van der Horst

Nieuwjaarsrace: Nabeschouwing Febo Racing

In de strijd om het Winter Endurance Kampioenschap kwamen de Febo Racing coureurs op 9 januari aan de start van de Nieuwjaarsrace. Dennis de Borst en Melvin de Groot sloten voor de gelegenheid een pact om in deze raceserie als team op te treden en de snelle SEAT de sporen te geven.
  • De Swert Opticiens
Tijdens de kwalificatietraining noteerden de SEAT coureurs de zesde positie algemeen en de derde in de tweede divisie (motorinhoud tussen 2,5 en 3,2 liter) waarin ze zijn ingedeeld. De mannen hadden 2:00.946 nodig om de kille en vochtige baan te ronden.

Tijdens de race konden De Borst en De Groot goed meekomen. Niet alleen de competitie in de eigen divisie was spannend, ook wist de SEAT volop te strijden met potentieel snellere mannen uit divisie I (motorinhoud groter dan 3,2 liter).

Menig Porsche beet zich stuk op de SEAT die het voornamelijk moet hebben van een uitermate goede wegligging in bochten. Op het rechte stuk komt de Spaanse cupracer wat te kort, in de bochten maakt hij het vele tegenstanders enorm lastig. Dennis en Melvin profiteerden optimaal van het kunnen van de auto en haakten aan bij de absolute kop van het veld. Ze konden de klassering in de absolute kop tussen de eerste divisie coureurs niet handhaven omwille van een tot tweemaal toe terugkerend elektronica probleem.

Hierdoor moesten ze twee ongeplande stops maken en verloren enkele plekken. Na de onvoorziene stops wisten ze nog flink terrein goed te maken en zich op te werken naar de derde plek in divisie twee en de vijfde algemene plek. Melvin liet optekenen: “Het ging vandaag eigenlijk wel erg goed, afgezien van de elektronische storingen die we hadden. We hebben goede tijden kunnen rijden en lekkere stints gereden.” Dennis liet na de race weten: “We mogen niet ontevreden zijn met de derde plek in de divisie, maar wel jammer van de storingen die roet in het eten gooiden.” Ook lieten de mannen nog weten wat er voor hen nog in het vat zit. Dennis vertelde: “We hebben het voornemen om voor de Final 4 in maart nog wat sneller te zijn. We gaan nog wat testen vóór de laatste race en willen nog een sequentiële versnellingsbak installeren.” Dat maakt de schakelmomenten korter en helpt de rondetijden nog verder aan te scherpen.

1 Cools & Van Riet, 2 Marcel van Berlo & Bob Herber, 3 Tischner & Beck, 4 Van de Berge & Hilders, 5 Dennis de Borst & Melvin de Groot, 6 Rijnbeek & Taheri, 7 Hart & Bleekemolen, 8 Fischer & Assmann

Fabo Racing press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zondag 10 januari 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Nieuwjaarsrace.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons