van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 17

Optimum Motorsport - McLaren Artura GT4
Optimum Motorsport - McLaren Artura GT4
Weer is er een goedgevuld raceweekend voorbij. Naast de GT Cup Open, de British GT en de DTM kwamen ook de ADAC GT Masters en de GT Open in actie, waarvan u een verslag hieronder kan vinden. Natuurlijk blikken we dan weer vooruit op het volgende blik wedstrijden, zoals de start van de Fanatec GT World Challenge Europe Sprint Cup in Brands Hatch, de Michelin Le Mans Cup en European Le Mans Series in Le Castellet en op eigen bodem het Franco Fun Festival in Spa. Natuurlijk zijn er nog genoeg nieuwtjes om dit artikel verder te vullen. Een overzicht!
Mahiki Racing - Lotus Emira GT4
Mahiki Racing - Lotus Emira GT4
*** Terwijl Garage 59 de wedstrijd won bij de GT3's tijdens de Silverstone 500, zegevierde McLaren ook bij de GT4's. Daar behaalde Optimum Motorsport voor het tweede jaar op rij de zege met de McLaren Artura GT4, ditmaal dankzij Jack Brown en Zac Meakin. Zij haalden het glansrijk van de Forsetti Motorsport Aston Martin van Jamie Day en Mikey Porter, terwijl de Mahiki Racing Lotus van Ian Duggan en Gordie Mutch, die tevens hun klasse wonnen in GT4 Pro-Am, derde werd.

Maxime Oosten en Leon Köhler
Maxime Oosten en Leon Köhler
*** De openingswedstrijd van de ADAC GT Masters in Oschersleben werd gewonnen door een Noorderbuur. Maxime Oosten samen met Leon Köhler in de FK Motorsport BMW haalden het met een mooie voorsprong op de Landgraf Motorsport Mercedes van Ellias Seppänen en Tom Kalender, terwijl Kwanda Mokoena en Max Reis met de Haupt Racing Team Mercedes nipt op het laagste podiumtrapje beslag legden.

Landgraf Motorsport - Mercedes-AMG GT3 Evo
Landgraf Motorsport - Mercedes-AMG GT3 Evo
De tweede wedstrijd bracht wel de nodige animo. Daar waren Seppänen en Kalender de sterkste, al hadden zij maar een voorsprong van iets meer dan twee seconden op de Haupt Racing Team Mercedes van Jannes Fitje en Finn Wiebelhaus. Michael en Johannes Kapfinger in de Team Joos by Twin Busch Porsche vervolledigden het podium. Hiermee trekt Landgraf Motorsport als kampioenschapsleider richting Zandvoort begin juni .

GetSpeed - Mercedes-AMG GT3 Evo
GetSpeed - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** Tot slot ook nog de GT Open, met GetSpeed boven in Portimão. Op zaterdag wonnen Fabian Schiller en Anthony Bartone de wedstrijd. Een leuk moment voor de Amerikaan, die toevallig ook jarig was. Zij haalden het van de Spirit of Race Ferrari van Marco Pulcini en Eddie Cheever III, die tevens Pro-Am wonnen. De derde plek ging naar de Olimp Racing Audi van Marcin Jedlinski en Karol Basz.

AlManar Racing by Getspeed - Mercedes-AMG GT3 Evo
AlManar Racing by Getspeed - Mercedes-AMG GT3 Evo
Op zondag viel de zege te beurt aan Al Faisal Al Zubair en Mikäel Grenier, die weliswaar onder de Al Manar Racing banner rijden. Zij deelden het podium met nog twee andere Mercedes-aangedreven teams. Mikaeel Pitamber en Dominik Baumann eindigde voor SPS automotive als tweede, terwijl Diego Menchaca en Marcos Siebert voor Motopark op het laagste podiumtrapje kwamen te staan. Aan Belgische zijde kwam Laurent de Meeus in actie in Portugal. Hij reed met zijn AF Corse Ferrari een dertiende en een zeventiende plek in Pro-Am.

Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63
Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63
*** Zien we vanaf 2025 een wijziging in de Hypercar-klasse van het FIA WEC? Het gerucht doet namelijk de ronde dat alle fabrieksteams met minstens twee wagens aan de start zouden moeten verschijnen. Dit zou dan vooral een verschil maken voor Cadillac, Lamborghini, Isotta Fraschini en misschien binnenkort Aston Martin. Het gerucht was begin deze maand al wereldkundig gemaakt door Autosport.com, waarna Sportscar365 in Imola min of meer de bevestiging kreeg van verschillende constructeurs. Het zal dus balanceren worden, gezien er maar 22 plaatsen beschikbaar zouden zijn voor Hypercars, al is dit aantal tot nog toe evenmin bevestigd.

Nick Catsburg
Nick Catsburg
*** Nick Catsburg komt aan de start van de 24 uren van Le Mans. Weliswaar niet in een Corvette zoals de laatste jaren, maar voor de eerste keer in een Oreca LMP2 van Crowdstrike Racing by APR. Daar zal hij samen met George Kurtz en Colin Braun proberen voor een tweede keer op rij de LMP2 Pro-Am te winnen voor het team, zoals zij dat deden met James Allen, die nu voor Duqueine Team uitkomt. Opvallend ook, de overige twee teamgenoten waar hij vorig jaar de wedstrijd mee won in de Corvette, Ben Keating en Nico Varrone, zullen nu zijn tegenstanders worden voor de winst in deze klasse.

*** Nog een opvallende wijziging op de deelnemerslijst van de etmaalrace is de amateurpiloot bij Spirit of Race Ferrari. Daar zou Duncan Cameron een stap opzij gezet hebben, waardoor Johnny Laursen zijn tweede start in Le Mans gaat maken. Hij stapt in naast Matt Griffin en David Perel.

Alpine Endurance Team - Alpine A424
Alpine Endurance Team - Alpine A424
*** Hoewel Ferdinand Habsburg aangekondigd is voor de 6 Hours of Spa, is het allesbehalve zeker dat hij zal deelnemen. De Oostenrijker moet ook volgend weekend verstek geven voor de 4 Hours of Le Castellet, en Alpine stelt dat men dit uit voorzorgsmaatregel gepland heeft. Het is dus nog steeds mogelijk dat men nogmaals beroep doet op Jules Gounon.

Walkenhorst Motorsport - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Walkenhorst Motorsport - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
*** Terwijl Walkenhorst Motorsport dit weekend aanwezig was in Oschersleben, zal het ook aanwezig zijn tijdens de tweede wedstrijd van de Nürburgring Endurance Series. Daar zal het aan de start verschijnen met drie Aston Martin GT3's, een BMW M4 GT4 en een Hyundai i30 N. Eén van de wagens wordt bemand door Nicki Thiim, Christian Krognes en Kuba Giermaziak, drie van de vier namen die ook aan de start verschijnen bij de 24 uren van de Nürburgring. Ook heeft men bevestigd dat men na de 24 uur nog zal deelnemen aan de endurance-wedstrijden op de Nordschleife, zij het zonder de Pro-wagen.

Foto's: British GT - ADAC GT Masters - GT Open - Arne Simons - Vincent Wouters - Georges de Coster



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons