Nieuws uit de GT-wereld


*** Gezien COVID nog steeds niet onder controle is in Azië, moet SRO noodgedwongen drie wedstrijden van de Fanatec GT World Challenge Asia wijzigingen van datum, waarvan er twee zullen verhuizen naar Japan. Hierdoor zullen er vier wedstrijden op Japans grondgebied plaatsvinden en gaat men ook een apart kampioenschap in het leven roepen, de zogenaamde Japan Cup Class. Deze zal openstaan voor GT2, GT3, GT4 en GTC-wagens. Suzuka en Fuji zijn al zeker bevestigd, terwijl de overige twee circuits nog niet bekend zijn. Er werd wel verzekerd dat er geen overlappingen zullen zijn met het Super GT- en Super Taikyu-kampioenschap. De drie circuits zijn Sugo, Okayama en het Indonesische Mandalika, dat nog maar sinds dit jaar bestaat.
*** Pirelli lanceert volgend seizoen een nieuwe band: de P Zero DHF. Deze band neemt de plaats in van de P Zero DHE en is volledig gefocust op de GT-racerij. Logischerwijs zal deze ingezet worden in verschillende kampioenschappen waar men de SRO balance of performance gebruikt, maar niet alleen voor de GT3’s. Deze band zal namelijk ook geschikt zijn voor GT2’s en GT4’s.

*** Allied-Racing maakt een opstap naar GT3 in de ADAC GT Masters. Na zowel de titel bij de piloten als bij de teams in het Duits GT4-kampioenschap, maakt het team volgend seizoen de overstap naar de grote jongens met een Porsche 911 GT3-R. Joel Sturm is bekend gemaakt als eerste piloot. De 20-jarige Duitser kwam al uit voor het team in zowel hun Porsche GT3 als GT4. Hij zal worden bijgestaan door niemand minder dan Sven Müller.

*** Zoals vorige jaren is het deelnemersplafond in het Duits GT3 kampioenschap al bereikt. Maar liefst 30 wagens zullen aan de start verschijnen, verdeeld over achttien teams en vijf verschillende merken. Opvallend is dat er geen enkele BMW M4 GT3 op de lijst staat, maar Audi, Mercedes-AMG, Porsche, Corvette en Lamborghini zijn wel vertegenwoordigd.
*** In Japan testte Honda hun nieuwe wapen voor de GT500: de NSX GT Type S. Deze wagen is aangepast naar de nieuwe Honda NSX Type S, die volgend jaar op de markt verschijnt. De voornaamste wijzigingen zijn te vinden vooraan, aan de neus en de grille. Hiermee geeft het wel Toyota een opening om ook aanpassingen te maken aan hun GR Supra GT500, terwijl Nissan al bevestigde met een nieuwe wagen aan de start te verschijnen in de Super GT.
*** Barwell Motorsport is ook volgend jaar van de partij in het British GT. Daarvoor rekent men weer op Dennis Lind/Leo Machitski en Sandy Mitchell/Adam Balon voor een derde titel op rij bij zowel de teams als piloten. Het Deens-Russische duo was afgelopen seizoen de sterkste in het Brits GT-kampioenschap en zal daarom ook aantreden met startnummer één in 2022.
*** Oregon Team, bekend van de Renault Sport Trophy en de Lamborghini Super Trofeo Europe, gaat een stap hogerop. Het zal namelijk met twee Lamborghini Huracan GT3 Evo’s aan de start verschijnen in de International GT Open. Leonardo Pulcini en Kevin Gilardoni, kampioenen in de Super Trofeo, zullen al zeker aanwezig zijn, maar niet als duo. Beiden worden elk nog aangevuld met een tweede piloot, die op latere tijd bekend gemaakt wordt.

***Eén van de eerste teams voor de volgende editie van de Bathurst 12 Hours is al bekend. GruppeM Racing heeft namelijk al bevestigd dat het aanwezig zal zijn in Australië voor Mercedes-AMG. In 2019 tekende het team uit Hong Kong ook present op Mount Panorama en eindigde het er derde, terwijl men in 2020 pas als zesde geklasseerd werd na een straf die zij kregen na de race.
Foto's: Georges de Coster - SPS Automotive Performance - NLS - ADAC GT Masters - Racing International Photography
Tweet