van der Horst

Nieuws uit de paddocks: week 50

Toyota Racing Series
Toyota Racing Series
Het raceseizoen zit er zo goed als op voor de meeste kampioenschappen en zowel organisatoren als teams zijn volop bezig met de voorbereidingen voor volgend jaar. Hiermee stopt de stroom aan nieuwsberichten echter niet. Een overzicht van wat er leeft en beweegt in de endurance- en andere racerij rond de wereld.
*** Volgend jaar is de Toyota Racing Series terug van weggeweest, althans onder een andere naam. De FIA heeft de serie in Nieuw-Zeeland onder hun vleugels genomen en die heet vanaf nu Formula Regional Ociena, verwijzend naar het Oceanisch continent. Een belangrijk gegeven voor jongeren die azen op de befaamde Superlicence-punten, die toegang geven tot de Formule 1, want hiermee wordt het puntenaantal opgetrokken van tien naar achttien punten. Na afwezigheid van twee jaar, met dank aan COVID, is het kampioenschap dusnu terug. Zo worden er vijf weekends achter elkaar afgewerkt tussen januari en februari, met als hoogtepunt de New Zealand Grand Prix op het circuit van Hampton Downs.

*** De GT4 European Series heeft nog een kleine kalenderwijziging doorgevoerd. Normaliter zouden zij eind juli richting de Nürburgring trekken in het voorprogramma van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup, maar dat wordt nu gewijzigd naar de ronde van de Sprint Cup in Misano, dat twee weken eerder plaatsvindt.

Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
*** Barwell Motorsport heeft zijn kerstinkopen al rond, want het team heeft namelijk twee Lamborghini Huracan GT3 EVO2's aangeschaft. Het Britse team gaat beide wagens inzetten in het British GT en heeft ook al hun eerste line-up compleet. Zo zullen Will Tregurtha - vicekampioen in de DTM Trophy - en Mark Sansom aan de start verschijnen in de befaamde Black Bull livery. Beiden kwamen vorig seizoen uit voor Assetto Motorsport, toen nog met een Bentley Continental GT3.

*** Greystone GT is één van de eerste teams dat zich ingeschreven heeft voor de nieuwe Trophy van McLaren, dat eveneens in het voorprogramma zal fungeren van de Fanatec GT World Challenge Europe. Zij zullen één McLaren Artura inzetten voor Jon Lancaster en Ron Trenka.

Charles Weerts, Dries Vanthoor en Kelvin van der Linde
Charles Weerts, Dries Vanthoor en Kelvin van der Linde
*** Er was dit jaar al een leegloop aan piloten bij Audi. Zo vertrokken onder meer René Rast, Nico Müller, Charles Weerts en Dries Vanthoor bij de Duitse constructeur, maar er kan misschien nog een extra topper vertrekken. Kelvin van der Linde heeft namelijk nog steeds niet bijgetekend bij het merk met de vier ringen. Vooral omdat de twee voornaamste programma's waar hij interesse in had - racen met prototypes op het hoogste niveau en Formule E - niet meer van de partij zijn bij Audi, stelt de Zuid-Afrikaan een verlenging in vraag.

*** SRO heeft nog steeds kalenderzorgen, want met het verplaatsen van de Kyalami 9 Hours tussen de Bathurst 12 Hour en de start van het Europese seizoen, is er vrees dat er niet genoeg deelnemende teams aan de start zouden verschijnen. Volgens de organisatie van Stéphane Ratel zou het minimum acht wagens moeten hebben om de race te laten doorgaan, anders kan de race wel voor een tweede jaar op rij geschrapt worden. Al heeft man al zeker één inschrijving beet

Mercedes-AMG Team GruppeM Racing - Mercedes-AMG GT3
Mercedes-AMG Team GruppeM Racing - Mercedes-AMG GT3
*** En dat is GruppeM Racing. Ondanks dat het slecht afliep voor het team uit Hong Kong tijdens de Gulf 12 Hours, kwam het daarna toch met goed nieuws naar buiten. Volgend jaar ambieert het wederom een programma in de Intercontinental GT Challenge. Zo zullen de twee wagens die afgelopen weekend deelnamen aan de race, verscheept worden in twee richtingen. De ene gaat richting Zuid-Afrika voor de Kyalami 9 Hours, terwijl de andere richting Australië gaat voor de Bathurst 12 Hour. Voor de overige races, verklaarde David Cheng aan Sportscar365, gaat men zien of het team eventueel twee wagens kan inzetten. Wel bevestigde men dat het team al zeker niet meer aanwezig zal zijn in de DTM, waar men afgelopen seizoen maar liefst vier chassis erdoor gejaagd heeft.

*** Ondertussen heeft Lamborghini bekend gemaakt dat Leonardo Pulcini gepromoveerd is tot fabriekspiloot. De Italiaan kende een goed seizoen aan de zijde van Benjamin Hites, waarbij het duo de titel in de International GT Open behaalde voor Oregon Team. Tijdens een GT3 junior shootout tussen vijftien piloten in Portimão begin november, kwam Pulcini er als beste uit. Daarnaast worden ook Danny Formal, Yuki Nemoto en Maximilian Paul opgenomen in de familie uit Sant'Agata Bolognese, hetzij wel als young professional driver.

*** TF Sport heeft zijn eerste rijdersbezetting voor de European Le Mans Series vastgelegd en het is er één met een Frans tintje. Maxime Robin, Arnold Robin en Valentin Hasse-Clot zullen namelijk een Aston Martin Vantage GTE delen. De gebroeders Robin hebben overigens een Belgische link, want zij reden met een Audi R8 LMS GT3 EVO2 in de Fanatec GT World Challenge Europe en de wedstrijden van Road to Le Mans onder de hoede van Team WRT.

Glickenhaus Racing - Glickenhaus 007 LMH
Glickenhaus Racing - Glickenhaus 007 LMH
*** Glickenhaus wil graag terugkeren naar het FIA WEC in 2023. Het zal zeker met één wagen zijn. Er wordt ook gekeken of een tweede wagen kan ingezet worden, maar het is niet zeker deze een heel seizoen kan afwerken. Iets wat dit jaar ook niet lukte vanwege een te hoge financiële druk. Ook zal het team nog op zoek moeten gaan naar nieuwe piloten, gezien Pipo Derani en Richard Westbrook nu verbonden zijn aan het programma van Cadillac in de LMDh, al maakt eigenaar Jim Glickenhaus daar geen zorgen over. Daarnaast liet hij ook verstaan dat hij volgend seizoen weer een gooi doet naar de 24 uren van de Nürburgring.

Ferrari 499P LMH
Ferrari 499P LMH
*** Ferrari wil nog een endurancetest met hun P499 afwerken voor de start van het seizoen in maart. Het Italiaanse merk werkte er al één af, enige tijd na de finale van het FIA WEC in Bahrein in Motorland Aragon. Men wilde zien hoe alle systemen werkten wanneer deze langdurig onder druk staan. Uiteindelijk bleek dat het allesbehalve een vlekkeloze test werd, die geregeld onderbroken moest worden, maar uiteindelijk wel niet afgeblazen werd. Antonello Coletta, kon zelfs aan Sportscar365 niet verklaren hoelang uiteindelijk de wagen gereden heeft. Al verwachtte de racedirecteur van Ferrari wel enkele problemen. Het is overigens niet het enige merk dat met een probleem kampte. Ook BMW kende een gelijkaardig moment enkele weken eerder.

*** Giedo van der Garde is in trek, want nadat hij bevestigd werd bij TDS Racing voor de zeven LMP2-ronden van het IMSA WeatherTech Sportscar Championship, tekende hij ook bij United Autosports. Daar zal de Nederlander wel als invaller dienen bij overlappingen tussen het FIA WEC en IMSA, namelijk Portimão/Long Beach en Canadian Tire Motorsport Park/Monza. Hiermee keert van der Garde voor het eerst terug naar het FIA WEC sinds dat hij dit kampioenschap samen met Racing Team Nederland verliet in 2021.

*** Zoals u al kon lezen bij ons zal Qatar de komende jaren op de WEC kalender verschijnen, overigens als openingsmanche. Hierdoor rijzen er wel vragen rond de 1000 miles of Sebring in 2024, dat normaliter in maart georganiseerd wordt. Toch bevestigden hoofd van de LMEM Frédéric Lequien en voorzitter van de ACO dat deze wedstrijd niet in gevaar komt. De manche in het Midden-Oosten zou namelijk eind februari of begin maart ingepland worden. Het is dus afwachten voor de kalender van 2024!
[relatedarticles=29353, 29384]
Foto's: Toyota Gazoo Racing New Zealand - British GT - Racing International Photography/Diego Onida - Martijn Wouters - Geert Franquet - Ferrari Media



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op woensdag 14 december 2022.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons