De wagen werd ontwikkeld op basis van de reglementen die we kennen van de FIA, die het uitgangspunt zouden moeten vormen voor de toekomst,” verklaarde Ullrich aan Sportscar365.
92cc10f357a988173e1b3ac475a442e3ba2f33c3.jpg
Hoewel er nog onzekerheid bestaat over invoering van de nieuwe GT/GT+ reglementen, onder meer het tijdskader daaromtrent, blijft Audi dus niet stilzitten. Dat hoeft ook niet te verbazen aangezien weldra (2015?) de tweede generatie van de R8 de marktplaats zal betreden en men niet zoals bijvoorbeeld Porsche nog enige tijd met een oud model in competitie actief wil zijn. Het nieuwe zogenaamde ‘eengemaakte’ GT-reglement is nu al een tijdje in de maak, met regelmatige bijkomsten van een werkgroep waar ook de constructeurs rechtstreeks bij betrokken zijn, al het lijkt het er hoe langer hoe meer op dat de vooropgestelde invoeringsdatum van 2016 niet zal gehaald worden.
 
24H Spa: De start in beeld gebracht
Anderzijds mikt het merk uit Ingolstadt ook zeer breed door de opvolger in eerste instantie tevens conform het GT3-platform te ontwikkelen. Op zich een zeer logische keuze gezien het nog steeds ongekende succes van de formule, zowel op sportief als commercieel vlak. Zo kondigde Lexus recent nog aan een nieuwe GT3 op de markt te zullen brengen, ondanks het naderende GT/GT+ verhaal. Bovendien wil Stéphane Ratel – de geestelijke vader van GT3 –niet van wijken weten en verklaarde hij enkele weken terug nog aan autosport.be met GT3 te zullen doorgaan, tenzij de nieuwe reglementen zeer dicht aanleunen tegen zijn huidige concept.
 
ec7d4929216fea6a7c18a6ae1a0b8616309ab36a.jpg
De gecamoufleerde wagen die u op bijgevoegde foto’s aan het werk ziet op Monza, maakte er nog maar zijn allereerste meters. Het competitiedebuut van de bolide zal dus zeker niet voor morgen zijn, en al zeker niet vooraleer het doek van de straatversie is gelicht. Toch sloot Ullrich niet uit dat de opvolger van de R8 volgend seizoen mogelijks in één of twee races een eerste optreden kan maken om het nieuwe product alvast in de markt te zetten.
 


Foto's: Matteo Milani & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op donderdag 8 mei 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons