van der Horst

Nieuwe look en hertekend koetswerk voor Elantra N TCR

Hyundai Elantra N TCR van Michelisz, Azcona en Girolami kreeg nieuwe look
Hyundai Elantra N TCR van Michelisz, Azcona en Girolami kreeg nieuwe look
Hyundai Motorsport heeft de nieuwe look onthuld van de Elantra N TCR die dit seizoen aan de start komt van de Kumho FIA TCR World Tour. Zoals eerder vermeld runt BRC Hyundai N Squadra Corse in 2024 niet twee maar drie wagens, bestemd voor Norbert Michelisz, Mikel Azcona en nieuwkomer Néstor Girolami. De Elantra N TCR anno 2024 behoudt dezelfde door Hyundai Motorsport ontworpen basis, maar krijgt wel een aerodynamisch verbeterd koetswerk en nieuwe dito kleurstelling mee in de strijd om de verlenging van Norbert Michelisz' rijderstitel in 2023.
Het nieuwe uiterlijk van de Elantra N TCR weerspiegelt de recentste facelift  toegepast op de straatversie van de Elantra N die in september 2023 werd gelanceerd. De nieuwe kleurstelling voor het TCR World Tour-seizoen 2024 is geïnspireerd op de N Motorsport-kleuren van de WRC Hyundai i20 N Rally1 Hybrid. De prominente N op de flanken van de Elantra's benadrukt de band tussen het succesvolle TCR-project van Hyundai Motorsport Customer Racing en de Hyundai N-auto’s.

De beslissing om thans een team van drie wagens te runnen moet de gooi naar de constructeurstitel van het door Gabriele Rizzo en Gabriele Tarquini aangevoerde BRC-team versterken. Hoewel BRC het vorig jaar met slechts twee wagens moest zien te rooien tegenover sterker vertegenwoordigde concurrenten, wist Michelisz toch een tweede TCR-titel te versieren; de vijfde reeds voor het BRC Racing Team na eerdere FIA WTCR-titels voor Tarquini (2018), Michelisz (2019) en Azcona (2022). 

Maximale relevantie voor Hyundai’s straatauto’s is altijd een belangrijk onderdeel geweest van alle auto’s die door Hyundai Motorsport zijn ontworpen en gebouwd. Het was dus logisch dat de nieuwe look van de Elantra  zou  worden weerspiegeld in het uiterlijk van de Elantra N TCR voor de Kumho FIA TCR World Tour 2024. Er is altijd een nauwe band geweest tussen onze autosportprojecten en Hyundai N – vanaf de eerste N-auto’s tot nu met de Elantra N en de volledig elektrische IONIQ 5 N" aldus Till Wartenberg, Hyundai Motor Company Vice-President Hyundai N Management & Motorsport Sub-divisie.
 
Hyundai Motorsport President en teambaas Cyril Abiteboul: “Ons Customer Racing-project en ons succes in de Kumho FIA TCR World Tour zijn erg belangrijk voor Hyundai Motorsport. TCR is ons enige circuitraceproject en een cruciale manier waarop we de Hyundai N-straatauto's kunnen ondersteunen met onze activiteiten in Alzenau. Door succes in WTCR, TCR World Tour en andere series wereldwijd heeft onze Customer Racing-afdeling een uitstekende reputatie opgebouwd. Dit brengt extra druk met zich mee om onze positie aan de top van de serie te behouden. Het toevoegen van een derde auto voor het Kumho FIA TCR World Tour-seizoen was een cruciale stap om onze ambities kracht bij te zetten".

Met de nieuwe regels met betrekking tot het compensatiegewicht verwacht ik een eerlijker kwalificatieverloop. Nu zal de rijder die tijdens een raceweekend de meeste punten scoorde ook het meest succesballast mee aan boord hebben tijdens het volgende evenement. Met drie Hyundai Elantra N TCR op de baan hebben we strategisch nu ook meer mogelijkheden tijdens de kwalificatie, zoals bijvoorbeeld triple slipstreamwerk op hogesnelheidsomlopen" aldus Mikel Azcona.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR World Tour op vrijdag 12 april 2024.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons