van der Horst

Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 33

2024 DTM Nürburgring Race 1
2024 DTM Nürburgring Race 1
En we zijn nu echt terug vertrokken met de endurance-racerij. Na een rustige inkomer met onder meer de DTM op de Nürburgring, staat dit weekend één van de drukste weekends wat autosport in de Lage Landen betreft op het programma, met onder meer de STX Motorhomes 24 Hours of Zolder en de European Le Mans Series in Spa-Francorchamps. Daarenboven is er ook nog de Fanatec GT World Challenge Europe Sprint Cup in Magny-Cours, Fanatec GT World Challenge Asia in Okayama en IMSA dat met de GT's neerstrijkt in Virginia. In de tussentijd zijn er ook nog wat nieuwtjes boven water komen drijven, die we u zeker niet willen onthouden.
AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
*** Komend weekend in Virginia staat de Michelin GT Challenge op het programma, waar 23 wagens aan de start zullen verschijnen. De voornaamste wijziging is te vinden bij de GTD Pro-kampioenschapsleider, de AO Racing Porsche. Men zag Sebastian Priaulx vertrekken, waardoor Julien Andlauer in de plaats kwam voor de wedstrijd in Road America. Voor deze wedstrijd komt Klaus Bachler over naar het team met de dinosaurus. Nog opvallend is dat de laatste winnaar in de klasse, de Conquest Racing Ferrari, niet van de partij is. Het team van Eric Bachélart is er wel bij in GTD, dat veertien bolides telt.

Eastalent Racing - Audi R8 LMS Evo II
Eastalent Racing - Audi R8 LMS Evo II
*** In Magny-Cours voor de GT Sprint Cup zullen er maar liefst 33 wagens aan de start verschijnen, één meer dan in Hockenheim. Dit omdat Eastalent Racing ook daar zijn debuut zal maken met de Audi. Ook hier rekent het team op Simon Reicher, maar wel in gezelschap met zijn trouwe co-piloot Christopher Haase. Dit betekent dat Tresor Attempto Racing nogmaals in de Gold Cup zal vertoeven met het duo Lorenzo Patrese en Lorenzo Ferrari. 

Jeddah Corniche Circuit
Jeddah Corniche Circuit
*** SRO heeft aangegeven dat men het circuit in Jeddah niet na één jaar opzij gaat schuiven. Eind dit seizoen trekt de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup richting Saoedi-Arabië voor de finale van het kampioenschap met een wedstrijd over zes uur. Dit was ook het plan voor 2025, totdat men recent de plannen gewijzigd heeft en toch de wedstrijd van de kalender schrapte. Maar opgeven doet men het circuit allerminst. Stéphane Ratel heeft gezegd dat de deur nog niet dicht is en het evnetueel een optie is om voor een ronde in de Intercontinental GT Challenge in 2026. Dit gezegd zijnde, alles zal afhangen van het succes van de wedstrijd in november.

Walkenhorst Motorsport - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Walkenhorst Motorsport - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
*** Comtoyou Racing zal niet het enige team zijn met een Aston Martin Vantage GT3 EVO's tijdens de Michelin 24H Dubai. Ook Walkenhorst Motorsport gaat afzakken met een Vantage GT3 richting het Midden-Oosten. Overigens zal dit voor het eerst in tien jaar zijn dat het Duitse team zal deelnemen aan de wedstrijd. De laatste keer was in 2014, waar men toen zesde eindigde met een BMW Z4 GT3 met Henry Walkenhorst, Ralf Oeverhaus, Daniela Schmid, Jens Richter en Claudia Hürtgen.

Ben Keating en Sarah Bovy
Ben Keating en Sarah Bovy
*** Tijdens Lone Star Le Mans, de volgende manche van het FIA WEC, zien we de terugkeer van een oude bekende. Niemand minder dan Ben Keating zal aan de start verschijnen in een Ford Mustang GT3 van Proton Competition. Op het eerste zicht opvallend, gezien de Texaan altijd gezegd heeft dat hij de GT3's geen uitdaging vindt. Anderzijds is dit ook een kans om eens te proeven van de klasse en dat in zijn thuisstaat. Hij zal de wagen delen met Mikkel Pedersen en Dennis Olsen.

McLaren Artura Trophy Evo
McLaren Artura Trophy Evo
*** McLaren breidt zijn portofolio uit qua wagens met de McLaren Artura Trophy EVO. Nadat het merkenkampioenschap nog maar twee jaar bestaat en vanaf volgend jaar ook aanwezig zal zijn op de Amerikaanse circuits, heeft het Britse constructeur al een evolutie van de wagen klaar voor 2025. Met deze bolide wil men nog snellere rondetijden halen dan de huidige wagen en krijgen de piloten ook voor het eerst de "push to pass" functie. Hiermee zal men de wagen van 577 pk kunnen opvoeren naar 612 pk voor een korte periode. Dit om meer strategischer te werk te kunnen gaan. Het is één de vele dingen die aangepast werden en die klanten met een bestaande Artura GT4 of Artura Trophy hebben, kunnen laten upgraden.

Ford Mustang Darkhorse R
Ford Mustang Darkhorse R
*** Ook Ford zit zijn portofolio uit te breiden, maar dan in kampioenschappen. Na het debuut van de gloednieuwe Ford Mustang GT3, Ford Mustang GT4 en de start van de IMSA Mustang Challenge met de Ford Mustang Dark Horse R, gaat men in 2025 een nieuw kampioenschap opstarten met de Mustang Cup. Dit om nieuwe rijders geleidelijk aan met de nieuwe wagen te laten kennis maken. Het kampioenschap zal overigens opgesplitst worden in twee identieke kampioenschappen onder één noemer: de Parnelli Cup en Miles Cup, naar de legendarische piloten Parnelli Jones en Ken Miles. Hiervoor gaat men met het bestuursorgaan USAC samenwerken en de voorlopige kalender telt al zes manches.

Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport
Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport
*** In Pebble Beach heeft Mercedes-AMG een nieuwe wagen voorgesteld voor trackdays: de Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport. Dit ter ere omdat het merk 130 jaar in de motorsport zit. Overigens is dit dezelfde wagen die begin dit jaar nog het baanrecord verbrak in Bathurst, waar Jules Gounon achter het stuur zat. Een record dat weliswaar maar een week stand hield, gezien Romain Dumas daar nog onder ging met de Ford SuperVan 4.2. Er zullen maar dertien stuks van deze niet-gehomologeerde wagen gemaakt worden. Het prijskaartje? 1.030.000 Euro.

Tom Kristensen
Tom Kristensen
*** Tom Kristensen kruipt nog eens achter het stuur van een wagen dit jaar. Al is het is niet zomaar een wagen. Eerst en vooral zijn het er twee en zijn het Historics. De Deense recordhouder van de 24 Heures du Mans is uitgenodigd door Zak Brown om te racen tijdens de Estoril Classics. Daar zal hij een 1974 Ford Cologne Capri RS3100 - vergelijkbaar met de bolide dat Dieter Kuijl racet in de Belcar Historic Cup, hetzij dat deze een jaartje ouder is - en een 1981 Porsche 935 aan de tand voelen. Volgens Kristensen moest hij niet lang nadenken om ja te zeggen. Deze wedstrijden zullen tussen 4 en 6 oktober plaatsvinden en live uitgezonden worden op het YouTube-kanaal van Peter Auto.

Foto's: DTM - Porsche AG - Geert Franquet - Racing International Photography - Thomas Smets - Georges de Coster - McLaren - Ford Performance - Mercedes-AMG Motorsport - Ronald Janssens



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Endurance Championship op dinsdag 20 augustus 2024.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons