van der Horst

Nieuwe lay-out voor Rome E-Prix gevoelig langer

Nieuwe lay-our Rome E-Prix
Nieuwe lay-our Rome E-Prix
Vandaag maakte de Formule E bekend dat er ingrijpende wijzigingen zullen plaatsvinden aan het tracé van de Rome E-Prix, gepland in april. De Italiaanse hoofdstad mocht al twee jaar de elektrische bolides ontvangen op het Circuito Cittadino dell'EUR, maar toen was het circuit 2,86 km lang met maar liefst 21 bochten. Het nieuwe tracé blijft nog steeds in de Europese wijk, maar de organisatoren vonden wat extra kilometers gezien de nieuwe lengte 3,385 km is en dat met twee bochten minder.
Rome is één van de steden waar de start en finish van de E-Prix-piste niet op dezelfde plaats ligt en dat zal ook dit jaar het geval zijn. De bocht van 180 graden na de start - waar er in de openingsfase geregeld wat brokstukken vielen - verdwijnt en wordt vervangen door een bocht van 90 graden. Ook de vele chicanes werden uit het nieuwe circuit verbannen, waardoor er meer aan energiebesparing zal gedacht moeten worden.

Daarnaast zijn de finishlijn en pits verhuisd en zijn nu achter de hoek van de Piazzale delle Nazione Unite gebracht, waar de wagens de afdaling nemen naar het laagste punt van het circuit. Interessant is dat de hoogtemeters nog steeds een rol spelen en we dus zeker nog een aantal wagens van de grond zullen zien komen. Door de wijzigingen aan het circuit, wordt het afwachten wie het beste zal omspringen met de beperkte voorraad energie. 

Foto: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op woensdag 3 februari 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rome 1.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons