Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 13
*** Een zelfde verhaal kregen we bij de GT4's. De Forsetti Motorsport Aston Martin van Jamie Day en Mikey Porter behaalde winst in de regenachtige eerste race, terwijl de Team Parker Mercedes van Charles Dawson en Seb Morris de tweede race achter zijn naam schreef. De volgende race voor de British GT laat niet lang op zich wachten. Eind deze maand trekt men richting Northamptonshire, waar men de Silverstone 500 zal afwerken.
*** Uittredend British GT-kampioen Darren Leung maakt zijn opmars in de GT-wereld. Na zijn debuut in het FIA WEC in Qatar met Team WRT, zal hij ook het volledige seizoen in Fanatec GT World Challenge Europe afwerken met Century Motorsport. Tijdens de Sprint krijgt hij mede-British GT-kampioen Dan Harper naast zich, terwijl hij in de Endurance wedstrijden Toby Sowery en een echte wereldkampioen in de vorm van Jake Dennis naast zich krijgt. Deze laatste zal de vijf wedstrijden combineren met zijn verplichtingen in de Formule E.
*** Ondertussen blijft de grid van de GT2 European Series ook maar groeien. Naast de wagens van Eric de Doncker en Gerard van der Horst, komen er nog zeker een Maserati (LP Racing), drie Mercedes-AMG GT2's (AKKodis ASP Team) en vier tot vijf KTM X-Bow's (Razoon – More Than Racing, RTR Projects & Team MZR) bij.
*** In IMSA zullen we vanaf Long Beach een Corvette minder aan de start zien. Klantenteam AWA zag namelijk Anthony Mantella de handdoek in de ring gooien na iets meer dan een seizoen met het Canadese team te hebben samengewerkt. Hierdoor moet er naar een nieuwe piloot gezocht worden die gelinkt kan worden aan nieuwbakken Corvette fabriekspiloot Nico Varrone. Of dit ook gaat lukken, is nog niet zeker.
*** Iemand die uit Amerika naar Europa komt dit jaar is Taylor Hagler. De tweevoudig kampioene in de TCR-klasse van de Michelin Pilot Challenge zal instappen in een GRT Grasser Racing Lamborghini in de ADAC GT Masters. Ze zal niet alle wedstrijden betwisten, maar enkel de seizoensopener in Oschersleben, de wedstrijd op Spa-Francorchamps, deze op de Red Bull Ring en Hockenheim.
*** Enkele weken terug kon u al lezen dat Sebastian Vettel, samen met de Porsche fabriekspiloten, rondjes in de Porsche 963 mocht afmalen op Motorland Arágon. Volgens de constructeur zou de Duitser 118 ronden zonder enige problemen afgewerkt hebben. De directeur van Porsche Penske Motorsport, Jonathan Diugud, was maar al te blij met de aanwezigheid van de viervoudig wereldkampioen Formule 1. Of hij ook goed lag bij de fabriekspiloten, horen we misschien wel eens van Laurens Vanthoor - eveneens aanwezig - via zijn "Over the Limit"-podcast die hij samen met zijn broer Dries presenteert.
*** Dat de ACO alles op alles begint te zetten om waterstof als brandstof te promoten, zal ook tijdens de komende 24 uren van Le Mans blijken. Er zal tijdens dat weekend een demonstratie plaatsvinden met wagens die rijden op waterstof. Geen straatwagens, maar echte racebolides. Daar valt ook de H24EVO onder, de wagen waar de organisatie zich mee bezig hield als een project. Welke andere bolides er aanwezig zullen zijn, wordt in de komende weken bekend gemaakt.
*** United Autosports heeft zijn eerste rijdersbezetting bekendgemaakt voor de 92ste editie van Le Mans. Ben Keating en Ben Hanley zullen de Grote Oceaan oversteken richting Frankrijk en krijgen het gezelschap van een stevige kanonskogel in het arsenaal van United in de #23: Filipe Albuquerque. Opvallend wel, want de Portugees was orgineel aangekondigd op de #22 waardoor Nico Pino naast Keating en Hanley zou plaatsnemen. Pino zal nu vermoedelijk uitkomen in de LMGT3 McLaren van het team. Hiermee krijgen we een zeer sterk trio voor de LMP2 Pro-Am titel. Al moet Keating zijn geheime wapen van de laatste jaren nog officieel bevestigen: Andy Jaenen als spotter.
Foto's: British GT - 24H Series powered by Hankook - Corvette Racing - IMSA - Porsche AG - Niels Vaeck - Racing International Photography
Tweet