Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 28
Chevrolet boven in GTD Pro! Alexander Sims en Antonio Garcia mochten vanaf pole starten in de Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports en konden eigenlijk goed standhouden tot de laatste safety car, op twintig minuten van het einde. Toen kreeg Garcia een geduchte tegenstander: de zusterwagen van Tommy Milner en Nick Catsburg. De Nederlander zette de Spanjaard onder druk maar inhalen lukte niet. De derde plaats was voorbehouden voor de leider in het kampioenschap, de AO Racing Porsche van Laurin Heinrich en Sebastian Priaulx. Zij doen een zeer goede zaak, gezien de Vasser Sullivan Lexus de finish niet haalde.
In GTD ging de winst naar de Heart of Racing Aston Martin van Spencer Pumpelly en Roman De Angelis. Die nam halfweg de race de leiding over en kon deze zonder problemen vasthouden tegenover de Winward Racing Mercedes van Russell Ward en Philip Ellis. De derde plaats ging op het laatste nippertje naar Brendan Iribe en Frederik Schandorff in de Inception Racing McLaren.
*** Tijdens de eerste race in Snetterton van het British GT was het Barwell Motorsport boven. Alex Martin en Sandy Mitchell haalden het met hun Lamborghini comfortabel op de zusterwagen van vader en zoon Rob en Ricky Collard. De overwinning voor Martin en Mitchell werd vergemakkelijkt omdat de Collard's nog een succespenalty moesten afwerken na hun podiumplek in Spa. De derde plaats ging naar een ander vader- en zoonduo, namelijk Richard en Sam Neary in de Team Abba Racing Mercedes. In GT4 ging de winst naar de Century Motorsport BMW van Ravi Ramyead en Charlie Robertson, voor de DTO Motorsport Ginetta van Aston Millar en Freddie Tomlinson en de Team Parker Racing Mercedes van Charles Dawson en Seb Morris.
Aanvankelijk was het zelfs twee op twee voor Martin en Mitchell, maar een penalty na de race voor inhalen onder geel zorgde ervoor dat Kevin Tse en Maximilian Götz in de 2 Seas Motorsport Mercedes de overwinning in handen kreeg. Hierdoor promoveerden de Collard's naar plaats twee en eindigde de Optimum Motorsport McLaren van Mark Radcliffe en Tom Gamble als derde. Optimum Motorsport deed wel beter in GT4, want daar haalde het de overwinning met Jack Brown en Zac Meakin. Zij haalden het voor de Forsetti Motorsport Aston Martin van Mikey Porter en Jamie Day, terwijl de zusterwagen van Forsetti met Marc Warren en William Orton als derde over de meet kwam.
*** Op de Nürburgring kwam de ADAC GT Masters in actie en ging Haupt Racing Team van David Schumacher en Salman Owega met de overwinning lopen. Voor de zoon van Ralf Schumacher was het overigens zijn eerste overwinning in de competitie. Dat terwijl deze race niet 60, maar 80 minuten duurde. Een nieuw format voor dit weekend. Het was tussen de twee pitstops in dat Schumacher de leiding overnam en zonder problemen richting de winst kon rijden. Aan de meet haalden zij het voor de Landgraf Motorsport Mercedes van Elias Seppänen en Tom Kalender, terwijl Marcel Marchewicz en Julian Hanses in de Schnitzelalm Racing Mercedes op het laagste podiumtrapje plaats namen.
Het werd overigens nog beter voor het duo Owega-Schumacher, want ook op zondag wisten zij met de zege aan de haal te gaan, mede doordat zij vanaf de pole mochten starten. Weliswaar in een kortere race, maar wel in de 250ste race van het kampioenschap. Finn Wiebelhaus en Janes Fittje eindigden als tweede in de andere Haupt Racing Team Mercedes, terwijl Maxime Oosten en Leon Köhler de FK Performance BMW naar de derde plek piloteerden.
*** In het Italiaans GT Endurance-kampioenschap kwamen Gilles Stadsbader en Baptiste Moulin in Mugello in actie voor VSR in de Lamborghini, een race van drie uur. Eerstgenoemde reed samen met Stefano Constantini en Mattia Michelotto. Iets over de helft werden zij nog als negende genoteerd, om uiteindelijk net naast het podium te grijpen met de vierde plaats. Moulin, die zijn Lamborghini deelde met Jacopo Giudetti en Stephane Tribaudini, werd als zesde afgevlagd. De algemene winst ging naar de AF Corse Ferrari van Riccardo Ponzio, Stefano Gai en Mikkel Mac.
*** IMSA heeft afgelopen week al een tipje van sluier opgelicht met betrekking tot de wijze waarop de rijderscombinatie in elkaar zal steken; men besliste om de huidige reglementen aan te houden. Dat betekent ook dat men voorlopig niets wijzigt aan de Rolex 24, terwijl er een piste was dat men iedereen verplicht met vier piloten zou laten rijden. Daar blijft de keuze dus nog steeds vrij voor minimum drie en maximum vier piloten voor de topklasse (GTP en GTD Pro). Het zelfde verhaal voor de zes uursraces, waar minimum twee en maximum drie rijders aan de bak mogen. Aan LMP2 en GTD wordt niet geraakt.
*** Wie DragonSpeed kent van de afgelopen jaren, weet dat het zijn strepen vooral verdiend heeft met prototypes. Het team van Elton Julian gaat richting IMSA tijdens de Battle of the Bricks in Indianapolis... met een Ferrari 296 GT3. Hiermee keert het Anglo-Amerikaanse team terug naar zijn roots, gezien het in de beginjaren, bijna een decennium geleden, ook met GT's aan de start verscheen. Overigens is met de Zweed en vaste naam Henrik Hedman reeds één piloot bekend. De overige twee zullen later bekend gemaakt worden.
*** Wie zegt dat Ferrari geloofwaardig is, heeft zand in zijn ogen laten strooien. Eerder op het jaar liet Antonio Coletta optekenen dat het geen Jokers in zou zetten dit jaar voor de 499P. Op zich niet abnormaal, totdat het afgelopen weekend met een paar updates op de proppen kwam. Zo heeft het de aerodynamica een upgrade gegeven, de vloer aangepast en ook de uitlaten voor de remkoeling hebben ze onder handen genomen. Dit voor alle 499P's in het veld. Zij eindigden afgelopen weekend vijfde en zesde in Interlagos.
*** Ook is er een wijziging in management bij Isotta Fraschini. Claudio Berro, die er mee voor gezorgd heeft dat de Tipo 6 LMH Competizione aan de start verscheen in het FIA WEC en de 24 Heures du Mans, heeft namelijk de Italiaanse constructeur verlaten. In zijn plaats komt Miguel Valldecabres, tevens CEO van het bedrijf.
*** We keren een laatste keer terug naar de CrowdStrike 24 Hours of Spa, met een leuke statistiek. Dit omtrent Colin Braun, George Kurtz en Nick Catsburg. Het trio won in Spa de Pro-Am klasse en zijn nu ook de enige drie piloten in de wereld die op het hoogste schavot stonden in een klasse tijdens de centenniums van Le Mans en Spa. Altijd handig om dit te onthouden voor een autosport-quiz.
*** Dit weekend noteren we bij de Tresor Attempto Racing Audi een pilotenwissel waar Lorenzo Patrese de plaats inneemt van Christopher Haase. De Duitser komt dit weekend namelijk op Paul Ricard in actie tijdens GT Open met Eastalent Racing, dat nog strijdt voor de titel. Patrese is er geen onbekende gezien hij ook voor het team uitkomt in de Endurance Cup. Hierdoor ruilt deze wagen wel van de Pro-klasse naar Gold Cup. Voorts zijn de Team WRT BMW #46, de Comtoyou Racing Aston Martin #11 en de Dinamic GT Porsche #54 niet van de partij.
*** Ligier gaf mee dat het minstens 25 JS P325-bolides klaar zal hebben voor het nieuwe seizoen van start gaat. De wagen maakt volgend jaar zijn debuut in zowel de Michelin Le Mans Cup als de European Le Mans Series als de nieuwe LMP3. Het is tevens een opvallende uitspraak. Ligier is net zoals Oreca in LMP2 koploper qua aantal wagens in het veld en het lijkt alsof zij met deze melding concurrenten - ADESS, Duqueine en Ginetta al wat onder druk wil zetten. Zoals eerder gemeld is de tactische strijd om de beste LMP3 nu echt geopend.
Foto's: Racing International Photography - IMSA - British GT - ADAC GT Masters - Italian GT Championship - DragonSpeed - Isotta Fraschini - Niels Vaeck - Ligier Automotive
Tweet