Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 46



*** AO Racing, bekend van de befaamde Rexy-livery, is ook (bijna) rond met zijn twee bezettingen voor IMSA. Het team zal volgend seizoen namelijk debuteren in LMP2 met een Oreca. Daar krijgen PJ Hyett en Gunnar Jeanette het gezelschap van Paul-Loup Chatin. De Fransman is geen onbekende in IMSA, gezien hij dit jaar nog de titel won met Ben Keating bij PR1/Mathiasen Motorsport.
*** De tweede line-up betreft de Porsche die vorig jaar ingezet werd in GTD. Deze maakt namelijk een opstap naar GTD Pro. Sebastian Priaulx lag al zeker vast op deze wagen en wordt nu gekoppeld aan Laurin Heinrich. De eerstgenoemde heeft zijn strepen met Porsche al verdiend door de inaugurale seizoen van Porsche Carrera Cup North America te winnen, terwijl de Duitser dit jaar uitkwam in de DTM en ook nog de pole bemachtigde tijdens de Indianapolis 8 Hours. Wie de derde man wordt voor de Endurance Cup is nog niet gekend.

*** AWA heeft ook zijn voorbereidingen bijna rond. Naast Nico Varrone en Anthony Mantella zullen Orey Fidani en Matt Bell de tweede Corvette Z06R GT3.R bemannen. Beiden krijgen het gezelschap van Thomas Merrill en Lars Kern. Merill vervoegt zich bij Varrone en Mantella, terwijl nieuwbakken fabriekspiloot Charlie Eastwood hen zal vergezellen in Daytona. Kern zal dan weer het duo Fidani/Bell vervoegen, wat eveneens opvallend is gezien de Duitser altijd in één adem met Porsche vernoemd werd.
*** Het fabrieksteam, geleid door Pratt Miller Motorsports, heeft ook zijn livery al voorgesteld. De fans zullen alleszins niet kunnen klagen, want men heeft besloten om in de befaamde gele kleuren verder te racen volgend seizoen.
*** Het lijkt wel het jaar van de overstappen bij fabriekspiloten. Nadat Mercedes er al twee kwijtspeelde met Raffaele Marciello en Daniel Juncadella, verliest Acura/Honda eveneens een grote naam. Mario Farnbacher trekt namelijk richting The Heart of Racing, waar hij als derde piloot zal fungeren in de GTD Pro Aston Martin Vantage AMR GT3. Voor de Duitser ook een einde aan zeven jaar bij dezelfde constructeur, waar hij toch wel een aantal titels mee behaalde. Bij het team van Ian James zal hij instappen met Ross Gunn en Alex Riberas.
*** Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport is nu helemaal rond voor Daytona. Voor hun twee wagens hebben ook zij de laatste namen bekend gemaakt: Marcus Ericsson en Jenson Button. Ericsson komt vanaf 2024 uit voor Andretti in IndyCar. De Zweed zal instappen bij Ricky Taylor, Felipe Albuquerque en Brendon Hartley. Button hoeft geen introductie, zelfs niet in de GTP-klasse gezien hij tijdens Petit Le Mans uitkwam voor JDC-Miller Motorsports. Dus geen huidig Formule 1-piloot zoals het team origineel had aangegeven, al mogen ze niet klagen met de aanwinsten.
*** Richard Westbrook maakt dan weer de overstap van Chip Ganassi Racing naar JDC-Miller Motorsports. De Brit kwam al uit voor het team in 2022, alvorens over te schakelden naar de Porsche 963 en Westbrook aangenomen werd als fabriekspiloot. Nu keert hij terug naar het team als vaste naam, waar hij de plaats van Mike Rockenfeller inneemt en naast Tijmen van der Helm zal plaats nemen. Voor de Rolex 24 komen Phil Hanson en Ben Keating erbij.
*** Nielsen Racing heeft zijn bezetting klaar voor de Asian Le Mans Series in Sepang begin december. Daar krijgt men overigens twee debutanten achter het stuur van hun LMP2. Ferdinand Habsburg leidt het team, met naast hem Alejandro garcia en Ian Loggie. Garcia won dit jaar de LMP3 titel in de European Le Mans Series, terwijl Loggie vooral bekend is van zijn GT-carrière in de British GT.
*** Craft-Bamboo Racing rekent dan weer op de diensten van Jules Gounon, Anthony Liu en Jayden Ojeda voor hun eerste deelname sinds 2014. Gounon hoeft geen introductie, terwijl Liu de huidige kampioen is in Fanatec GT World Challenge Asia. Ojeda verdiende dit jaar zijn strepen in de Fanatec GT World Challenge Australia.
*** GruppeM Racing is klaar voor de Gulf 12 Hours. Lucas Auer zal daar vergezeld worden door Frank Bird en Lorenzo Ferrari. Beide heren haalden dit zitje door de beste te zijn tijdens de Mercedes-AMG Young Driver Test, waar zij als beste uit de bus kwamen uit een groep van 22 piloten tussen de 17 en 25 jaar die goud of zilver geclassificeerd zijn.

Foto's: Pratt Miller Motorsports - Lamborghini Squadra Corse - IMSA - Fanatec GT World Challenge America - Alpine
Tweet