Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Hongarije
Jenson Button had dit jaar voor Williams kunnen uitkomen, maar heeft het aanbod naast zich neergelegd. Eind vorig jaar hield de Brit de F1-racerij voor bekeken maar bleef bij McLaren in dienst als ambassadeur en reserverijder. Dat laatste resulteerde er in dat hij in Monaco Fernando Alonso moest vervangen, nadat de Spanjaard ervoor koos om zijn kansen te wagen in de Indy 500. Aan de Amerikaanse omroep CNN vertelde Button over zijn contacten met het Williams-team. “Ik denk dat ik drie of vier keer dicht bij een terugkeer naar Williams ben geweest”, aldus Button “Ik heb met Williams gesproken over een racezitje voor dit jaar. Meerdere malen zelfs. Afgelopen jaar en ook dit jaar nog. Het is een geweldig team maar voor mij was de tijd gekomen om afscheid te nemen.” Op de vraag of hij volgend jaar zou terugkeren, mocht huidig Williams-rijder Massa het voor bekeken houden eind dit jaar, antwoordde de oud-wereldkampioen:”Neen.”
Pirelli heeft de linkervoorband van Kimi Räikkönen onderzocht, nadat het twee ronden voor het einde van de Grote Prijs van Groot-Brittannië klapte. Het probleem zou niet veroorzaakt zijn door de band zelf en uit onderzoek is gebleken dat twee impacts op de rand van de band – vermoedelijk een kerbstone – de boosdoeners zijn. “Deze schade is op andere delen van de band niet zichtbaar. Bovendien tonen de rand en de structuur geen sporen van productmoeheid. De mogelijke eerste oorzaak van deze schade heeft betrekking op contact met extern materiaal, wat op twee plekken ertoe leidde dat de rand loskwam van het karkas. Als logisch gevolg kwam op één van de plekken het loopvlak los”, aldus een mededeling van de bandenfabrikant. Over Sebastian Vettel's band die lek liep kon Pirelli de oorzaak niet achterhalen doordat zijn band volledig aan flarden was gereden toen de WK-leider in de pits arriveerde.
De F1 werkt al geruime tijd samen met de huidige en externe fabrikanten om de toekomstige motoren eenvoudiger én goedkoper te maken. Ross Brawn wil graag onafhankelijke leveranciers aantrekken, en dat initiatief wordt gesteund door teams als McLaren en Red Bull, die naar opties voor de toekomst kijken. Met de komst van een nieuw motorreglement voor 2021 is de belangstelling groter geworden. Zo toonde Cosworth en Aston Martin aan dat ze bereidwillig zijn elk een F1-krachtbron te ontwikkelen. En nu ook Ilmor-baas Mario Illien, mits de kosten afnemen en hij een partner kan vinden om het project te financieren. “Men heeft de wens om de mogelijkheid te creëren dat onafhankelijke fabrikanten kunnen instappen”, zei Illien aan Motorsport.com. “Dat is één van de redenen dat ik aanwezig ben geweest bij het overleg, om te zien of het voor een onafhankelijke partij de juiste kant op gaat. De motoren moeten veel eenvoudiger worden en de kosten moeten omlaag – om de races leuker en het geluid beter te maken. Als je een standaard turbo voor iedereen ontwikkelt, breng je de kosten al fors omlaag."
Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography
Tweet