van der Horst

Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Monaco

Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone is nog steeds niet tevreden over de beslissingen van de Strategische Groep in verband met de reglementswijzigingen voor 2017. Vooral het idee om de V6 hybride turbo te behouden stoot de Brit tegen de borst. Volgens Ecclestone is het niet goed voor de Formule 1 dat er zulke complexe motoren worden gebruikt. De complexiteit van de krachtbronnen gaat zelfs zo ver dat ze nooit zouden gebruikt worden in straatauto's, aldus Ecclestone. Dat in combinatie met hun kostprijs en het verminderde spektakel maakt dat dit type motoren volkomen overbodig zijn. Tot ergernis van de miljardair zijn de constructeurs echter niet bereid om plots het roer weer om te gooien en terug over te gaan naar V8-motoren, wat de wens was van Ecclestone.
  • Hamofa Performance
#7 Audi Fässler / Lotterer / Tréluyer
#7 Audi Fässler / Lotterer / Tréluyer
Met alle geruchten in de verschillende media in verband met een eventueel F1-debuut van Audi, achtte het Duitse merk het noodzakelijk om, wederom, de geruchten de kop in te drukken. Audi-topman Rupert Stadler verklaarde eerder inderdaad dat de Formule 1 een optie is voor Audi, maar hij zou hierom op de vingers getikt zijn door het overkoepelende concern Groep Volkswagen. De woordvoerder van VW verklaarde exact het tegengestelde, dat de F1 geen optie is. Hierdoor nuanceerde Stadler zijn eerdere uitspraak en verklaarde dat de Formule 1 eerst zijn eigen problemen diende op te lossen met het oog op het reglement van 2017. Met Audi op kop in het WEC en Volkswagen in het WRC zou een overstap naar F1 een serieuze gok zijn.

Sebastian Vettel - Ferrari SF15-T
Sebastian Vettel - Ferrari SF15-T
Maurizio Arrivabene, de teambaas van de Scuderia Ferrari, is bezorgd. De Ferrari's kregen een zware nederlaag te verwerken tijdens de Grote Prijs van Spanje met Sebastian Vettel op 45 seconden van winnaar Nico Rosberg. De rode bolides verloren op een gegeven moment een seconde per ronde door een tractieprobleem. Volgens Arrivabene verloren zijn wagens zelfs een halve seconde in de laatste sector, een sector met enkele scherpe trage bochten. Voor Monaco verwacht men geen grote problemen, maar met het oog op de Grote Prijs van Canada, eveens een bochtig circuit, wil de Italiaan snel een analyse en een oplossing. Hoewel hij eerder verklaarde zich geen illusies te maken in verband met de wereldtitel blijft het doel duidelijk: het gat tot Mercedes verkleinen en twee of drie GP's winnen.

Paul Hembery
Paul Hembery
Pirelli komt in Monaco aan de start met gloednieuwe super zachte banden. Deze band is ideaal voor het bochtige parcours en zou zeer snel opwarmen. De logische keerzijde van de medaille is dat deze band dan ook snel zal verslijten. Pirelli heeft een historische band met Monaco, want toen Juan Manuel Fangio in 1950 de allereerste GP van Monaco won die onderdeel was van het WK-Formule 1, had zijn Alfa Romeo Pirelli-schoeisel. De laatste zege van de vijfvoudige wereldkampioen was eveneens in Monaco met Pirelli-banden, ditmaal in een Maserati. Pirelli-directeur Paul Hembery verwacht een wedstrijd met inhaalkansen met dank aan deze super zachte band. De piloten zullen intelligent moeten omgaan met hun bandenslijtage volgens de Brit. Dankzij het gebruik van deze band op het circuit met de traagste bochten én de laagste gemiddelde snelheid van de hele F1-kalender, zou de mechanische grip belangrijker kunnen worden dan de aerodynamica. 

Max Verstappen
Max Verstappen
Voor Max Verstappen begint de week in het prinsdom Monaco niet al te best. De Nederlander geraakte eind vorige week geblesseerd aan de rug. De Toro Rosso-piloot liep de kwetsure op tijdens een zeepkistenrace van Red Bull in het Nederlandse Valkenburg. Verstappen zou de laatste hobbel van het parcours veel te snel genomen hebben en bij de landing zijn rug pijn gedaan hebben. Ondanks dat Monaco het zwaarste circuit is voor de rug, hoopt Verstappen nog op een top tien-klassering.

Foto's: Georges De Coster, Arne Simons & Ferrari



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons