van der Horst

Nieuws uit de paddocks: week 48

#88 Mercedes-AMG GT3 - Akkodis ASP
#88 Mercedes-AMG GT3 - Akkodis ASP
Het seizoen zit er zo goed als op voor de meeste kampioenschappen en zowel organisatoren als teams zijn volop bezig met de voorbereidingen voor volgend jaar. Hiermee stopt de stroom aan nieuwsberichten echter niet. Een overzicht van wat er leeft en beweegt in de enduranceracerij rond de wereld.
*** Mercedes-AMG heeft voor een vierde keer op rij de constructeurstitel gewonnen van de GT World Challenge. In dat kampioenschap worden de resultaten van SRO's vier regionale kampioenschappen bij elkaar gezet. Hoewel er nog een raceweekend in Adelaide is voor de GT World Challenge Australia, heeft Mercedes met 21.518 punten een behoorlijke marge op Audi, dat maar 17.060 punten telt. Ferrari is derde met 13.780 stuks.

Kelvin van der Linde
Kelvin van der Linde
*** Kelvin van der Linde en Christopher Mies zullen aanwezig zijn bij die finale van de GT World Challenge Australia. Mies, voormalig kampioen van het kampioenschap, gaat Yasser Shahin ondersteunen. De Australiër staat elf punten voor op prins Jefri Ibrahim die uitkomt voor Triple Eight Race Engineering. Van der Linde rijdt samen met Tony Bates.

Porsche 911 GT3-R type 992
Porsche 911 GT3-R type 992
*** Car Collection Motorsport heeft een opvallende aankoop gedaan, of beter: aankopen. Het Duitse team dat normaal met Audi rijdt heeft namelijk twee gloednieuwe Porsche 911 GT3 R besteld. Nochtans heeft het een nauwe band met Audi, maar wil nu deels terugkeren naar hun voormalige roots met Porsche, zo vertelde Peter Schmidt. In 2019 zette het team de Porsche 911 GT3 Cup in bij de Porsche Carrera Cup Duitsland.

Century Motorsport - BMW M4 GT4
Century Motorsport - BMW M4 GT4
*** Century Motorsport zal het eerste team zijn dat met de nieuwe BMW M4 GT4 zal debuteren. Het Britse team heeft namelijk twee bolides aangekocht en is van zin om de eerste in te zetten tijdens de Hankook 24H Dubai begin volgend jaar. Daarna zet het beide exemplaren in voor het British GT Championship.


Gebhardt Motorsport - Ginetta G61-LT-P3 Nissan
Gebhardt Motorsport - Ginetta G61-LT-P3 Nissan
*** De Ginetta G61 LMP3, het is al een rariteit geworden. Net zoals de vorige generatie komt deze LMP3-wagen amper in actie sinds het debuut van 2020, op een deelname aan de Asian Le Mans Series en de Ultimate Cup Series na. Sinds dit jaar was de bolide ook actief in het nieuwe Prototype Cup Germany en met dank aan Konrad Motorsport zullen vier van de vijf gebouwde Ginetta's te zien zijn in dit kampioenschap. Franz Konrad vertelde aan Dailysportscar dat het twee exemplaren onder hun eigen teamnaam zal inzetten, terwijl ze twee bolides ook uitlenen aan een Oostenrijks team. Ook de vijfde wagen zal evenwel aanwezig zijn in het kampioenschap. Deze zal ingezet worden door Gebhardt Racing.

Richard Mille Racing Team - Oreca 07 Gibson
Richard Mille Racing Team - Oreca 07 Gibson
*** Na drie jaar zet het Richard Mille Racing Team een punt achter zijn deelname aan het FIA WEC. Het team van de Zwitserse horlogemaker kwam in 2020 op het toneel met een uitsluitend vrouwelijke line-up in de European Le Mans Series en een jaar later in het FIA WEC. De eerste twee jaar waren Tatiana Caldéron, Sophia Flörsch en Beitske Visser hun speerpunten, maar dit jaar was het een mix van mannen en vrouwen, waaronder achtvoudig WRC-kampioen Sébastien Ogier. Signatech, dat de wagens prepareerde, zal deze vermoedelijk rebanden naar Alpine, gezien het merk niet meer in aanmerking komt met de A480 Gibson LMP1, alvorens ook zij overgeschakelen naar LMDh.

Alpine Elf Team - Alpine A480 Gibson
Alpine Elf Team - Alpine A480 Gibson
*** Alpine zelf ziet met veel plezier de toekomst in de LMDh tegemoet. Dat liet Bruno Famin, uitvoerend directeur bij Alpine Racing, optekenen aan Sportscar365. Alpine heeft namelijk geopteerd voor een chassis van Oreca, en aangezien Acura ook met dat chassis zal rijden, profiteert de Franse constructeur mee. Alpine gaat zich namelijk moeten schikken met alle aanpassingen die Acura doet, gezien zij het finaal chassis als eerste mogen gebruiken binnen twee maanden tijdens de Rolex 24 at Daytona. Maar voor de systemen waar Alpine zelf voor staat, maakt Famin zich ook geen zorgen.

Ryan Hardwick en Jan Heylen
Ryan Hardwick en Jan Heylen
*** De kogel is door de kerk bij Ryan Hardwick. De Amerikaan zal volgend jaar aanwezig zijn tijdens de 24 Uur van Le Mans, maar wist nog niet zeker met welk team of constructeur hij dit ging doen. Tot nu, want hij heeft besloten om met een Porsche van Proton Competition aan de start te verschijnen. Hardwick testte met het Duitse team na de finale van de European Le Mans Series in Portimão. Hoewel hij ook met een Aston Martin testte, is zijn oog gevallen op het Duitse merk, waarmee hij dit jaar en ook volgend jaar zal uitkomen in IMSA, hetzij wel met de GT3-versie van Wright Motorsports en hopelijk met onze landgenoot Jan Heylen.

TDS Racing X Vaillante - Oreca 07 Gibson
TDS Racing X Vaillante - Oreca 07 Gibson
*** TDS Racing heeft zijn line-up rond voor hun eerste volledige seizoen in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship. Terwijl François Heriau en Giedo van der Garde alle zeven manches zullen afwerken, krijgen ze de jonge Josh Pierson in steun voor de wedstrijden van de Michelin Endurance Cup. Wie hun vierde piloot zal worden is nog niet gekend.

Foto's: Vincent Wouters - Arne Simons - Porsche AG - Century Motorsport - Kurt Vanhoenacker - Geert Franquet - iMSA - Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op woensdag 30 november 2022.
  • Powercars

Copyright 2000-2023 Autosport.be - Contacteer ons