van der Horst

Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Brazilië

Start GP van de Verenigde Staten
Start GP van de Verenigde Staten
Bijzonder slecht nieuws voor het Circuit of the Americas: de Texaanse regering gaat zijn jaarlijkse dotatie van 25 miljoen dollar terug brengen tot 19 miljoen. Deze dotatie is namelijk afhankelijk van de opkomst en die is niet overweldigend. Zeker dit jaar viel de Grand Prix letterlijk in het water wat wel eens catastrofaal zou kunnen zijn voor de dotatie van 2016. Door de orkaan zou de organisatie ruim 15 miljoen verlies gemaakt hebben. Aangezien opkomst wel degelijk een clausule is in het contract maakt promotor Bobby Epstein zich ernstig zorgen voor 2016. Ook Bernie Ecclestone heeft al verklaard de toekomst in Austin niet zonnig in te zien.
Jenson Button - McLaren
Jenson Button - McLaren
En ook McLaren heeft al betere tijden gekend. De sportieve prestaties hebben een impact op de sponsoring en dat heeft natuurlijk een invloed op het financiële plaatje. De McLaren Technology Group heeft namelijk zijn cijfers bekend gemaakt van 2014. Het Britse team zou een verlies van maar liefst 33 miljoen euro hebben gemaakt. Daarvan zou 20 miljoen te wijten zijn aan de slechte prestaties in 2014. Dat belooft dus niet veel goeds gezien de nog veel slechtere resultaten in 2015, ook al draagt Honda mee bij aan het budget.

Kimi Räikkönen - Ferrari
Kimi Räikkönen - Ferrari
De soap rond de 2016-krachtbronnen voor Red Bull en Toro Rosso is nog niet over. Ferrari heeft nu plots weer de deur open gedaan voor hen. Toch heeft president Sergio Marchionne er nogmaals op gewezen dat het nooit om evenwaardig materiaal zou gaan als dat waar Ferrari zelf mee zou rijden. Mocht Red Bull hiermee akkoord gaan zal de samenwerking vanzelfsprekend onder de voorwaarden van Ferrari doorgaan. De Italianen hebben reeds hun veto gebruikt in een FIA-voorstel voor goedkopere klantenmotoren waardoor de kans vrij klein lijkt dat Red Bull Racing hun duurdere eisen zullen willen inwilligen.

Jean Todt - Rubens Barichello
Jean Todt - Rubens Barichello
Nog in het kader van de motoren geeft FIA-president Jean Todt toe dat er fouten gemaakt zijn bij de overstap van de V8-motor naar een V6-turbomotor. Volgens de Fransman was het een fout om motorleveranciers een maximum van drie teams op te leggen, exclusief hun eigen team, zonder echter het te hebben over een minimum. Dit brengt Red Bull anno 2015 in de problemen, aldus Todt. Ook het ontbreken van een budgetlimiet zou een fout zijn al kijkt Todt wat dat betreft uitdrukkelijk niet in eigen boezem. "Al zes jaar proberen we een limiet op de budgetten in te voeren maar nooit heeft men ook maar enig voorstel aanvaard."

Pascal Wehrlein - HWA AG
Pascal Wehrlein - HWA AG
Even bestond er de mogelijkheid dat Lewis Hamilton niet zou rijden in Brazilië en dat Pascal Wehrlein onverwachts zijn debuut zou maken. De Britse wereldkampioen zou namelijk ernstig ziek zijn en zou een persconferentie van woensdag reeds gemist hebben. Mercedes heeft inmiddels bevestigd dat het beter gaat met Hamilton, hij slechts een dag later zou arriveren in Brazilië en dat hij alle sponsorverplichtingen en vanzelfsprekend de trainingen en de race zou kunnen meedoen. Het F1-debuut van de huidige DTM-kampioen Wehrlein is dus nog niet voor dit weekend.

Circuit Park Zandvoort
Circuit Park Zandvoort
Opmerkelijk nieuws van onze noorderburen: de VVD, de politieke partij van premier Mark Rutte, wil een studie laten uitvoeren in verband met een mogelijke terug van de Formule 1 naar Zandvoort. Ook de gemeente Zandvoort is voorstander van het idee. Ondanks dat de nodige aanpassingen niet goedkoop zouden zijn, zouden ze ook niet onbetaalbaar zijn. Het circuit is namelijk geschikt bevonden voor F1-tests waardoor de nodige aanpassingen voor een GP niet zo extreem zouden zijn. Hoewel het succesvolle debuutjaar van Max Verstappen zeker een rol speelt zou het volgens Jerry Kramer van de VVD vooral nuttig zijn als de lokale industrie zich zou kunnen verbinden met een wereldwijd circus. De laatste GP van Nederland dateert reeds van 1985 toen Niki Lauda won.

Foto's: Racing International Photography, Georges De Coster, DTM & Creventic



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons