Nieuwe Ssangyong SRX Cup in voorprogramma WK Rallycross-manche te Mettet (+video)

Ssangyong SRX CupSsangyong SRX Cup
Racen met pick-ups. In Amerika een bekend gegeven sinds 1994, vanaf dit jaar nu ook bij ons te zien. Niet op supersnelle NASCAR-ovalen maar in het rallycross dat enorm aan populariteit won sinds International Management Group (IMG) de rechten van de discipline kocht. Het Zuid-Koreaanse merk Ssangyong springt in de rijdende laadbak en pakt dit seizoen in samenwerking met sportevenementenorganisator Zelos en de Belgian Off Road Association uit met de Ssangyong SRX Cup. Tijdens de Media Test Day begin deze week in Mettet bevestigden de organisatoren dat de derde van acht SRX-meetings in het voorprogramma van de Belgische WK Rallycross-manche te Mettet zal worden verreden. Alvast een opsteker van formaat voor het merk dat het met de Tivoli en de XLV tweemaal op rij tot VAB Gezinswagen van het Jaar schopte en thans ook via de racescène meer naambekendheid beoogt.

 

Ssangyong SRX CupSsangyong SRX Cup
Ssangyong dat in zes Europese landen door de Group Moorkens wordt ingevoerd, bouwt van oudsher 4WD-SUV's en terreinauto's en het zal dan ook niet verbazen dat de Belgische invoerder van het Koreaanse merk voor de SRX Cup beroep doet op zijn Actyon Sports-model. De raceversie van de 2.2 liter e-XDi-dieselkrachtbron in het vooronder levert 225 pk op de achtertrein en heeft een indrukwekkend koppel van 425 Nm. De wagen die met z'n 1.600 kg  250 kg lichter weegt dan de straatversie, voldoet vanzelfsprekend aan de strenge FIA-veiligheidsvoorschriften, is uitgerust met een lekker rauw klinkende race-uitlaat en we ondervonden aan den lijve dat de hydraulische handrem borg staat voor flink wat extra driftplezier.

Ssangyong SRX CupSsangyong SRX Cup
De SRX Cup staat voor een All In-formule waarbij elk deelnemend team voor 37.500 Euro (excl.BTW en racelicentie) op elk van de acht raceweekends een raceklare wagen ter beschikking krijgt. De logistiek is volledig in handen van de organisator: preparatie, onderhoud, brandstof- en herstellingskosten alsook verzekering, racekledij en catering zijn in de huurprijs inbegrepen. Om zoveel mogelijk fans van het echte racewerk te laten proeven en het prijskaartje per persoon nog meer te drukken komt naast elke piloot verplicht een co-rijder te zitten. Concreet komt het er op neer dat per racemeeting liefst drie piloten en zeven bijrijders in actie kunnen komen.

SSangyong SRX CupSSangyong SRX Cup
De Cup wordt opgesplitst in drie sub-cups; met de SRX Disco Cup willen de organisatoren in eerste instantie een jonger publiek bereiken, niet zonder daarbij de link naar verkeersveiligheid te leggen. Zij nemen het op tegen concessiehouders (SRX Dealers Cup) en verschillende media (SRX Media Cup). Belgisch Rallycrosskampioen Koen Pauwels neemt het technische luik van de SRX Cup voor zijn rekening en legt momenteel de laatste hand aan de preparatie van de bolides. Tien exemplaren werden reeds verhuurd in het kort tijdsbestek sinds de lancering, de formule lijkt dus aan te slaan.

SSangyong Actyon Sports in SRX Cup-versieSSangyong Actyon Sports in SRX Cup-versie
De nieuwe serie die volledig geïntegreerd is in het Belgisch Rallycrosskampioenschap gaat op 5 maart van start in Maasmechelen, het Duivelsbergcircuit aldaar wordt in 2017 vier maal aangedaan. Voorts fungeert ook het Jules Tacheny-circuit in Mettet drie maal als decor terwijl met het rallycrosscircuit in het Duitse Buxtehude tevens eenmalig buiten de eigen landsgrenzen wordt geracet. Autosport.be komt eerstdaags terug op dit initiatief, meer info kan u alvast vinden op https://www.srxcup.com/

Kalender SRX Rallycross Cup 2017:

5 MAART  Duivelsbergcircuit, Maasmechelen
19 MAART Circuit Jules Tacheny, Mettet
12, 13, 14 MEI Circuit Jules Tacheny, Mettet (WK Rallycross)
18 JUNI  Estering, Buxtehude
16 JULI  Duivelsbergcircuit, Maasmechelen
10 SEPTEMBER Duivelsbergcircuit, Maasmechelen
8 OKTOBER Duivelsbergcircuit, Maasmechelen
5 NOVEMBER Endurance Race Circuit Jules Tacheny, Mettet

 Foto's: Georges de Coster,Hans van Onsem, Ssangyong SRX


 

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Rallycross Nationaal op donderdag 16 februari 2017.

  • Sponsors nodig?