Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 27
Op zondag liep het wel beter voor het Chinese-Belgische duo. Na een sterke stint van Picariello, gaf deze het stuur in derde stelling over aan Liu. Die kon op zijn beurt nog één plaatsje opschuiven, maar tegen de Climax Racing Mercedes van Bihuang Zhou en Jules Gounon viel niks te beginnen. Lu en Heinrich waren ook in de strijd betrokken, maar door de succespenalty van de dag ervoor kwamen zij niet verder dan plaats drie. Liu en Picariello blijven met nog twee manches te gaan leider, maar hebben wel maar met een luttel puntje voorsprong op Lu.
*** Dit weekend komt de IMSA WeatherTech Sportscar Championship in Canada in actie. Daar zullen de LMP2's de hoofdklasse vormen op een grid van 35 wagens, verdeeld over drie klassen. Op verschillende bolides noteren we een groot aantal invallers. Zo komen Renger van der Zande, Filipe Albuquerque, Pipo Derani en Louis Delétraz in actie in LMP2, maar ook Mario Farnbacher - afgelopen weekend nog aanwezig in de 25 Hours VW Fun Cup - zal aantreden in de Aston Martin van de Heart of Racing Team. Dit omwille van de clash met het FIA WEC in São Paulo
*** Na de CrowdStrike 24 Hours of Spa liet Sportscar365 optekenen dat de teams niet opgezet zijn met de kalender voor volgend jaar. Meer bepaald met het feit dat de drie grote 24-uursraces elkaar opvolgen. Een opzet dat zowel Andreas Roos (hoofd BMW Motorsport ) en Stefan Wendl (hoofd Mercedes-AMG voor klantenteams) totaal niet kunnen smaken. Vooral het feit dat men drie weken lang op de hort zal zijn, is moordend voor het personeel. Men kan niet verwachten dat ook de merken op alle evenementen een goede ondersteuning kunnen bieden. Men hoopt dit alsnog te wijzigen, maar dat valt nog af te wachten. Stéphane Ratel zei reeds dat er geen andere keuze was.
*** Niet alleen deelnemende merken, maar ook teams stellen zich vragen. Rowe Racing was het meest vocaal tot nog toe. Het team stelde al dat men niet én de 24 uur van de Nürburgring, én de 24 Hours of Spa kan afwerken in twee weekends op rij. Welke keuze er zal gemaakt worden, zou misschien wel eens kunnen afhangen van 10 juli, de datum waarop hun klacht mbt. de recentste 24 uur van de Nürburgring wordt behandeld. Al meldde Hans-Peter Naundorf, die mee het team leidt, dat de kalender het grootste struikelblok zal zijn.
*** Wie hoop koestert om Valentino Rossi te zien schitteren op de Nordschleife, zal nog even moeten afwachten. De Italiaan verklaarde aan de pers dat de race voorlopig nog niet op zijn programma staat. Hoewel dit een doel was, lijkt zijn huidig schema iets te veel tijd in te nemen. Daarenboven moet de meervoudig kampioen in de MotoGP ook zijn licentie halen om op de Nordschleife te racen. Hiervoor moet men steeds een aantal wedstrijden rijden in een tragere klasse, en op dit moment wil Rossi daar geen tijd voor uittrekken. Al eindigde hij diplomatisch dat deur niet compleet dicht is. Blijven hopen is dus de boodschap.
*** Dat Mercedes-AMG niet van de partij is in het FIA WEC, is al langer klaar en duidelijk. Wendl was in gesprek met de ACO om het merk met de ster op de grid te krijgen, maar dat zal alleszins niet in 2025 zijn. Ondanks de uitbreiding van het veld, kreeg Mercedes te horen dat er geen ruimte vrijgemaakt wordt voor LMGT3. Geen 24 Heures du Mans in 2025 voor het merk dus, al geeft men de strijd nog niet op en probeert men het voor 2026. Een alternatief was deelnemen aan de European Le Mans Series, maar daarrond blijft het voorlopig stil.
*** Mike Conway moest Le Mans nog missen vanwege een fietsongeval met rib- en sleutelbeenfracturen als gevolg, maar volgens Toyota Gazoo Racing zou de Brit aantreden in Brazilië. Hierdoor keert José Mariá López terug naar de AKKodis ASP Lexus.
*** Toyota overweegt om extra jokers in te zetten voor hun wagen. De GR010 Hybrid is namelijk de oudste Hypercar in het veld en eind 2021 heeft het al minstens één van zijn vijf voorziene jokers ingezet. Nu de reglementen verlengd zijn, denkt Rob Leupen er aan om er minstens nog één in te zetten, om "niet achter te lopen op de tegenstand". Dat verklaarde de Nederlander aan Sportscar365. Ondertussen is het idee van een derde Toyota compleet afgevoerd.
*** Na Ligier heeft ook ADESS zijn nieuwe strijdwapen voor de LMP3 voorgesteld: de AD25. Het Franse chassismerk was er ook eerder al bij, maar kon eigenlijk nooit voet aan de grond zetten. Nu wil het terug aan de bak in de LMP3-klasse. Deze wagen kan dus al volgend jaar te zien zijn in de European Le Mans Series en Michelin Le Mans Cup.
*** Ook Duqueine heeft zijn nieuwe strijdros voor deze klasse voorgesteld. De opvolger van de D08 zal logischerwijze D09 heten. Over het algemeen deed de huidige generatie het niet zo slecht op het internationaal toneel, vooral met dank aan DKR Engineering, dat de nodige titels met deze bolide behaalde. Al stond er toch geen maat op de Ligier. Volgens Brent Verheyen, die ons vorig jaar nog sprak tijdens de Michelin Le Mans Cup-manche in Spa-Francorchamps, was het vooral het comfort dat het verschil maakte. Is er op dat vlak beterschap in zicht?
*** Ondertussen is men reeds volop aan het testen met de bolides. Ligier heeft reeds zijn eerste tests met de Oreca geprepareerde Toyota twin-turbo V6 motor afgewerkt tijdens een shakedown op een vliegveld. Ook staat er zeer binnenkort een test ingepland op het circuit van Barcelona. ADESS zou dan weer naar Estoril trekken om de eerste testkilometers af te werken. Duqueine en Ginetta gaven hun testplannen nog niet vrij, al wil de Britse chassisbouwer snel aan de slag. De strijd om de beste nieuwe LMP3-wagen is dus officieel begonnen.
Foto's: Thomas Smets - Fanatec GT World Challenge Asia - IMSA - Geert Franquet - Niels Vaeck - Georges de Coster - ADESS - Duqueine - Ligier Automotive
Tweet