Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 36
In de GT4-klasse wonnen Ravi Ramyead en Charlie Robertson met hun Century Motorsport BMW. Zij werden gevolgd door de Team Parker Racing Mercedes van Charles Dawson en Seb Morris, terwijl de zusterauto van Ian Gough en Tom Wrigley de derde plaats bezette. Het Brits GT-kampioenschap nadert zijn einde met nog één race te gaan, eind deze maand op Brands Hatch.
*** In Italië stond de endurance-race van het Italiaans GT-kampioenschap op het programma in Imola. Drie Belgen namen deel in een Lamborghini: Gilles Stadsbader en Baptiste Moulin voor VSR, terwijl Ugo de Wilde debuteerde in het kampioenschap voor Imperiale Racing. Op een natte zondag vielen de resultaten echter tegen voor onze landgenoten. Stadsbader eindigde als achtste met zijn teamgenoten Ignazio Zanon en Mattia Michelotto, terwijl De Wilde samen met Alessio Deledda en Kevin Gilardoni als achttiende eindigde. Moulin en zijn teamgenoten moesten helaas als eerste opgeven. De overwinning ging naar Felice Jelmini en Alex Frassineti in de Nova Race Honda.
*** Meerdere constructeurs uitten hun mening over een mogelijke regelwijziging in het FIA WEC, waarbij elk team verplicht zou worden met drie coureurs per race te rijden. Porsche, BMW en Peugeot spraken zich uit tegen deze verplichting, aangezien ze flexibiliteit willen behouden voor races van zes uur, vooral wanneer er schema-overlappen zijn met IMSA of Formule E. De FIA moet nog beslissen of deze regel wordt doorgevoerd.
*** Proton Competition lijkt volgend seizoen het enige klantenteam te worden in het FIA WEC. Met het vertrek van Hertz Team Jota naar Cadillac en de exit van Isotta Fraschini, blijft er meer ruimte over. Hertz Jota zal echter hun auto’s teruggeven aan Porsche Penske Motorsport en een van de auto's tentoonstellen. Proton Competition zal waarschijnlijk met slechts één auto deelnemen, tenzij ze een extra chassis kopen bovenop de andere die actief is in IMSA.
*** Nicolas Lapierre overweegt zijn helm aan de wilgen te hangen na dit seizoen. De Franse coureur, actief in het FIA WEC sinds 2012 en winnaar van zeventien races met als hoogtepunt de Mobil 1 12 Hours of Sebring in 2018, denkt na over een rol binnen het teammanagement van Alpine, net zoals hij nu al doet bij COOL Racing. Mocht hij stoppen, is het nog niet duidelijk wie zijn plek zal innemen.
*** Bij Alpine Endurance Team zal Jules Gounon dit weekend Paul-Loup Chatin vervangen in Fuji. Gounon keert terug na eerder te hebben ingevallen in Imola en Spa-Francorchamps. Alleen ditmaal was het al vooraf gepland, in tegenstelling tot zijn eerdere optredens, toen hij inviel voor Ferdinand Habsburg. Overigens wordt de Andorrees genoemd als potentiële vervangers, moest Lapierre degelijk stoppen. Al kijkt teambaas Philippe Sinault voorlopig nog niet naar 2025.
*** Iemand die nog een twijfelgeval is bij Alpine, is Mick Schumacher. Hoewel de Duitser dit seizoen actief is met het Franse merk, blijft hij nog steeds azen op een zitje in de Formule 1. Maar de de kansen dat hij degelijk terugkeert naar daar worden kleiner met het moment. Zo miste hij al een kans op een zitje bij Alpine - dat naar Jack Doohan is gegaan -, en ook een invalbeurt bij Williams voor Logan Sargeant zag hij in rook opgaan toen men voor Franco Colapinto koos. Op dit moment blijft het een twijfelgeval of hij ook in 2025 aan de start zal verschijnen in het FIA WEC.
*** BMW heeft bevestigd dat ze ook in 2025 met de M V8 Hybrid actief zullen blijven in IMSA, onder leiding van Team RLL. Ondanks eerdere geruchten dat BMW mogelijk zou afschalen naar één wagen, hebben ze deze speculaties ontkracht. De rijdersline-up voor 2025 wordt later bekendgemaakt.
*** Ook Ford blijft volgend seizoen actief in IMSA met twee Mustang GT3's in de GTD Pro-klasse. Ondanks dat de nieuwe auto nog op zoek is naar zijn eerste overwinning, boekte het team al enkele goede resultaten, zoals een tweede plaats in Virginia met Harry Tincknell en Mike Rockenfeller.
*** Heart of Racing eindigde aanvankelijk als tweede in de GTD-klasse in Virginia, maar werd een week later gediskwalificeerd vanwege niet-gehomologeerde onderdelen op hun Aston Martin. Hierdoor kregen zij en Aston Martin een boete van 10.000 dollar, wat hun titelstrijd een flinke deuk geeft. Aston Martin erkende dat de fout te wijten was aan een administratieve vergissing.
*** Laurin Heinrich en AO Racing hebben hun line-up voor de laatste twee races van het seizoen rond. In Indianapolis zal Michael Christensen zich bij het team voegen, terwijl Julien Andlauer terugkeert voor Petit Le Mans. Sinds het vertrek van Seb Priaulx kon het team rekenen op de steun van Porsche-coureurs zoals Andlauer en Klaus Bachler. Christensen zelf is geen onbekende, gezien de Deen dit seizoen derde piloot was tijdens de Mobil 1 12 Hours of Sebring.
*** DragonSpeed keert terug naar IMSA met een Ferrari 296 GT3 en heeft de rijdersbezetting bevestigd. Henrik Hedman krijgt gezelschap van Rasmus Lindh en veteraan Toni Vilander, en het trio zal zowel in Indianapolis als Petit Le Mans deelnemen.
*** Toni Vilander zal ook deelnemen aan de Indianapolis 8 Hours, de finale van de Intercontinental GT Challenge, in een Ferrari voor AF Corse. Hij zal samen met Jay Schreibman en Oswaldo Negri racen, die dit seizoen uitkomen in de Am-klasse van de Fanatec GT World Challenge America.
*** Porsche neemt een risico voor de finale van de IGTC in Indianapolis door te kiezen voor lokale teams in plaats van Europese teams zoals Manthey EMA te sturen. Hierdoor dreigt Porsche mogelijk de constructeurs- en coureurstitels mis te lopen, ondanks hun voorsprong, waar Laurens Vanthoor en Ayhancan Güven de leiding delen. Porsche kiest hiervoor uit principe, omdat ze geloven dat de IGTC bedoeld is voor lokale teams en kampioenschappen, in plaats van dat Europese teams afzakken met volledige professionele bezetten en zo de race domineren. Zeker gezien er in Fanatec GT World Challenge America er verplicht een piloot met de zilveren status aanwezig moet zijn en dat niet het geval is voor de bezettingen van de IGTC. Laurens Vanthoor zou al bevestigd zijn bij een van de lokale teams, maar het is nog afwachten hoe de definitieve deelnemerslijst eruit zal zien.
Foto's: Racingpixels - British GT - Italian GT Championship - Gert Starckx - Racing International Photography - Günter Kortmann - IMSA
Tweet