Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 35
*** Antonio Serravalle zag zijn zitje in het WEC verdwijnen met het plotse vertrek van Isotta Fraschini, maar heeft wel de nodige indruk gemaakt in de paddock. De Canadees zal namelijk fungeren als reserve-piloot bij Proton Competition in het FIA WEC. Zijn voornaamste taak zal het testen zijn van de wagen en de nodige voorbereidingen treffen voor 2025, maar eveneens klaarstaan om in te vallen in de laatste twee wedstrijden van het seizoen. Hiermee maakt hij ook een kans op een zitje voor volgend jaar, gezien Proton Competition met twee Porsche 963's wil aantreden in het WK uithouding.
*** Porsche overweegt eventueel om hun rijdersbezettingen voor 2025 nog eens door elkaar te husselen. Het merendeel van deze line-ups bestaan al sinds 2023, toen het programma startte. Dit weliswaar met uitzondering van Matt Campbell en Dane Cameron, die begin dit seizoen omwisselden. Maar naast de tien namen - met onder meer Laurens Vanthoor - beginnen er ook nog andere rijders aan te kloppen. Zo werd Julien Andlauer al genoemd, maar ook Nico Müller mag je in dat rijtje zetten. Tot slot werd ook de piste Sebastian Vettel nog niet geschrapt. Het zal dus interessant worden wat dit volgend seizoen geeft. Onderwijl werd ook al bevestigd dat Campbell en Kévin Estre van de partij zullen zijn tijdens Petit Le Mans in oktober.
*** Zien we Ben Keating volgend jaar terug in het FIA WEC? De Texaan maakte afgelopen weekend zijn wederoptreden sinds hij de laatste kampioen werd in GTE-Am met de Proton Competition Ford. Toen zei Keating dat hij niet wilde blijven, omdat de GT3's hem niet genoeg uitdaging gaf. Maar bijna een jaar later lijkt hij toch overstag te gaan. Al houdt hij nog alle opties open en is het nog niet zeker wat hij volgend jaar zal doen: GT3, LMP2 of zelfs Historics. De voornaamste reden waarom hij nog niet op de FIA WEC-kar wil springen, is omdat de wedstrijd in Imola op... Pasen valt. Als het aan Christian Ried - teambaas bij Proton Competition - lag, had hij gerust de laatste vier wedstrijden van het seizoen afgewerkt. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
*** Volgens Sportscar365 wordt er, volgens verschillende bronnen, verwacht dat Hyundai volgende maand hun plannen om mee te dingen in de prototypes bekend maakt. Er waren al geruchten dat het Koreaanse merk zich ook op een LMDh wilde storten, maar dit zou vanaf volgende maand realiteit worden. Het zou gaan over een programma in zowel het FIA WEC als IMSA. Overigens blijft het daar niet bij, want in één teug zou men ook een gloednieuwe GT3 introduceren, die gebaseerd is op een toekomstige wagen van Genesis, een dochtermerk van Hyundai.
*** Ook werd er eerder in de week gehoord bij Nissan over de plannen omtrent een nieuwe GT3. Het Japanse merk heeft nog steeds de Nissan GT-R Nismo GT3 in het veld, hetzij vooral in Japan en ook een beetje met Fanatec GT World Challenge Asia, waar de homologatie pas in 2030 eindigt. Voorlopig moeten we de fans van "Godzilla" teleurstellen, want vooralsnog houdt men hun lippen stijf omtrent een nieuwe bolide of zelfs een update van de GT-R Nismo. Onderwijl blijft men wel inzetten op de Nissan Z GT4, die vooral in Japan en de Verenigde Staten het mooie weer maakt. Daar overweegt men wel om uit te breiden naar Europa, indien men een klant kan vinden die deze wagen wil mennen. Als het van Nissan Motor Co. senior vice-president Shinichi Kiga afhangt, zou hij graag met deze wagen richting de Nordschleife trekken.
*** United Autosports zal ook in 2025 van de partij zijn in IMSA. Het Anglo-Amerikaanse team kwam sinds dit jaar voltijds over nadat de LMP2's geweerd werden in het FIA WEC. Voorlopig staat de teller dit seizoen op een pole in de Rolex 24 at Daytona en een overwinning in Road America. Net zoals dit jaar zullen ze volgend seizoen aantreden met twee bolides. Wie deze zullen besturen wordt op een later moment bekend gemaakt.
*** Nog een Europees team dat volgend seizoen in IMSA zal blijven is Inter Europol Competition. Ook zij maakten dit jaar de overstap, in samenwerking met PR1/Mathiasen Motorsports. Eentje die werkt, want tijdens de manche in Canadian Tire Motorsport Park - waar de LMP2's de hoofdact vormden - met de zege voor Tom Dillmann en Nick Boulle. Daarnaast trekt het Poolse team ook terug richting de Asian Le Mans Series, waar men één LMP2 en één LMP3 zal inzetten.
*** Duqueine wil graag de handschoen opnemen om de alleenheerschappij van Ligier in LMP3 te verstoren. Hoewel de Franse constructeur de nodige titels behaalde de afgelopen jaren met onder meer DKR Engineering, de Ligier was en is de lievelingswagen bij de meeste teams. Daarom hoopt men met de D09 wat klanten af te snoepen van hun voornaamste concurrent. Dat terwijl men ook rekening zal moeten houden met ADESS en Ginetta. Deze maand ziet het er ook naar uit dat de finale homologatie zal plaatsvinden voor alle vier nieuwe LMP3's. Dan is het alleen aftellen naar volgend jaar, wanneer zij hun debuut zullen maken.
*** Dit weekend zullen we een opvallende switch zien in het Brits GT-kampioenschap. Ian Loggie en Phil Keen startten dit jaar met de Mercedes-AMG GT3 Evo van 2 Seas Motorsport, maar dat verandert in Donington. Weg Mercedes, hallo Porsche. Loggie heeft een wagen overgekocht van Team Parker Racing die zal fungeren als voornaamste strijdwapen in de laatste twee ronden van het jaar. Opvallend zal ook de livery zijn. Na de D2-livrei op de Mercedes, koos men nu voor een Le Mans-type livrei, namelijk deze van de winnende Porsche tijdens de 24 Heures du Mans 1998 met Allan McNish, Laurent Aiello en Stéphane Ortelli.
*** Om af te sluiten een opvallend bericht van de Nordschleife. Volgend seizoen staan er gewoon weer negen wedstrijden van de NLS op het programma. Dat was dit jaar niet het geval, gezien ook de Nürburgring Endurance Series van start ging. Maar vanwege een tekort aan deelnemers tijdens de openingsmanche en een staking bij de marshals tijdens de tweede wedstrijd, besloot de NES dit jaar niet meer in actie te komen. Hiermee lijkt het ook dat in 2025 de NES nog niet zijn eerste wedstrijdkilometers zal afgewerkt zien, al blijft het af te wachten wat de finale kalender van de Nürburgring zal zeggen.
Foto's: Gert Starckx - Super GT - GT4 America - Racing International Photography - Thomas Smets - 2 Seas Motorsport - NLS
Tweet