Nieuws uit de ACO-paddock
*** Vanaf volgend seizoen zal de Ligier European Series deel uitmaken van het voorprogramma van de 24 Heures du Mans. Het kampioenschap, dat in 2020 tijdens volle pandemie zijn debuut maakte, gaat net zoals de Michelin Le Mans Cup twee wedstrijden afwerken van 50 minuten en krijgt in totaal vier uur tijd op de baan. Voorlopig zal de eerste race op vrijdagochtend afgewerkt worden, terwijl de tweede op zaterdag gezet werd.
*** Het ziet er naar uit dat de reglementen voor de LMP2’s nogmaals onder handen genomen worden voor 2022. Enerzijds omwille van het feit dat men gaat overschakelen op een brandstof die een lagere verbrandingswaarde heeft, anderzijds omwille van het feit dat men meer een gat wil maken met de Hypercars en toekomstige LMDh’s. Daarom zal er nog een reductie van 8 Kw aan kracht komen op de Gibson V8-motor en zal net zoals dit seizoen de zogenaamde Le Mans Kit van kracht blijven. Ook zullen de wagens een kleinere tank krijgen, van 75 naar 65 liter en zal er een tijdsduur ingesteld worden voor het tanken.
*** In de Virtual Le Mans Series ging de overwinning in de voorlaatste ronde naar Agustin Canapino, Nikodem Wisniewski en Kuba Brezinski voor Rebellion GPX, terwijl BMW Team Redline van Rudy van Buren, Kevin Siggy en Enzo Bonito de GT-klasse wonnen. Esports Team WRT eindigde als negentiende in de klasse. Wel ziet het kampioenschap hun finale halvelings in het water vallen. Normaal zou de virtuele versie van de 24 Heures du Mans live uitgevochten worden tijdens de Autosport International Show in Birmingham, maar door de nieuwe COVID-variant werd besloten om de show uit te stellen, waardoor dit net zoals in 2020 een online evenement wordt.
*** Eurointernational gaat volgend seizoen een nieuwe piloot laten debuteren in de European Le Mans Series met Marcos Siebert. De Argentijn kwam over naar Europa om deel te nemen in de éénzittersklassen zoals Italian F4 – waar hij in 2016 kampioen werd -, FIA Formula 3 en EuroFormula Open. Het team trekt Siebert aan met het oog op de toekomst, gezien zij graag de overstap willen maken naar het FIA WEC.
Foto's: Thomas Smets - Georges de Coster - Racing International Photography
Tweet