van der Horst

Nieuwe generatie Formule 2-wagens voorgesteld te Monza

FIA Formula 2 2018
FIA Formula 2 2018
Op de omloop van Monza waar dit weekend de negende manche van het FIA Formula 2 kampioenschap plaats vindt, werd donderdag de nieuwe Formule 2wagen voorgesteld die vanaf het seizoen 2018 in gebruik genomen wordt. De door Dallara ontworpen bolide valt uiterlijk vooral op doordat hij uitgerust is met het halo veiligheidssysteem dat vanaf volgend jaar ook in de Formule 1 wordt geïntroduceerd. De bolide zal zeker tot 2020 worden gebruikt.
Halo op FIA Formula 2 2018
Halo op FIA Formula 2 2018
De huidige F2 Dallara is al in gebruik sinds 2011 en het werd dus hoog tijd om voor vervanging te zorgen. De nieuwe bolide die volgend jaar in gebruik genomen wordt benadert dus veel meer de huidige Formule 1-wagens dan nu het geval is met de huidige wagen. Zo is de nieuwe Dallara uitgerust met het halo veiligheidssysteem en wordt hij uitgerust met een turbo motor.

FIA Formula 2 2018
FIA Formula 2 2018
Het halo systeem dat moet verhinderen dat het hoofd van de rijder geraakt wordt door rondvliegende brokstukken of onderdelen wordt dus nu ook in de Formule 2 geïntroduceerd. De FIA staat er op om het systeem dat dit jaar uitgetest werd in de Formule 1 in te voeren in de andere door de FIA ondersteunde formule-kampioenschappen. Verder valt op dat de hoge neus verdwenen is en dat de nieuwe wagen een veel lagere neussectie heeft die sterk gelijkt op deze die de GP3-wagens gebruiken. Deze nieuwe neussectie moet de wagens meer downforce vooraan geven wat het inhalen bij het remmen moet vergemakkelijken.

Mecachrome V6 turbo
Mecachrome V6 turbo
De toekomstige Formule 2-wagen krijgt ook een moderne motor, de huidige Mecachrome (Renault) V8 van 4000cc maakt plaats voor een V6 turbo van 3400cc ook al geprepareerd bij Mecachrome. Pirelli blijft de bandenleverancier van de klasse. De wagen werd voor het eerst getest in juli op het Franse circuit van Magny-Cours waarbij de veiligheid, de functionaliteit en de betrouwbaarheid werden getest. Twee prestatiegerichte sessies zijn nog voorzien voor in december. Vervolgens kunnen de teams de wagens testen in januari en februari.


Foto's: FIA Formula 2
 



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons