van der Horst

Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Hongarije

Lewis Hamilton - Mercedes F1 Team
Lewis Hamilton - Mercedes F1 Team
Er hangt Lewis Hamilton in de toekomst een gridstraf boven het hoofd. De Brit heeft namelijk de vijfde en laatste turbo gebruikt in Oostenrijk en de kans is dan ook groot dat hij hiermee niet het einde van het seizoen haalt, zonder straf. De wereldkampioen stelt Mercedes dan ook voor om die straf in Italië of België op te nemen, circuits waar inhalen gemakkelijker is dan bijvoorbeeld Singapore. Het liefst van al zou Hamilton direct twee nieuwe power units gebruiken, één zware straf krijgen en vervolgens geen zorgen meer hebben. Het nadeel zou dan wel zijn dat tegenstander Nico Rosberg mogelijk van meer ontwikkelde motoren zou profiteren later op het seizoen. Toto Wolff acht een dubbele penalty hoe dan ook niet nodig.
Ross Brawn
Ross Brawn
Ferrari laat Ross Brawn niet los, dat meent Motorsport.com te weten. Het Italiaanse team trok eerder al aan de mauw van zijn voormalige werknemer, maar Brawn liet al verstaan geen zin meer te hebben in een F1-baan die volledige toewijding eist; 21 races bezoeken en 24/7 met een team bezig zijn ziet de Brit niet meer zitten. Na een bijeenkomst tussen Ferrari-baas Sergio Marchionne en Scuderia-teambaas Maurizio Arrivabene over de problemen bij Ferrari zou men nu Brawn een adviseursrol willen aanbieden op het technisch gebied. De Brit zou gewoon zijn mening moeten geven over daar waar het fout gaat bij Ferrari. Blijft de vraag waar Brawn zou kunnen passen in het beleid van huidig technisch directeur James Allison. Brawn behaalde in zijn F1-loopbaan zeven titels (1994, 1995 en 2000 tot 2004 met Michael Schumacher voor Benetton en Ferrari en later nog 2009 met Jenson Button en zijn eigen Brawn GP).

Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone
Nog volgens Motorsport zou Bernie Ecclestone een akkoord hebben gesloten met de organisatie van het circuit te Imola om de Grote Prijs van Italië te organiseren vanaf 2017. De Autodromo Enzo e Dino Ferrari zou zo voor het eerst sinds 2006 terug op de kalender staan en de plaats van het in financiële moeilijkheden verkerende Autodromo Nazionale di Monza vervangen. Hoewel de afspraak rond is, heeft deze geen bindend karakter zolang de voorzitter van de Italiaanse autosportbond, Angelo Damiani, er niet mee akkoord gaat. Damiani staat bekend als een Monza-liefhebber. Hoe dan ook zijn ze in Imola reeds bezig met een nieuwe perskamer en een nieuw medisch centrum te bouwen. Of Imola Monza definitief vervangt of dat er een rotatiesysteem komt zoals in Duitsland tussen de Hockenheimring en de Nürburgring, is onduidelijk.

Esteban Ocon - Mercedes
Esteban Ocon - Mercedes
Esteban Ocon zal in Hongarije voor Renault mogen testen op vrijdag nadat hij dat eerder al mocht doen in de Spaanse en de Britse GP's. Ocon maakt deel uit van het rijdersprogramma van Mercedes, maar is tegelijk ook reserverijder van Renault F1. Gevolg is dat hij tijdens de Britse vrije training in het geel te vinden was en enkele dagen later tijdens de tests op datzelfde Silverstone in het zilver. Ocon maakte een goede indruk op teambaas Frederic Vasseur en afgelopen weekend scoorde de Europese F3-kampioen van 2014 zijn eerste DTM-punten op Zandvoort.

Johnny Herbert & Damon Hill
Johnny Herbert & Damon Hill
Damon Hill, de wereldkampioen van 1996, plant de oprichting van een nieuw orgaan waar professionele rijders hun stem kunnen laten horen. Deze Professional Racing Drivers Assocation zou te vergelijken zijn met de GPDA alleen dat het niet, zoals deze laatste, beperkt zou blijven tot de F1. Of de PRDA een succes kan worden weet de Brit niet te zeggen, maar hij acht het belangrijk dat in de autosport het unieke standpunt van de rijders meer aandacht krijgt. Racepiloten zouden volgens Hill mee moeten beslissen hoe hun sport eruit ziet.


Foto's: Racing International Photography



  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons