van der Horst

Nieuwssprokkels naar aanloop van de Grote Prijs van Bahrein

Kimi Räikkönen - Ferrari
Kimi Räikkönen - Ferrari
Scuderia Ferrari hoopt om de krachtbron van Kimi Räikkönen's F16-H te herbruiken in Bahrein. De Fin, die op de derde plaats reed tijdens de Grote Prijs van Australië, parkeerde zijn wagen in de pitstraat terwijl de vlammen uit de luchtinlaat boven zijn hoofd schoten. De marshals waren er heel snel bij om het vuur te doven. Na een grondige analyse zag men dat de motor geen schade heeft opgelopen, enkel de turbo – oorzaak van Iceman's opgave - zal vervangen worden. Omdat de wedstrijd doorgaat bij zonsondergang zal de motor niet blootgesteld worden aan extreme temperaturen. Al zal het team gans het weekend de situatie nauwlettend in de gaten houden.
Niki Lauda en Toto Wolff
Niki Lauda en Toto Wolff
Er blijft maar kritiek komen op de nieuwe en controversiële kwalificatieformat. Mercedes AMG-teambaas Toto Wolff steekt alvast zijn teleurstelling niet onder stoelen of banken nu deze format  behouden blijft voor de wedstrijd in Sakhir. De Oostenrijker zei in de Britse krant The Guardian dat deze 'stoelendans' format wederom een flop zal worden en hij geen enkele reden ziet dat het deze keer toch beter zou verlopen. Tevens benadrukt hij wat de kijkers willen: “De fans willen dat ze dicht bij mekaar racen, in een format dat ze begrijpen, tussen de beste rijders en auto's ter wereld. En in die volgorde. We moeten in staat zijn dit aan te bieden aan de mensen op de tribunes en zij die wereldwijd thuis  meekijken.”

Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo
Red Bull Racing 's Daniel Ricciardo verwacht dat Renault midden juni een grote stap voorwaarts zal zetten tijdens de Grote Prijs van Canada. Volgens Renault zelf heeft de motorleverancier tijdens de wintertests een halve seconde per ronde gevonden dankzij hun updates, en is er inmiddels nog meer vooruitgang geboekt in de aanloop naar Australië. De naar Tag-Heuer hernoemde Franse krachtbron zou volgens de Australiër meer vermogen hebben. “We spreken wel nog niet van een grote stap voorwaarts”, aldus de Aussie. “Je voelt niet echt een extra kick wanneer je het gaspedaal induwt maar ik voel wel een soort van top op het einde van het rechte stuk. Eens we toch een fantsoenlijke stap voorwaarts maken hoop ik alvast op een whiplash en een hele boel g-krachten in mijn nek.” Teambaas Christian Horner bevestigt de vooruitgang tijdens de winter maar zegt wel dat er nog een lange weg moet afgelegd worden.

Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team
Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team
Renault's race ingenieur Frederic Vasseur vindt dat het team in kwalificatie beter voor de dag moet komen wil het geregeld punten scoren. Toch is de Fransman volgens het Engelse Autosport tevreden met de start van dit comeback seizoen. “Beide auto's hebben het einde gehaald. Het tempo was goed. De laatste stint van Kevin (Magnussen) was een goede en Jolyon (Palmer) reed voor drie kwart van de wedstrijd in de top 10”, zei Vasseur. “Ik ben ontevreden omdat we uiteindelijk geen punten hebben gescoord.” Het Franse team verwachtte echter ook niet het zelfde race tempo aan te kunnen  als Force India. “Eigenlijk mogen we best tevreden zijn met ons tempo maar we weten dat we onze kwalificatiesnelheid moeten verbeteren. Op alle vlak moet nog hard gewerkt worden.” Met nakende updates in zicht hoopt hij alvast op beterschap en puntenwinst.

Sfeerbeeld Albert Park Melbourne
Sfeerbeeld Albert Park Melbourne
Ferrari's technisch directeur James Allison zal niet aanwezig zijn in Bahrein; hij zal  een tijdje uit de Formule 1 afwezig blijven nadat zijn vrouw Rebecca vorige week onverwacht stierf aan een hersenvliesontsteking. De 48-jarige Brit bevestigde het droeve nieuws zelf aan vrienden en familie op de Facebookpagina van diens vrouw. Volgens het Duitse Speed Week keerde Allison, die constant pendelt tussen zijn huis in Engeland en zijn werk in Italië, onmiddellijk huiswaarts om zich te bekommeren over hun drie kinderen. Eerder in februari werd al meegedeeld dat Allison niet meer aanwezig zal zijn tijdens alle Grote Prijzen, dit omdat Scuderia Ferrari Jock Clear in dienst nam als hoofd van track operations.


Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons