van der Horst

Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Canada

Fernando Alonso - McLaren MP4-31
Fernando Alonso - McLaren MP4-31
Na een uitgebreid onderzoek door de FIA naar aanleiding van Fernando Alonso's crash met Esteban Gutierrez tijdens de Grote Prijs van Australië afgelopen maart werd onthuld dat de Spanjaard maar liefst 46G incasseerde. De McLaren-Honda rijder reed 313 km/u toen hij de Mexicaan probeerde in te halen, met de impactsnelheid zelf aan 305 km/u. Door de aanrijding knalde hij links tegen de muur en dat resulteerde in een laterale vertraging van maar liefst 45G. De bolide gleed door de grindbak en groef zich in de grond, alvorens overkop te gaan en dat veroorzaakte een tweede laterale snelheidsvermindering van maar liefst 46G. Na de eerste en voor de laatste impact kreeg de tweevoudige wereldkampioen een overlangse versnelling van 20G over zich heen voordat de wagen tot stilstand kwam tegen de bandenmuur. Door deze crash moest de man uit Oviedo forfait geven voor de volgende wedstrijd in Bahrain. Hij werd succesvol vervangen door onze landgenoot Stoffel Vandoorne.
Derek Warwick & Bernie Ecclestone
Derek Warwick & Bernie Ecclestone
Wederom was dit een voorbeeld van het "slechts bewaarde geheim in de F1". Heineken is een van de grote sponsoren geworden van de F1. Beide partijen hebben afgelopen donderdag in Canada een contract voorgesteld dat hen voor meerdere jaren aan elkaar zal verbinden. Hun samenwerking zal starten tijdens de Grote Prijs van Italië later dit jaar, welke Gran Premio Heineken D'Italia 2016 zal heten. En vanaf volgend seizoen zal het Nederlandse biermerk dienen als titelsponsor voor drie Grote Prijzen, maar het logo zal ook prominent aanwezig zijn bij andere wedstrijden doorheen het seizoen. Met de sponsoring van de sport zal een nieuwe slogan gebruikt worden, nl. 'If You Drive, Never Drink'.

Daniel Ricciardo - Red Bull
Daniel Ricciardo - Red Bull
Volgens het Duitse Auto, Motor Und Sport neemt Red Bull Racing dit weekend een nieuwe, kortere neus mee voor de RB12. Maar dat is niet de enige aanpassing die het team doorvoert. Het Oostenrijkse F1-team bracht ook nieuwe software mee en zal verdere procedure aanpassingen uitvoeren voor de wedstrijd in Montreal. Dit allemaal naar aanleiding van hun pitstop fiasco tijdens de Grote Prijs van Monaco. Hierdoor lieten zij een zekere zege voor Daniel Ricciardo door hun vingers glippen. De Aussie is alvast tevreden dat zijn team er alles aan doet om zo'n dingen niet meer te laten gebeuren. “Ze verzekerden me dat als we nogmaals in zo'n situatie verkeren, dat het niet meer zal voorvallen. En dat is wat ik wilde horen”, aldus de breedlachende Ricciardo. Ook zal Max Verstappen kunnen genieten van de allerlaatste upgrade van de Renault-krachtbron. Iets waar de Nederlander niet van kon profiteren in Monte-Carlo.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel
Sebastian Vettel liet eerder al weten graag teamgenoot te blijven van Kimi Räikkönen, maar zei eerder deze week dat hij geen probleem heeft om samen een team te vormen met ex-teamcollega Daniel Ricciardo. “In 2014 werkten we samen en hadden geen enkel probleem met elkaar”, aldus de viervoudige wereldkampioen. “Hij is een sterke rijder en 2014 was een succesjaar voor hem. Ik heb niets tegen hem.” Ook werd de Duitser gevraagd naar zijn mening over de negatieve uitlatingen van de media na de mindere resultaten de voorbije wedstrijden. “We zoeken niet naar excuses, maar er zijn redenen waarom we niet konden laten zien wat we waard zijn. Aan sommige dingen kunnen we iets doen, aan andere niet. We hebben op een agressieve manier geprobeerd om de kloof met Mercedes te dichten en hierdoor betaalden we er ook de rekening voor”, concludeerde de Ferrarist. Scuderia Ferrari neemt dit weekend enkele upgrades mee naar Montreal, waaronder een nieuwe turbo.

Max Verstappen
Max Verstappen
Max Verstappen liet weten geen druk te voelen na zijn debacle in Monaco. Na zijn allereerste wedstrijd voor Red Bull Racing te winnen in Barcelona, ondervond de Nederlander een aartsmoeilijk weekend in de nauwe straten van Monte-Carlo.  "Monaco was niet echt een positief weekend voor ons", aldus de 18-jarige aan de Spaanse omroep Movistar. "Maar we moeten vooruit kijken. We beginnen opnieuw hier in Canada. Veel heb ik er niet meer over nagedacht wat er ginds gebeurde. Volgend jaar proberen we het wel beter te doen." Max zei nog dat het allemaal deel uitmaakt van het leerproces en dat er altijd hoogte- en laagtepunten zullen volgen. Op de vraag of hij hierdoor meer druk op zichtzelf zet zei hij: "Meer druk? Ik denk het niet. Ik voel me vrij lekker en op m'n gemak. En ik geniet van hetgeen ik doe." Hij vulde nog aan dat hij geen schrik heeft van de "Wall of Champions", na zijn twee crashes in Monaco.

Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons