Nieuws uit de ACO-paddock
*** Ook worden er wijzigingen doorgevoerd bij Ligier Automotive, concurrent van Oreca. Daar heeft men Franck Tine binnengehaald als nieuw hoofd van het motorsportdepartement. Tine zit al even in het wereldje, hoofdzakelijk als sportief directeur bij Sebastien Loeb Racing. De Fransman zal instaan voor de verschillende categorieën die het Franse merk bedient, waaronder ook de prototypes als de Ligier JS P320 LMP3.
*** Peugeot is begonnen met de shakedown van de Peugeot 9X8 die normaal in 2022 zal uitkomen bij de Hypercars. De foto die de Franse constructeur de wereld instuurde riep toch enige vraagtekens op. Toen de wagen voor het eerst werd voorgesteld, was er totaal geen achtervleugel te vinden op de wagen, wat overigens heel de racewereld in rep en roer zette. Maar hoewel er wat gesleuteld werd aan de foto, bleek de wagen tijdens de eerst testmeters toch een achtervleugel te hebben. Het valt dus af te wachten hoe Team Peugeot TotalEnergies zal aantreden in de eerste FIA WEC-race, met of zonder achtervleugel?
*** Nog een team dat aan de shakedown toe is, is ByKolles. Het Oostenrijkse team brengt eindelijk zijn wagen op de baan, zij het met een serieuze vertraging. Volgens teambaas Colin Kolles is dit te wijten aan de onderdelen die met zeer veel vertraging bij het team werden geleverd. En een ongeluk komt nooit alleen, gezien hun eerste testlocatie - een lokale luchthaven - vanwege een sneeuwstorm onbruikbaar bleek. Dus is het maar de vraag of zij de start van het seizoen in Sebring halen.
*** United Autosports heeft een oude bekende aangetrokken. Will Owen keert namelijk terug naar het team. De Amerikaan zal samen met Filipe Albuquerque en Phil Hansson team vormen in het FIA WEC. Daarnaast zal hij met het team ook deelnemen aan de Rolex 24 at Daytona.
*** G-Drive Racing keert terug naar het FIA WEC. Het Russische team zal voor het eerst sinds 2017 terug aantreden in het WK-uithoudingskampioenschap. Daarvoor zal het één wagen inzetten. Daarnaast zal Roman Rusinov en co ook debuteren in de Rolex 24 at Daytona met twee wagens. Zowel daar als tijdens het FIA WEC zullen zij ondersteund worden door Algarve Pro Racing.
*** Wie Optimum Motorsport zegt, zegt de laatste jaren McLaren. Maar het Britse team zal vanaf volgend seizoen ook uitkomen in de Michelin Le Mans Cup. Daar zal het een Duqueine inzetten voor Mark Crader en Alex Mortimer.
*** Ondertussen blijft United Autosports ook maar uitbreiden in de LMP3-klasse. Het team gaat namelijk zijn deelname verhogen tot vier wagens in de Michelin Le Mans Cup, tegenover de drie die al eerder bevestigd waren. De laatste bolide zal bestuurd worden door Andres Latorre en Garnet Patterson.
*** Peter en Stéphane Cox zullen samen met Nico Pronk aantreden in de Asian Le Mans Series. Daar zal het trio een Porsche 911 GT3-R besturen onder de naam S'Aalocin by Cox Racing. Overigens is dit niet hun enige avontuur in het Midden-Oosten. Ze starten immers ook in de Pro-Am 1000 km Bahrain en de Hankook 6H Abu Dhabi, beiden meetings worden in januari afgewerkt.
Foto's: Thomas Smets - Racing International Photography - Peugeot Sport - Racingpixels
Tweet