van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 10

AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
Het was eens een rustige week. Natuurlijk waren onze landgenoten van de partij in de GT Winter Series, met een overwinning voor Kobe Pauwels en een podiumplek voor Matisse Lismont. Komende week komt het Europees seizoen echt op gang, te beginnen met de proloog in Le Castellet voor GT World Challenge Europe. En dit weekend is het, met de Mobil 1 12 Hours of Sebring, tijd voor een van de klassiekers uit de uithouding. De voorbije dagen was er sprake van enorm veel verschuivingen in de aanloop naar de verschillende kampioenschappen, en die we u zeker niet willen onthouden. Een overzicht!
Stienes Longin en Andre Castro
Stienes Longin en Andre Castro
*** IMSA heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt voor de IMSA Driver Development Scholarship 2026-27. Zij worden de komende maanden onderworpen aan verschillende modules die het kampioenschap gecreëerd heeft. In de herfst is de winnaar gekend. Die rijder krijgt vervolgens steun van IMSA en partners met een waarde van 300.000 US dollars. Bij de finalisten best wat variatie, van mensen die al in een nevenkampioenschap van IMSA uitkomen, tot zelfs rijders met ervaring in NASCAR. Voor het Belgische publiek zal Andre Castro het bekendst in de oren klinken, gezien zijn tijd in de NASCAR Whelen Euro Series bij PK Carsport. Al heeft ook Sabre Cook de nodige adelbrieven verzameld, met dank aan de Porsche Carrera Cup North America.

*** Fans van 'Rexy' zullen komend weekend verbaasd zijn, want de dinosaurus-Porsche is namelijk.... naar de tandarts geweest. AO Racing verloor een mogelijke zege in de Rolex 24 nadat Laurin Heinrich tegen de GetSpeed Mercedes was gereden. De tanden van de befaamde bolide kregen een tik te verduren. Daarom kwam het team op het idee om de auto naar de tandarts te sturen en te voorzien van een speciale beugel. Alessio Picariello zal komend weekend dus moeten uitkijken...

Falken Motorsports - Porsche 911 GT3 R
Falken Motorsports - Porsche 911 GT3 R
*** Nog nieuws van onze landgenoot, want 'Pika' maakt ook in 2025 deel uit van Falken Motorsports. Het team dat al jaren met de blauw-groene Porsches op de Nordschleife racet, rekent weer op onze landgenoot, met het oog op de 24 Uur van de Nürburgring in juni. Daarnaast zijn ook Julien Andlauer, Tim Heinemann, Sven Müller en Nico Menzel zeker van de partij. Het team nam afscheid van drie rijders, met name Klaus Bachler, Joel Eriksson en Martin Ragginger. Zij worden vervangen door Dennis Marschall, Dorian Boccolacci en Morris Schuring.

Sarah Bovy, Michelle Gatting, Rahel Frey
Sarah Bovy, Michelle Gatting, Rahel Frey
*** Michelle Gatting mikt op meer races voor rekening van Porsche. De Deense ligt sinds dit jaar onder contract bij het merk uit Weissach en liet afgelopen week optekenen dat haar programma in de toekomst uitgebreider wordt dan alleen de Iron Dames. Haar voornaamste wensen zijn Bathurst - waar haar vriend Jules Gounon onafgebroken op het podium staat sinds 2020 - en de Nürburgring. Natuurlijk zal ze de Iron Dames niet verlaten, want dat heeft haar de nodige naam en faam bezorgd, maar mogelijk krijgt ze de komende maanden en jaren dus ook mannelijke teamgenoten.

Supported by Iron Dames
Supported by Iron Dames
*** Ondertussen blijven de Iron Dames verder denderen met een nieuw programma. Deborah Mayer, die het project heeft opgestart, kan ondertussen al op achttien dames rekenen die in het roze rondrijden, en dat in verschillende takken van de autosport. Daarom start ze nu met 'Supported by the Iron Dames', een programma waar weer drie nieuwe dames onder vallen. Rallyvrouw Emma Chalvin krijgt ondersteuning, terwijl Ava Lawrence uitkomt in de karting. Maar ook bij de GT's komt er een nieuwe naam, en het is een dame van onze noorderburen. Laura van den Hengel zal dit seizoen een Porsche besturen in de GT Cup Europe.

Eastalent Racing - Audi R8 LMS GT3 Evo II
Eastalent Racing - Audi R8 LMS GT3 Evo II
*** Afgelopen weekend noteerden we een nieuwtje uit de GT Open. Christopher Haase en Simon Reicher delen voor een derde jaar op rij een Audi van Eastalent Racing. Het Duits-Oostenrijkse duo was de laatste twee jaar constant een titelkandidaat, en na de gemiste titel in 2023, was het raak in 2024. Haase is weliswaar officieel geen Audi-fabrieksrijder meer. Die deur sloot hij achter zich net voor Nieuwjaar.

Davide Rigon
Davide Rigon
*** Davide Rigon zal ook dit seizoen uitkomen in GT World Challenge Europe, maar niet bij het topteam van Ferrari. Vorig jaar reed de Italiaan nog voor AF Corse-Francorchamps Motors, maar dit seizoen komt hij uit voor Rinaldi Racing in de Bronze Cup. Daar zal hij het stuur delen met Christian Hook en David Perel, die terugkeren naar GTWC. Wel zullen ze een vervanger moeten zoeken voor de finale, aangezien Rigon dan aanwezig moet zijn op Road Atlanta voor Petit Le Mans.

Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
*** Dit seizoen gaat Barwell Motorsport opnieuw de strijd aan in GT World Challenge Europe. Het team van Mark Lemmer viert zijn tiende seizoen met Lamborghini met een auto in de Pro Cup van het sprintkampioenschap. Daarvoor rekent het Britse team op de twee rijders die ook zullen uitkomen in het British GT: Sandy Mitchell en Hugo Cook. In de Silver-klasse stoomt het Britse team een wagen klaar voor zowel Sprint als Endurance Cup.

Blackthorn - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Blackthorn - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
*** In het British GT zijn weer vier namen bevestigd voor het komende seizoen. In de vorige sprokkels kon u al de eerste line-up lezen voor Mahiki Racing met de Lotus Emira GT4's. Een tweede duo is nu bevestigd, met Ian Duggan en Joe Wheeler. Voor Duggan een tweede seizoen bij het team, voor Wheeler een vernieuwing na twee jaar met een Ginetta gereden te hebben. Bij de GT3's heeft Blackthorn ook zijn bezetting klaar voor de Aston Martin. Daarvoor rekent het op ouwe getrouwe Jonny Adam, die het stuur zal delen met Giacomo Petrobelli.

Start 2024 Michelin Le Mans Cup Spa-Francorchamps
Start 2024 Michelin Le Mans Cup Spa-Francorchamps
*** Fans van de Michelin Le Mans Cup kunnen tevreden zijn, want vanaf dit jaar zullen de wedstrijden weer twee uur duren. De vorige jaren bleef het bij een uur en vijftig minuten, vanwege het hoge brandstofverbruik van de Nissan-motoren geïntroduceerd in 2020. Dankzij de nieuwe bolides die dit seizoen debuteren, zou dat probleem van de baan moeten zijn. Alle wedstrijden, op Road to Le Mans na, duren voortaan dus weer twee uur.

Jude Peters en Vic Stevens
Jude Peters en Vic Stevens
*** Een landgenoot komt uit in de Ligier European Series. Vic Stevens zal daar een Ligier JS P4 delen met Jude Peters bij Team Virage. Vorig jaar wist de Limburger de nodige adelbrieven te verzamelen in de karting. Zo won hij het Rotax World Championship, het Winter Series Championship, en eindigde hij tweede in de Rotax Belgium en de BNL Karting Series. Hij maakt nu zijn debuut op circuit, al hebben hij en zijn teamgenoot zware schoenen te vullen. Het Poolse team wist namelijk drie jaar op rij de titel te winnen in de klasse.

Daniel Juncadella
Daniel Juncadella
*** Enorm veel nieuwtjes uit de European Le Mans Series, met name bij de rijders. We beginnen met deze opvallende aankondiging: door het afscheid van Logan Sargeant moest IDEC Sport op zoek naar een nieuwe rijder, en het werd een klepper. Daniel Juncadella zal de plaats innemen en het stuur delen met Mathys Jaubert en Jamie Chadwick. Voor Le Mans kan de Spanjaard natuurlijk niet deelnemen, gezien zijn verplichtingen met TF Sport. Al heeft het team ook daar met André Lotterer een zeer waardige vervanger klaar.

Gianmaria Bruni
Gianmaria Bruni
*** Ook JMW Motorsport pakt uit met een leuke naam, want het team heeft Gianmaria Bruni gestrikt. Voor de Italiaan een terugkeer naar een team waar hij zestien jaar geleden nog voor gereden heeft, en bovendien een terugkeer naar Ferrari. Fabian Schiller vervangt dan weer Gustavo Menezes op de Iron Lynx Mercedes, Pietro Fittipaldi stapt in bij Vector Sport, terwijl Tristan Vautier op de CLX Pure Rxcing LMP2 als vervanger zal optreden voor Harry King. Iron Lynx-Proton behoudt zijn bezetting met Jonas Ried, Maceo Capietto en Matteo Cairoli.

Robin Frijns
Robin Frijns
*** BMW zal komende zomer moeten puzzelen, want de Duitse constructeur zal geen beroep kunnen doen op Robin Frijns. Tijdens de WEC-wedstrijd in São Paulo is er ook een race van de Formule E in Berlijn. De Nederlander kiest voor het Duitse weekend, waardoor het Beierse merk zal moeten nadenken over een oplossing: ofwel alleen rekenen op Sheldon van der Linde en René Rast, ofwel een derde rijder oproepen. Overigens is BMW niet het enige merk met zorgen. Peugeot verliest al zeker Stoffel Vandoorne en Jean-Éric Vergne, en de kans bestaat dat Sébastien Buemi ook een wedstrijd mist met Toyota. Het enige team met zekerheid dat zijn Formule E-rijder aanwezig blijft, is JOTA Team Cadillac met Norman Nato.

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
*** Hoewel we in een gouden tijdperk van de uithoudingsracerij leven, wordt er ook verder nagedacht over de nieuwe regels voor 2030. Thomas Laudenbach, hoofd van Porsche Motorsport, was de eerste die er openlijk over praatte. Zijn wens voor de toekomst was duidelijk: werken aan één regelgeving in plaats van de huidige twee. De verschillen tussen LMH en LMDh zorgen voor een ingewikkelde Balance of Performance, zoals bleek in Qatar afgelopen week. Aan de LMH-zijde zitten op dit moment alleen Aston Martin, Ferrari en Toyota. Sommige merken lonken naar waterstof, maar daarvan is Porsche nog niet overtuigd. In ieder geval wil Laudenbach zo snel mogelijk aan tafel zitten met iedereen om alles in kaart te brengen, inclusief een verhoging in het te spenderen budget...

Foto's: AO Racing - PK Carsport - Arne Simons - Gert Starckx - Iron Dames - Thomas Smets - Racing International Photography - Barwell Motorsport - Blackthorn - Ligier European Series - Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op maandag 10 maart 2025.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons