Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 37
De tweede race werd een prooi voor het thuisteam Eastalent Racing Audi, met Christopher Haase en Simon Reicher. De Duitse veteraan legde de basis, waarna zijn Oostenrijkse teamgenoot het afmaakte. Ze wonnen met acht seconden voorsprong op de Spirit of Race Ferrari van Nicola Marinangeli en Vincent Abril en bijna tien seconden op de Greystone GT McLaren van Dean MacDonald en James Kell. Haase en Reicher nemen hiermee ook de leiding in het klassement. Laurent de Meeus, rijdend voor AF Corse Ferrari, moest op zaterdag na één ronde opgeven en eindigde zondag als 21ste algemeen en twaalfde in zijn klasse.
*** Voordat het weekend in Fuji begon, kreeg Ferrari al slecht nieuws. Ferrari AF Corse had beroep aangetekend tegen de uitslag van de Totalenergies 6 Hours of Spa. De Italiaanse constructeur stond op het punt de overwinning te pakken toen de rode vlag werd gezwaaid na een crash van Earl Bamber met de Cadillac en Sean Gelael's BMW. Tien minuten voor het einde werd er echter nog een uur en drie kwartier wedstrijd toegevoegd aan de race, wat volgens Ferrari tegen de regels was. Hun klacht werd aanvankelijk afgewezen en ook het Internationale Hof van Beroep verwierp het beroep. Hierdoor zijn Jota, Will Stevens en Callum Illott officieel de winnaars van de race, vier maanden na dato.
*** Peugeot heeft dit seizoen al verschillende technische 'jokers' ingezet om de wagen te verbeteren. Volgens technisch directeur Olivier Jansonnie zijn verdere wijzigingen niet uitgesloten. In oktober staat een cruciale test gepland op een Europees circuit, die zal bepalen of meer aanpassingen nodig zijn. Peugeot behaalde intussen een vierde en achtste plaats in Fuji.
*** Hoewel er nog niets officieel is, gonst het van de geruchten betreffende de Cadillac-piloten voor volgend jaar. Earl Bamber en Alex Lynn zouden overstappen van Chip Ganassi Racing, en zelfs Sébastien Bourdais zou kunnen overstappen van IMSA naar het FIA WEC. Aan de Jota-zijde zouden Will Stevens en Norman Nato blijven, terwijl Callum Illott naar verluidt vertrekt en mogelijk terugkeert naar IndyCar met Prema Racing. Ook Jenson Button wordt genoemd als mogelijke kandidaat voor het laatste zitje.
*** Genesis, het luxemerk van Hyundai, heeft aangekondigd zijn intrede te willen doen in de LMDh- en LMH-klasse, wat positief werd onthaald. IMSA-baas John Doonan reageerde enthousiast en liet weten dat Genesis welkom is in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship. Indien ze deelnemen, zou Genesis het zesde merk in de LMDh klasse worden in IMSA naast Porsche, Cadillac, Acura, BMW en Aston Martin vanaf 2025.
*** Uit de Verenigde Staten komen al talrijke bevestigingen voor het IMSA-seizoen 2025. Winward Racing keert terug met een Mercedes in GTD, terwijl Riley en PR1/Mathiasen Motorsports deelnemen in LMP2. Gar Robinson, Felipe Fraga en Josh Burdon zullen voor Winward Racing rijden, waarbij Burdon als endurance-piloot zal fungeren. JDC-Miller Motorsports keert ook terug in GTP met hun Porsche 963, maar de rijders moeten nog worden bevestigd. Ondertussen werkt teambaas John Church aan een tweede wagen.
*** Magnus Racing zal na de Rolex 24 at Daytona in 2025 een pauze inlassen. Teameigenaar en coureur John Potter, die actief is in de vastgoedsector, kreeg een groot project toegewezen, wat hem deed besluiten om de raceactiviteiten tijdelijk stil te leggen. Magnus Racing kwam dit jaar alleen in actie tijdens de IMSA Michelin Endurance Cup met een Aston Martin.
*** Lamborghini staat voor een logistieke uitdaging met de Battle of the Bricks dit weekend. Door de overlapping met de endurance-wedstrijd van de Fanatec GT World Challenge Europe in Monza, moeten ze hun piloten verdelen over beide kampioenschappen. Maximilian Paul en Luca Engstler zullen in Indianapolis racen voor Iron Lynx, waarbij ze hun IMSA-debuut maken. Beide heren rijden ook samen in de DTM.
*** In Monza worden 52 wagens verwacht voor de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup, met veel veranderingen in de line-up door de clash met IMSA. Edoardo Mortara rijdt voor het eerst in een Lamborghini GT3 voor Iron Lynx en onder andere Kevin Éstre (Schumacher CLRT), Valentin Hasse-Clot (Walkenhorst Motorsport), Broc Feeney (Al Manar Racing by GetSpeed), Sergio Sette Câmara (Boutsen VDS) en landgenoot Baptiste Moulin (GRT Grasser Racing Team) komen ook in actie. Rowe Racing BMW #98 is een twijfelgeval vanwege de deelname van Nick Yelloly en Philipp Eng in de VS. Wel verliezen we zeker Eastalent Racing en MadPanda Racing, die vorige week aangaven de rest van het seizoen niet meer te rijden.
*** Tijdens de Indianapolis 8 Hours zullen er 25 wagens aan de start verschijnen. Team WRT en GruppeM zijn de voornaamste kanshebbers voor BMW en Mercedes, die vermoedelijk met een volledige Pro-bezetting zullen deelnemen. Acura, Porsche (zonder fabriekssteun), Ferrari en Chevrolet verschijnen ook aan de start. Voor Chevrolet wordt dit hun debuut in de Intercontinental GT Challenge. De coureurs worden later bekendgemaakt.
*** Bij de Bathurst 12 Hour volgend jaar zullen, net als bij de Crowdstrike 24 Hours of Spa, races worden georganiseerd voor GT3's zonder homologatie en andere wagens. Een Lamborghini Gallardo is al bevestigd, bestuurd door Richard Gartner, evenals een BMW 1 Series en een Aston Martin DBR9. Dit belooft spektakel op Mount Panorama.
*** De Asian Le Mans Series heeft een voorlopige deelnemerslijst bekendgemaakt voor het komende seizoen, met 44 wagens voor het openingsweekend in Sepang: elf LMP2's, zes LMP3's en 27 GT3's. Opvallend is de afwezigheid van 99 Racing - met de omstreden Nikita Mazepin - en de overstap van Pure Rxcing van GT3 naar LMP2 met ondersteuning van TF Sport. In GT3 zijn er geen Audi's meer te vinden, maar Mercedes-AMG - een andere bolide die nog niet mag deelnemen in Le Mans - is met acht wagens dan weer het best vertegenwoordigde merk.
*** KTM werkt aan een Evo-versie van hun X-Bow GT2. De Oostenrijkse constructeur heeft de aerodynamica verbeterd en het vermogen opgevoerd. De X-Bow GT2 is nu al succesvol, met verschillende overwinningen in de GT2 European Series en leidt zowel de Pro-Am- als de Am-klasse dit jaar. De nieuwe wagen zal eind 2024 beschikbaar zijn en klaar zijn voor competitie in 2025.
Foto's: Racing International Photography - GT Open - Arne Simons - Georges de Coster - Genesis - Thomas Smets - Geert Franquet - Fanatec GT world Challenge America - Niels Vaeck
Tweet