Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Mexico
Nog in het kader van de besparingen heeft de FIA een concreet plan aan de teams voorgelegd omtrent een budgetplafond, technische en sportieve besparingen en standaardisatie van auto-onderdelen. Een maximale prijs omtrent motoren en versnellingsbakken voor klantenteams werd door een grote meerderheid goedgekeurd ware het niet dat Ferrari besloot zijn vetorecht te gebruiken. In het belang van het kampioenschap hebben de FIA en de FOM dan besloten om het hier niet bij te laten, zonder hiermee het vetorecht van Ferrari in vraag te stellen. Met het oog op de introductie van een eventuele klantenmotor in 2017 start de FIA consultaties bij de belanghebbenden (de kleinere teams) waarbij afspraken gemaakt zouden worden met het oog op een motordeal in de toekomst en dit veel goedkoper dan nu het geval is.
Ook McLaren zou zijn veto hebben gebruikt, weliswaar in een heel andere kwestie. Zo dook recent de discussie op dat Honda Red Bull van motoren zou kunnen voorzien vanaf volgend seizoen. Volgens het contract tussen Honda en Bernie Ecclestone zou dat perfect legaal zijn maar McLaren heeft in zijn contract met Honda daarin wel een vetorecht. Ron Dennis zou hier onmiddelijk gebruik van gemaakt hebben. Het probleem voor de toekomstige samenwerking tussen Mclaren en Honda is dat Honda bij Red Bull zelf vragende partij was...
Bernie Ecclestone is erg tevreden met de Amerikaanse GP. Meer nog, volgens de Brit zouden er vier wedstrijden op de kalender in de V.S. mogen plaatsvinden. Het land is een belangrijke markt en vooral een wedstrijd in het zuiden van Californië zou een nieuwe optie zijn. Zowel Watkins Glen als Long Beach zijn vanwege achterstallige betalingen destijds van de kalender gehaald en dat is jammer, aldus Ecclestone. Ook het recent gefaalde project in New Jersey zou opnieuw een mogelijkheid zijn.
Foto's: Georges De Coster, Mclaren & Racing International Photography
Tweet