van der Horst

Nieuwe hoogtes voor de Fun Cup powered by Hankook op Circuit Zolder

AP Racing - Fun Cup #426
AP Racing - Fun Cup #426
Niet voor het eerst staat de Fun Cup powered by Hankook op het punt een record te breken! Tijdens het Zolder Fun Festival, komend weekend het traditionele decor voor de finale van het seizoen, staan meer dan vijftig teams klaar om zich acht uur lang met elkaar te meten. Nooit eerder werd die magische kaap door organisator Kronos Events gerond.
Op het Limburgse voormalige F1-circuit op een boogschoot van Hasselt wordt dit weekend niet alleen gemikt op de laatste podiumplaatsen van een geslaagd seizoen 2023. De titels worden namelijk uitgereikt wanneer iets voor 18 uur de zwart-witgeblokte vlag wordt gezwaaid. Komende zondag lopen die twee boeiende verhaallijnen dus door elkaar!

De strijd om de algemene titel kaapt natuurlijk de meeste aandacht weg, al is die het voorbije jaar uitgedraaid op een intern duel bij Milo Racing. Lorenzo Donniacuo, voor de tweede maal op rij winnaar van de Hankook Qualifying Trophy, Kevin Caprasse en Timo Van Impe hebben met de #280 Milo Socardenne na de zege in Anneau du Rhin de beste papieren in handen. De #480 Milo Tourneur, regerend kampioen in het leukste kampioenschap van ons land, ontvangt een onuitgegeven team, met Simon Tourneur en Maxime Soulet, maar ook Frédéric Bouvy en Jean-François Olivier.

De twee teams van de formatie van Christophe Nivarlet zijn niet alleen de twee kanshebbers op de titel, want de concurrentie zal van goeden huize moeten zijn om hen van het podium van het Zolder Fun Festival te slaan. De #498 Compact Machinery by Leader (Benoit Dupont-Tristan Földesi-Matts Breckpot-Edouard Chevalier) en de #446 Milo Racing (Pieter Ooms-Kevin Balthazar-Sébastien Kluyskens) zijn de grootste uitdagers, maar opgelet ook voor de terugkeer van CG Racing, dat William Godefroid en Behhan Danhier heeft ingeschreven op de #219.
Fun: voordeel Michaël Mazuin Sport
De zege op het circuit van Anneau du Rhin heeft de #486 Michaël Mazuin Sport (Louis Mazuin-Lucas Taelman-Nathan Brauns) misschien wel het beslissende voordeel bezorgd in de titelstrijd van de Fun-categorie, voor teams zonder Top Gun-rijder. De grootste uitdagers zijn zoals gebruikelijk de #489 Milo HHH (Alexander Hommerson-Niek Hommerson-Marnix Hommerson), de #514 Michaël Mazuin Sport van Michaël, Camille en Gabriel Mazuin, en de #415 Clubsport Racing (Koen De Wit-Matisse Lismont).

Het succes van de finale in Zolder is mede te danken aan de langverwachte terugkeer van 8KS Scuderia, dat maar liefst drie exemplaren van de Fun Cup Evo3 aan de start brengt! Een verrassing uit het Italiaanse kamp is allerminst uitgesloten, zeker gezien de rijders die werden opgetrommeld om de #258 (Edoardo Zorza-Andrea Portatadino-Eduard Fatio), de #285 (Claudio Cappelli-Sean McInerney) en de #406 (Thomas Toffel-Davide Gaggianese) te besturen.

De terugkeer van 8KS is geen alleenstaand geval, want vele andere teams maken van de Limburgse afspraak gebruik om het peloton weer te vergezellen. Welkom terug JUSI Racing, Why not? Racing, Haas RT, SGRT.be en AL Racing!
Pure: racen voor de zilveren medaille
AC Motorsport - Fun Cup #487
AC Motorsport - Fun Cup #487
Nog voor het licht op groen gaat, zijn Benoit Arnaudet, Raphael Bolle Debal en Ralph Pierard (#487 AC Motorsport) zeker van de titel in de Pure-categorie (met rijders die voornamelijk de Fun Cup op hun palmares hebben staan). Na een zo goed als foutloos seizoen kan het viertal nu al op beide oren slapen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet voluit voor de overwinning zullen gaan. De tegenstand komt van de ‘usual suspects’: we denken maar aan de de #53 Nice Cars – Wondercar by CG (Simon Carrera-Frédéric Bocquet), de #114 Clubsport Racing (Philip Vandewalle-Jean-Luc Heymans-Olivier Aerts) of de #278 Eastkart by Acome (Nicolas Fedorenko-Frédéric Delhez- Dusty Kukenheim-Mitchel Kukenheim).
Vintage en Retro samen op de startgrid
Voor het eerst zijn zowel de Vintage-categorie (voor de Evo1-versie) als de Retro-categorie (voorbehouden aan de Evo2’s) tegelijk vertegenwoordigd in het deelnemersveld van de Fun Cup powered by Hankook. Nog twee aanvullende redenen om de zevende en laatste manche van dichtbij te volgen…

In Vintage nemen twee teams het tegen elkaar op: de #254 DPW Racing van Kobe Delmé, Ruud Boffin en Branco Stieners enerzijds en de #79 Spirit of Mobydick van Antoine Chanteux, Gaëtan Fevry, Jean-Pol Bajot en Ilya Schrevens anderzijds. In Retro is het uitkijken naar een vierstrijd tussen de #54 Pitstop Racing (Jean-Marc Holvoet-Luc Moulin-Florent Vandevelde-Rudi Vankeirsbilck), de #69 TTS Racing (Bert Aerden-Frederik Tielens-Bart Leyssens-Kristof Moons), de #105 Team Allsigns by SGRT.be (Jef Koopmans-Olivier Descamps-Raphael Makowcynski) en de #331 SGRT.be (Simon Lurkin-Olivier Descamps-Yehann De Wachter-Maarten Perdieus).
Biplace: op naar een nieuw duel tussen Car-Pass en DPW Racing
De toekomstige kampioenen? Of toch de winnaars van de voorbije twee wedstrijden? De laatste maanden wordt de Biplace-categorie, waar passagiers proeven van de autosport, gedomineerd door twee teams. De #365 Car-Pass LRE by Comtoyou (Stéphane Lémeret-Philippe Denis-Quentin Denis-Gautier Engisch-Philippe Reynens) zegevierde in de eerste drie races van het seizoen, nadien was de bovenste podiumtrede weggelegd voor de #381 DPW Racing (Michiel Lescroart-Feye Hijts-Mathieu Simoné).

Opgelet tot slot voor de spreekwoordelijke derde hond die weleens zou kunnen profiteren van dat intense duel. De #342 Milo Monster Trendy is een vaste waarde in de spits van het peloton, en al zeker met Francis Plunus, Tom Rensonnet en Michael Lottefier aan het stuur!

Het is nu aftellen naar de kwalificatiesessie die geprogrammeerd staat op zaterdagochtend (10.25u-11.55u), gevolgd door het kwalificatiespel op het middaguur. De start van het Zolder Fun Festival wordt zondag gegeven om 10 uur. Mede dankzij het prachtige voorspelde nazomerweer heeft u geen enkel excuus om ter plaatse te ontdekken wie de nieuwe kampioenen zullen worden. De toegang is bovendien volledig gratis!

Fun Cup press



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons