van der Horst

Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Hongarije

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne zal – net zoals de eerste in-season F1-test van het jaar - deelnemen aan de test te Budapest volgende week. De Rumbekenaar zal voor zijn McLaren-team in actie komen tijdens de eerste dag van de tweedaagse sessie. McLaren-Junior Lando Norris zal de tweede dag van de testsessie op de Hungaroring voor zijn rekening nemen. Sinds begin dit jaar maakt de 17-jarige Norris deel uit van het talentenprogramma van de Britse renstal. Enkele maanden geleden mocht hij een McLaren-bolide uit 2011 testen, de MP4-26. En aanstaande woensdag kruipt hij voor het eerst achter het stuur van een huidige F1-wagen. Norris rijdt dit seizoen voor Carlin in het Europese Formule 3 Kampioenschap, won tot nu toe drie wedstrijden en staat derde in de tussenstand. Dit weekend is de Junior aan de slag in Spa-Francorchamps.
Chase Carey
Chase Carey
De deadline is verstreken voor F1-teams om aandelen te kopen in de sport. Na de overname van de koningsklasse van de autosport door Liberty Media, kregen de teams een half jaar de tijd om aandelen in de sport te kopen aan 21,26 dollar per stuk, doch laat Liberty de deur open door te verklaren dat er in de toekomst nog meer kansen zullen komen om deze alsnog aan te schaffen. Of de niet-aankoop door de F1-teams kan gezien worden als een negatief signaal daarover maakt F1-voorzitter Chase Carey zich alvast geen zorgen: ““We hebben actief samengewerkt met alle teams om een gedeelde visie voor de sport vorm te geven, waardoor echt waarde wordt gecreëerd voor de aandeelhouders”, aldus Carey. “Hoewel de deadline is verstreken, zijn we tevreden met de nuttige gesprekken die we voerden met de teams.”

Jenson Button - McLaren Honda
Jenson Button - McLaren Honda
Jenson Button had dit jaar voor Williams kunnen uitkomen, maar heeft het aanbod naast zich neergelegd. Eind vorig jaar hield de Brit de F1-racerij voor bekeken maar bleef bij McLaren in dienst als ambassadeur en reserverijder. Dat laatste resulteerde er in dat hij in Monaco Fernando Alonso moest vervangen, nadat de Spanjaard ervoor koos om zijn kansen te wagen in de Indy 500. Aan de Amerikaanse omroep CNN vertelde Button over zijn contacten met het Williams-team. “Ik denk dat ik drie of vier keer dicht bij een terugkeer naar Williams ben geweest”, aldus Button “Ik heb met Williams gesproken over een racezitje voor dit jaar. Meerdere malen zelfs. Afgelopen jaar en ook dit jaar nog. Het is een geweldig team maar voor mij was de tijd gekomen om afscheid te nemen.” Op de vraag of hij volgend jaar zou terugkeren, mocht huidig Williams-rijder Massa het voor bekeken houden eind dit jaar, antwoordde de oud-wereldkampioen:”Neen.”

Kimi Raikkonen - Sebastian Vettel
Kimi Raikkonen - Sebastian Vettel
Pirelli heeft de linkervoorband van Kimi Räikkönen onderzocht, nadat het twee ronden voor het einde van de Grote Prijs van Groot-Brittannië klapte. Het probleem zou niet veroorzaakt zijn door de band zelf en uit onderzoek is gebleken dat twee impacts op de rand van de band – vermoedelijk een kerbstone – de boosdoeners zijn. “Deze schade is op andere delen van de band niet zichtbaar. Bovendien tonen de rand en de structuur geen sporen van productmoeheid. De mogelijke eerste oorzaak van deze schade heeft betrekking op contact met extern materiaal, wat op twee plekken ertoe leidde dat de rand loskwam van het karkas. Als logisch gevolg kwam op één van de plekken het loopvlak los”, aldus een mededeling van de bandenfabrikant. Over Sebastian Vettel's band die lek liep kon Pirelli de oorzaak niet achterhalen doordat zijn band volledig aan flarden was gereden toen de WK-leider in de pits arriveerde.

Ross Brawn
Ross Brawn
De F1 werkt al geruime tijd samen met de huidige en externe fabrikanten om de toekomstige motoren eenvoudiger én goedkoper te maken. Ross Brawn wil graag onafhankelijke leveranciers aantrekken, en dat initiatief wordt gesteund door teams als McLaren en Red Bull, die naar opties voor de toekomst kijken. Met de komst van een nieuw motorreglement voor 2021 is de belangstelling groter geworden. Zo toonde Cosworth en Aston Martin aan dat ze bereidwillig zijn elk een F1-krachtbron te ontwikkelen. En nu ook Ilmor-baas Mario Illien, mits de kosten afnemen en hij een partner kan vinden om het project te financieren. “Men heeft de wens om de mogelijkheid te creëren dat onafhankelijke fabrikanten kunnen instappen”, zei Illien aan Motorsport.com. “Dat is één van de redenen dat ik aanwezig ben geweest bij het overleg, om te zien of het voor een onafhankelijke partij de juiste kant op gaat. De motoren moeten veel eenvoudiger worden en de kosten moeten omlaag – om de races leuker en het geluid beter te maken. Als je een standaard turbo voor iedereen ontwikkelt, breng je de kosten al fors omlaag."

 

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography

 




  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons