Nieuws uit de paddocks: week 51


*** Nog een opvallende deelnemer in Dubai is The Heart of Racing. Het team dat vooral actief is in IMSA gaat zich terug wagen aan de woestijnklassieker nadat het vorig jaar ook van de partij was toen in de GT4-klasse. Alleen gaat het dit jaar niet met de gebruikelijke Aston Martin naar Dubai. Waarschijnlijk wordt het een Mercedes, gerund door SPS automotive. Daar zullen Roman de Angelis, Ian James, Gray Newell en Alex Riberas de wagen besturen.
*** Wat ook een zekerheid is in de Hankook 24H Dubai, is de aanwezigheid van een team uit Down Under. Stephen en Brenton Groves zijn namelijk van plan om terug naar het Midden-Oosten te trekken met twee piloten uit hetzelfde continent: Cadillac-fabriekspiloot Earl Bamber en Supercars-piloot Anton de Pasquale. De samenwerking tussen Bamber en de Groves is niet abnormaal, gezien Bamber's team EBM de wagen voorzag van Groves Racing tijdens de meest recente Totalenergies 24 Hours of Spa.

*** In Bathurst zal er ook een Bronze klasse toegevoegd worden. Deze zal alleen beschikbaar zijn voor piloten die wel degelijk in die bronzen categorie vallen. Daarnaast zal er terug een Pro-klasse en ee Pro-Am klasse komen en zullen ook Porsche 911 GT3 Cup's, GT4 en Invitationals terug van de partij zijn. Deze laatste klasse werd vooral in het verleden door MARC Cars ingevuld.
*** Triple Eight Race Engineering heeft al zijn rijdersbezetting rond voor de Australische endurance-wedstrijd. Het team van Jamie Whincup rekent namelijk op hun eigen piloten Shane van Gisbergen en Broc Feeney en fabriekspiloot van Mercedes: Maximilian Götz. Van Gisbergen heeft al een Bathurst 12 Hour achter zijn naam staan, toen hij uitkwam voor McLaren in 2016.


*** Nog tijdens het evenement werd ook de nieuwe Porsche Junior aangeduid. Dit jaar viel die eer te beurt aan Bastian Buus. De Deense tiener haalde het van zeven verschillende piloten in de shoot-out. Hij vervangt Laurin Heinrich, die gepromoveerd is naar Porsche Driver. Ook beloond het merk elk jaar de beste amateurpiloot die met een Porsche aan de slag ging dit seizoen en dit jaar mocht Ralf Bohn de cheque van 150.000 Britse pond ophalen, die hij mag spenderen aan een wagen van Porsche naar keuze.
*** De kampioen van Porsche Carrera Cup North America, Parker Thompson, zal volgend seizoen promoveren naar de GTD-klasse van IMSA, alleen niet in een Porsche, maar een Lexus. De Canadese piloot zal namelijk Richard Heistand vervangen en in stappen naast Aaron Telitz en Frankie Montecalvo als derde piloot voor de Michelin Endurance Cup. Thompson was nochtans bij de acht gegadigden die streden om de titel van Porsche Junior.
*** In 2023 zal er geen kwalificatierace verreden worden voor de Roar before the Rolex 24, al begraaft IMSA-voorzitter John Doonan het idee niet. Dit jaar werd de race afgelast omwille van gevoeligheden omtrent de logistiek, liet hij weten aan Sportscar365. Hiermee doelt hij op het feit dat de deelname voor sommige teams in gevaar kan komen als zij ernstige schade zouden oplopen tijdens de race. Zo waren er al een aantal gevallen in de laatste twee jaren. Voor de komende editie is de zondag tijdens de Roar herleidt naar een standaard kwalificatiesessie.
*** Winward Racing heeft ook zijn line-up bekend gemaakt voor de Rolex 24 at Daytona. Het Amerikaanse team dat nog de GTD-klasse won in 2021 gaat terug een gooi doen naar winst. Daarvoor rekent Russell Ward en Philip Ellis op Indy Dontje en Lucas Auer. De eerste drie namen gaan ook de rest van IMSA Michelin Endurance Cup afwerken.
*** Hoewel Oliver Jarvis geen piloot meer is bij Acura, neemt dit niet weg dat hij niet aanwezig kan zijn tijdens de Rolex 24. Daar zal hij namelijk instappen in een LMP2 van Era Motorsports. De laatste DPi-kampioen zal er het stuur delen met Ryan Dalziel, Dwight Merriman en Christian Rasmussen.

*** Wie nog richting Daytona trekt is Raffaele Marciello. Eerder op het jaar werden er al geruchten verspreid dat de Zwitser zou weggaan naar een constructeur die wel een Hypercar/LMDh programma heeft. Nu stapt Marciello in bij High Class Racing, waar hij de Oreca zal delen met Dennis Andersen, Ed Jones en Anders Fjordbach.
*** Ook Job Van Uitert maakt de oversteek richting de Verenigde Staten. De Nederlander, die afgelopen seizoen uitkwam voor Panis Racing in de European Le Mans Series, stapt in bij TDS Racing. Voor het team ook geen onbekende gezien hij uitkwam voor Racing Team Nederland in 2021. Hij vervoegt François Hereau, Giedo van der Garde en Josh Pierson.
*** Magnus Racing daarentegen zal het nieuwe seizoen beginnen met een ongewijzigde bezetting tegenover vorig seizoen. John Potter, Andy Lally en Spencer Pumpelly zullen de vier manches in de Michelin Endurance Cup afhaspelen met hun Aston Martin Vantage GT3. Wie de vierde naam wordt voor de Rolex is nog niet bekend.
*** Wie het Amerikaanse racewereldje volgt, meer bepaald de Porsche Carrera Cup North America, zal ongetwijfeld al eens gehoord hebben van Kelly-Moss Racing. Voor wie dit een compleet onbekende naam is, maar wel fan is van IMSA, geen nood. Het team gaat namelijk samenwerken met Riley Motorsports en trekt met maar liefst twee wagens richting GTD. Eén van de twee, die overigens alleen de IMSA Michelin Endurance Cup zal afwerken, wordt bemand door niemand minder dan Jeroen Bleekemolen, Alec Udell, Andrew Davis en David Brule. De piloten voor de andere wagen worden later bekend gemaakt.

*** United Autosports is compleet rond inzake piloten voor 2023. Gezien het al van der Garde binnenhaalde als vervanger voor Tom Blomqvist, moest het ook iemand zoeken om Filipe Albuquerque te vervangen en deze vonden ze in Ben Hanley. Beide piloten zitten namelijk met overlappingen in zowel IMSA als het FIA WEC en gezien ze nu fabriekspiloten zijn bij Acura, krijgt het Amerikaanse programma voorrang. Hanley zelf is geen onbekende voor de LMP2, gezien hij al uitkwam voor Dragonspeed en eind januari instapt in de Algarve Pro Racing by CrowdStrike Racing Oreca.
*** Bullitt Racing is rond met zijn piloten voor het komende seizoen van de Asian Le Mans Series. Daar kan het Spaanse team rekenen op Aston Martin-fabriekspiloot Valentin Hasse-Clot, Jacob Riegel en Martin Berry.

Foto's: Radical - Haupt Racing Team - Martijn Wouters - Porsche AG - IMSA - United Autosports
Tweet