van der Horst

Nieuwe BMW 1-serie zonder achterwielaandrijving

BMW 1 Serie bij testen in Miramas
BMW 1 Serie bij testen in Miramas
BMW sleutelt hard aan de productieversie van de nieuwe BMW 1-serie, een wagen waaraan het vijf jaar ontwikkelde. Het Duitse merk legt de laatste hand aan het pre-productiemodel dat op dit ogenblik een testprogramma ondergaat in het Zuid-Franse Miramas en de puristen wel eens kan doen huiveren. De reden? BMW maakt voor de derde generatie 1-serie de switch van achterwielaandrijving naar een voortrekker - of vierwielaandrijving zo u wil - en laat technologie uit de BMW i3 doorstromen naar de "reguliere" bolides. Dat laatste moet een gevoelig betere tractie opleveren, zo belooft thans BMW, dat meteen ook enkele details omtrent de motorisatie vrijgaf.
BMW 1 Serie bij testen in Miramas
BMW 1 Serie bij testen in Miramas
Zo mogen we ons aan de meest krachtige vierpitter uit het gamma tot dusver verwachten. Deze lost de huidige zescilinder af. Die nieuwe 2 liter biturbo, die we kennen uit onder meer de BMW X2, komt beschikbaar in de BMW M135i xDrive en moet maar liefst 306 pk produceren, een bommetje dus. De overstap van achter- naar voorwielaandrijving zou geen minder responsief weggedrag mogen opleveren beweert de Beierse constructeur. Daarvoor vertrouwt het op het ARB-technologie (actuator contiguous wheel slip limitation) die in de ECU van de motor is ingebakken eerder dan in de aparte rekenunit in het Dynamic Stability Control-systeem. Het voordeel? Tot driemaal snellere signaaloverdracht, wat tot tien maal sneller moet aanvoelen.

BMW 1 Serie bij testen in Miramas
BMW 1 Serie bij testen in Miramas
Een voordeel van de switch naar een voorwielaangedreven systeem is het ruimere interieur, vooral achteraan. Zo hebben de knieën achteraan 3,3 cm meer ruimte en zitten de zetels 1,9 cm lager. Ook de kofferruimte van de populaire hatch is licht toegenomen, met 20 liter tot 380 liter.

Foto's: BMW AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op woensdag 27 maart 2019.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons