van der Horst

Nieuws uit de paddocks: week 51

Radical SR3 XXR
Radical SR3 XXR
Het raceseizoen zit er zo goed als op voor de meeste kampioenschappen en zowel organisatoren als teams zijn volop bezig met de voorbereidingen voor volgend jaar. Hiermee stopt de stroom aan nieuwsberichten echter niet. Een overzicht van wat er leeft en beweegt in de endurance- en andere racerij rond de wereld.
*** Radical heeft een nieuwe telg in haar midden: de SR3 XXR. Dit nieuwe model vloeit voort uit de SR3, waarvan er ondertussen al 1500 stuks van gemaakt zijn en die deelnemen in twaalf verschillende Radical Cup kampioenschappen wereldwijd. De wagen is voorzien heeft een gereviseerde motor van 1500 cc, die 232 pk levert. Vanaf februari 2023 gaat de wagen in productie en er wordt verwacht dat de eerste exemplaren beschikbaar zijn voor klanten in dezelfde maand.

Haupt Racing Team - Mercedes-AMG GT3 Evo
Haupt Racing Team - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** Mercedes wil weer een serieuze gooi doen naar de zege in de Hankook Dubai 24 Hours en daarvoor zet het de grote middelen in. Haupt Racing Team trekt namelijk met twee wagens richting de Verenigde Arabische Emiraten en rekent daarvoor op twee sterke fabriekspiloten. In de eerste wagen zal de rijdersbezetting bestaan uit Khaled Al Qubaisi, Sebastian Baud, Hubert Haupt en Jules Gounon, terwijl de tweede bestuurd wordt door Fabian Schiller, Al Faisal Al Zhubair, Axcil Jefferies, Martin Konrad en Luca Stolz.

*** Nog een opvallende deelnemer in Dubai is The Heart of Racing. Het team dat vooral actief is in IMSA gaat zich terug wagen aan de woestijnklassieker nadat het vorig jaar ook van de partij was toen in de GT4-klasse. Alleen gaat het dit jaar niet met de gebruikelijke Aston Martin naar Dubai. Waarschijnlijk wordt het een Mercedes, gerund door SPS automotive. Daar zullen Roman de Angelis, Ian James, Gray Newell en Alex Riberas de wagen besturen.

*** Wat ook een zekerheid is in de Hankook 24H Dubai, is de aanwezigheid van een team uit Down Under. Stephen en Brenton Groves zijn namelijk van plan om terug naar het Midden-Oosten te trekken met twee piloten uit hetzelfde continent: Cadillac-fabriekspiloot Earl Bamber en Supercars-piloot Anton de Pasquale. De samenwerking tussen Bamber en de Groves is niet abnormaal, gezien Bamber's team EBM de wagen voorzag van Groves Racing tijdens de meest recente Totalenergies 24 Hours of Spa.

AF Corse - Ferrari 488 GT3
AF Corse - Ferrari 488 GT3
*** AF Corse zal al zeker niet van de partij zijn in Bathurst en Kyalami. Het team van Amato Ferrari gaat namelijk ook overschakelen van de Ferrari 488 GT3 naar de 296 GT3. Deze laatste is nog niet toegelaten voor de eerste twee wedstrijden van de Intercontinental GT Challenge. Daarenboven maken zij zich ook op voor het debuut van de Ferrari 499P, die uitkomt in de Hypercar klasse. Wel neemt AF Corse deel aan de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup met twee wagens in de Pro-klasse en gezien de 24 uren van Spa daar ook bij horen, zal een goed resultaat daar de doorslaggevende factor zijn voor deelnames aan Indianapolis en Abu Dhabi.

*** In Bathurst zal er ook een Bronze klasse toegevoegd worden. Deze zal alleen beschikbaar zijn voor piloten die wel degelijk in die bronzen categorie vallen. Daarnaast zal er terug een Pro-klasse en ee Pro-Am klasse komen en zullen ook Porsche 911 GT3 Cup's, GT4 en Invitationals terug van de partij zijn. Deze laatste klasse werd vooral in het verleden door MARC Cars ingevuld.

*** Triple Eight Race Engineering heeft al zijn rijdersbezetting rond voor de Australische endurance-wedstrijd. Het team van Jamie Whincup rekent namelijk op hun eigen piloten Shane van Gisbergen en Broc Feeney en fabriekspiloot van Mercedes: Maximilian Götz. Van Gisbergen heeft al een Bathurst 12 Hour achter zijn naam staan, toen hij uitkwam voor McLaren in 2016.

2 Seas Motorsport - Mercedes-AMG GT3
2 Seas Motorsport - Mercedes-AMG GT3
​*** 2 Seas Motorsport wil volgend seizoen twee wagens inzetten in de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup. Dat liet het team weten aan Sportscar365. Volgens mede-eigenaar Nick Cristofaro wil het zowel in de Endurance Cup als in de British GT aan de slag gaan met twee Mercedes-AMG GT3's. Het team kwam al in actie in het Brits GT-kampioenschap, maar haalde vooral bekendheid vanwege tweemaal winst in de Gulf 12 Hours.

Porsche 917 Cayman GT4 e-Performance
Porsche 917 Cayman GT4 e-Performance
*** Tijdens de Porsche Night of Champions stelde het merk uit Weissach een nieuwe wagen voor: de Porsche 718 Cayman GT4 e-Performance. Deze is gebaseerd op de huidige GT4 uit het gamma van Porsche, alleen compleet elektrisch aangedreven. De wagen kreeg onderdelen die ook te vinden waren in de Mission R-wagen, die enkele maanden geleden al voorgesteld werd en kan pieken tot 800 Kw of 30 minuten aan een stuk rijden op 450 Kw. De wagen gaat nu mee op tournee, met als eerste stop de GP Ice Race in Zell Am See, Oostenrijk.

*** Nog tijdens het evenement werd ook de nieuwe Porsche Junior aangeduid. Dit jaar viel die eer te beurt aan Bastian Buus. De Deense tiener haalde het van zeven verschillende piloten in de shoot-out. Hij vervangt Laurin Heinrich, die gepromoveerd is naar Porsche Driver. Ook beloond het merk elk jaar de beste amateurpiloot die met een Porsche aan de slag ging dit seizoen en dit jaar mocht Ralf Bohn de cheque van 150.000 Britse pond ophalen, die hij mag spenderen aan een wagen van Porsche naar keuze.

*** De kampioen van Porsche Carrera Cup North America, Parker Thompson, zal volgend seizoen promoveren naar de GTD-klasse van IMSA, alleen niet in een Porsche, maar een Lexus. De Canadese piloot zal namelijk Richard Heistand vervangen en in stappen naast Aaron Telitz en Frankie Montecalvo als derde piloot voor de Michelin Endurance Cup. Thompson was nochtans bij de acht gegadigden die streden om de titel van Porsche Junior.

*** In 2023 zal er geen kwalificatierace verreden worden voor de Roar before the Rolex 24, al begraaft IMSA-voorzitter John Doonan het idee niet. Dit jaar werd de race afgelast omwille van gevoeligheden omtrent de logistiek, liet hij weten aan Sportscar365. Hiermee doelt hij op het feit dat de deelname voor sommige teams in gevaar kan komen als zij ernstige schade zouden oplopen tijdens de race. Zo waren er al een aantal gevallen in de laatste twee jaren. Voor de komende editie is de zondag tijdens de Roar herleidt naar een standaard kwalificatiesessie.

*** Winward Racing heeft ook zijn line-up bekend gemaakt voor de Rolex 24 at Daytona. Het Amerikaanse team dat nog de GTD-klasse won in 2021 gaat terug een gooi doen naar winst. Daarvoor rekent Russell Ward en Philip Ellis op Indy Dontje en Lucas Auer. De eerste drie namen gaan ook de rest van IMSA Michelin Endurance Cup afwerken.

*** Hoewel Oliver Jarvis geen piloot meer is bij Acura, neemt dit niet weg dat hij niet aanwezig kan zijn tijdens de Rolex 24. Daar zal hij namelijk instappen in een LMP2 van Era Motorsports. De laatste DPi-kampioen zal er het stuur delen met Ryan Dalziel, Dwight Merriman en Christian Rasmussen.

PR1 Mathiasen Motorsports - Oreca 07 Gibson
PR1 Mathiasen Motorsports - Oreca 07 Gibson
*** Al zijn er nog grote namen die zullen neerstrijken in Florida. Ben Keating kan namelijk met PR1/Mathiasen Motorsports rekenen op nobele onbekende Alex Quinn en toppers Nicolas Lapierre en Paul-Loup Chatin. Voor het Amerikaanse team is het mikken op een tweede overwinning in drie jaar.

*** Wie nog richting Daytona trekt is Raffaele Marciello. Eerder op het jaar werden er al geruchten verspreid dat de Zwitser zou weggaan naar een constructeur die wel een Hypercar/LMDh programma heeft. Nu stapt Marciello in bij High Class Racing, waar hij de Oreca zal delen met Dennis Andersen, Ed Jones en Anders Fjordbach.

*** Ook Job Van Uitert maakt de oversteek richting de Verenigde Staten. De Nederlander, die afgelopen seizoen uitkwam voor Panis Racing in de European Le Mans Series, stapt in bij TDS Racing. Voor het team ook geen onbekende gezien hij uitkwam voor Racing Team Nederland in 2021. Hij vervoegt François Hereau, Giedo van der Garde en Josh Pierson.

*** Magnus Racing daarentegen zal het nieuwe seizoen beginnen met een ongewijzigde bezetting tegenover vorig seizoen. John Potter, Andy Lally en Spencer Pumpelly zullen de vier manches in de Michelin Endurance Cup afhaspelen met hun Aston Martin Vantage GT3. Wie de vierde naam wordt voor de Rolex is nog niet bekend.

*** Wie het Amerikaanse racewereldje volgt, meer bepaald de Porsche Carrera Cup North America, zal ongetwijfeld al eens gehoord hebben van Kelly-Moss Racing. Voor wie dit een compleet onbekende naam is, maar wel fan is van IMSA, geen nood. Het team gaat namelijk samenwerken met Riley Motorsports en trekt met maar liefst twee wagens richting GTD. Eén van de twee, die overigens alleen de IMSA Michelin Endurance Cup zal afwerken, wordt bemand door niemand minder dan Jeroen Bleekemolen, Alec Udell, Andrew Davis en David Brule. De piloten voor de andere wagen worden later bekend gemaakt.

Ryan Hardwick en Jan Heylen
Ryan Hardwick en Jan Heylen
*** Wright Motorsports is terug van de partij, en daarvoor rekent het weer op Jan Heylen. De Gelenaar heeft ondertussen al een serieuze reputatie opgebouwd bij het team en gaat weer een volledig seizoen afwerken in IMSA met Ryan Hardwick in de GTD-klasse. Voor de endurance-wedstrijden kan het wederom rekenen op Zach Robichon, terwijl tijdens de Rolex ze de steun krijgen van Dennis Olsen.

*** United Autosports is compleet rond inzake piloten voor 2023. Gezien het al van der Garde binnenhaalde als vervanger voor Tom Blomqvist, moest het ook iemand zoeken om Filipe Albuquerque te vervangen en deze vonden ze in Ben Hanley. Beide piloten zitten namelijk met overlappingen in zowel IMSA als het FIA WEC en gezien ze nu fabriekspiloten zijn bij Acura, krijgt het Amerikaanse programma voorrang. Hanley zelf is geen onbekende voor de LMP2, gezien hij al uitkwam voor Dragonspeed en eind januari instapt in de Algarve Pro Racing by CrowdStrike Racing Oreca.

*** Bullitt Racing is rond met zijn piloten voor het komende seizoen van de Asian Le Mans Series. Daar kan het Spaanse team rekenen op Aston Martin-fabriekspiloot Valentin Hasse-Clot, Jacob Riegel en Martin Berry.

United Autosports - Oreca 07 Gibson
United Autosports - Oreca 07 Gibson
*** Richard Dean is enorm bezig geweest qua het zoeken naar piloten voor United Autosports, want terwijl al eerder hun eerste line-up voor de Asian Le Mans Series bekend geraakte, heeft hij nu ook zijn tweede line-up helemaal rond. Het is wel een opvallend intercontinentale bezetting, want deze bestaat uit een Australiër (Yasser Shahin), een Amerikaan (Garnett Patterson) en een Brit (wederom Jarvis). Zij worden gesponsord door de The Bend Motorsport Park, het circuit waar Shahin eigenaar van is in Australië. Een charme-offensief om hen terug daar te krijgen na 2020?

Foto's: Radical - Haupt Racing Team - Martijn Wouters - Porsche AG - IMSA - United Autosports



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons