Nieuwe generatie Formule 2-wagens voorgesteld te Monza
Het halo systeem dat moet verhinderen dat het hoofd van de rijder geraakt wordt door rondvliegende brokstukken of onderdelen wordt dus nu ook in de Formule 2 geïntroduceerd. De FIA staat er op om het systeem dat dit jaar uitgetest werd in de Formule 1 in te voeren in de andere door de FIA ondersteunde formule-kampioenschappen. Verder valt op dat de hoge neus verdwenen is en dat de nieuwe wagen een veel lagere neussectie heeft die sterk gelijkt op deze die de GP3-wagens gebruiken. Deze nieuwe neussectie moet de wagens meer downforce vooraan geven wat het inhalen bij het remmen moet vergemakkelijken.
De toekomstige Formule 2-wagen krijgt ook een moderne motor, de huidige Mecachrome (Renault) V8 van 4000cc maakt plaats voor een V6 turbo van 3400cc ook al geprepareerd bij Mecachrome. Pirelli blijft de bandenleverancier van de klasse. De wagen werd voor het eerst getest in juli op het Franse circuit van Magny-Cours waarbij de veiligheid, de functionaliteit en de betrouwbaarheid werden getest. Twee prestatiegerichte sessies zijn nog voorzien voor in december. Vervolgens kunnen de teams de wagens testen in januari en februari.
Foto's: FIA Formula 2
Tweet