van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 23

Nicolas Baert - Comtoyou Racing Aston Martin Vantage AMR GT3 EVo
Nicolas Baert - Comtoyou Racing Aston Martin Vantage AMR GT3 EVo
Het werd een relatief druk weekend met de DTM en ADAC GT Masters in Zandvoort, en de GT Open in Hockenheim. Maar alle ogen zijn dit weekend gericht op Le Mans, met de 93ste editie van de 24 Heures du Mans. Vanaf woensdag start de actie op het Circuit de la Sarthe, met aansluitend ook de twee wedstrijden van Road to Le Mans, de Ford Mustang Challenge Invitational en de Porsche Sprint Challenge. Natuurlijk is er intussen ook nieuws verschenen dat we u zeker niet willen onthouden.
  • Hamofa Performance
Paul Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo 2
Paul Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo 2
*** In Zandvoort kwam de ADAC GT Masters voor in actie in het kader van zijn tweede raceweekend. De eerste manche werd gewonnen door Simon Connor Primm en Finn Zulauf in de Paul Motorsport Lamborghini. Het duo wist de leiding over te nemen nadat de polesittende Mercedes technische problemen had opgelopen. Het was overigens diezelfde bolide die er in het tweede racegedeelte voor zorgde dat de safety car moest uitrukken. Zo ontstond een stevige strijd in de slotfase. Toch wist de Paul Motorsport Lamborghini nipt de leiding te houden aan de meet, voor de FK Performance Motorsport BMW van Tim Zimmermann en Leyton Fourie en de Schubert Motorsport BMW van Juliano en Sandro Holzem.

FK Performance Motorsport - BMW M4 GT3
FK Performance Motorsport - BMW M4 GT3
Net als in de DTM stond er zondag geen maat op BMW. Tijdens de tweede wedstrijd wisten beide exemplaren van FK Performance Motorsport vooraan te komen en het tevens ook uit te vechten voor de zege. Terwijl de bolide van Zimmermann en Fourie opschoof naar de leiding, wist de zusterwagen van Edoardo Coseteng en Julian Hanses zich naar de tweede plaats te hijsen, nadat ze vanaf de negende plek waren gestart. Na de pitstops begon de strijd tussen beide bolides, maar het duo Zimmermann/Fourie haalde het van Coseteng/Hanses. Emil Gjerdum en Jonas Karklys in de LIQUI MOLY Team Engstler by GRT Lamborghini maakten het podium volledig.

Garage 59 - McLaren 720S GT3 Evo
Garage 59 - McLaren 720S GT3 Evo
*** In de GT Open gebeurt het zelden dat een duo de dubbel weet te realiseren, maar in Hockenheim was dat wel het geval. En dat allemaal vanwege ziekte bij één van de rijders van Garage 59. Miguel Ramos viel uit, waardoor Marvin Kirchhöfer werd opgetrommeld om de teamgenoot te worden van Tom Fleming. En het resultaat was meteen te merken, want het duo piloteerde de McLaren eerst naar pole, en dan naar een eerste overwinning van het seizoen. Ze haalden het van de Eastalent Racing Audi van Simon Reicher en Christopher Haase, terwijl de Elite Motorsport Ferrari van Tom Lebbon en Tom Ensom als derde aantikte.

Start 2025 GT Open Hockenheim race 2
Start 2025 GT Open Hockenheim race 2
Ook op zondag bleef de dominantie voortduren voor Garage 59, en vooral voor Fleming en Kirchhöfer. De Brit wist ook voor de tweede race de pole te bemachtigen op een natte baan. Fleming hield stand, en een safety car net op het einde van de pit window gaf Kirchhöfer de gelegenheid om hun tweede overwinning van het weekend te pakken. Reicher en Haase eindigden wederom tweede, en dankzij beide resultaten kruipen ze ook dichter bij Levente Révész in de tussenstand. De Hongaar eindigde samen met Maximilian Götz als derde in de Team Motopark Mercedes. 

Saintéloc Racing - Audi R8 LMS EVO II
Saintéloc Racing - Audi R8 LMS EVO II
Matisse Lismont was ook van de partij, voor een gastoptreden in de Saintéloc Racing Audi met Marcus Paverud. Hij was ook tevens de beste landgenoot in het veld, met een negende plaats op zaterdag en een achtste op zondag. Laurent de Meeus in de AF Corse Ferrari eindigde negende en vijfde in Pro-Am, terwijl Amaury Bonduel in de BDR Grupo Prom Racing Team Mercedes niet verder geraakte dan een 26ste en 24ste plaats.

Iron Lynx - Mercedes-AMG GT3 Evo
Iron Lynx - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** Komende week zijn alle ogen op Le Mans gericht, waardoor in Frankrijk heel wat nieuws te rapen valt. Beginnen doen we met Iron Lynx, dat een wijziging doorvoert. Claudio Schiavoni zit al even met een medisch probleem, waardoor de Italiaan al de wedstrijd in Spa moest missen. Afgelopen week werd bevestigd dat hij ook voor Le Mans en São Paulo moet afzeggen. Daarom besloot het Italiaanse team om niet één rijder, maar het volledige trio te vervangen. Andrew Gilbert, Fran Rueda en Lorcan Hanafin nemen de wagen over. Het trio komt uit voor het team in de European Le Mans Series. Kind van de rekening is Matteo Cairoli, die zo zijn stuur kwijtspeelt.

Iron Dames - Porsche 911 GT3 R (992)
Iron Dames - Porsche 911 GT3 R (992)
*** Net voor aanvang van de technische keuring in Le Mans komt ook Porsche op de proppen met twee speciale liveries. De eerste is die van de Iron Dames, die dit weekend niet in een volledig roze bolide aan de start verschijnen. De livery zal namelijk compleet wit zijn met de leuze van het team: 'Powering Your Dreams'. De Iron Dames hebben samengewerkt met Totalenergies om dat kleurschema te produceren. Voor de dames is het al de zevende keer dat ze aan de start verschijnen in de Franse klassieker, met Sarah Bovy dus als vervangster van Michelle Gatting.

Manthey EMA - Porsche 911 GT3 R (992)
Manthey EMA - Porsche 911 GT3 R (992)
Ook de extra wagen van Manthey EMA racet met een speciale livery, namelijk in de kleuren van Chip Hart Racing. Voor velen onbekend, maar als u binnenkort de film F1 bezoekt, zal u de link snel kunnen leggen. De livery maakte vorig jaar zijn debuut tijdens de Rolex 24 at Daytona, toen nog door Wright Motorsports gedragen tijdens de race en met Jan Heylen achter het stuur. De bedoeling is de film, waar Brad Pitt het personage Sonny Hayes speelt, te promoten. Hayes reed eerst met de 'Chip Hart' Porsche in Daytona, voor hij opgeroepen werd om in de Formule 1 te rijden.

Acura Meyer Shank Racing w/Curb Agajanian - Acura ARX-06
Acura Meyer Shank Racing w/Curb Agajanian - Acura ARX-06
*** Minder goed nieuws uit het kamp van Honda. Er waren de laatste maanden geruchten dat het merk zou aansluiten in het FIA WEC met de Acura ARX-06, maar hoofd van Honda Racing Corporation Koji Watanabe maakt een einde aan de geruchten. De Japanner verklaarde aan Sportscar365 dat het idee om in te stappen in het FIA WEC nog niet eens intern besproken is. Ook heeft de bouw van de motor voor de Formule 1 - waar het gaat samenwerken met Aston Martin - en de titel in MotoGP voorrang. De vermoedelijke verlenging van het huidige reglement laat het Japanse merk vooralsnog niet van gedachte veranderen. Er komt ook geen opvolger van de Honda NSX GT3. Op dit moment heeft JAS Motorsport een evolutie gebouwd om deel te nemen in het Italiaanse GT-kampioenschap, maar daar heeft Honda geen enkel aandeel in.

Porsche 917 meets Porsche 963 RSP
Porsche 917 meets Porsche 963 RSP
*** Porsche hintte enkele weken geleden dat het weleens met een speciaal voor de weg ontworpen 963 op de proppen kon komen. In de aanloop naar Le Mans werd vervolgens de Porsche 963 RSP voorgesteld. De afkorting RSP staat voor 'Roger Searle Penske', de eigenaar van Penske Motorsport. Het plan kreeg vorm in Road Atlanta, waar Penske, Timo Resch (hoofd van Porsche Cars North America), Thomas Laudenbach (vicepresident van Porsche Motorsport) en Urs Kuratle (die instaat voor de Porsche LMDh) zich afvroegen: "Wat als we die auto omvormen naar een straatversie?" Het idee werd voorgelegd aan Jonathan Diugud, de algemeen directeur voor het LMDh-programma, en met succes. Het project is ook een knipoog naar de Porsche 917, waar eveneens een straatlegale bolide van gebouwd werd. De bolide moest verschillende wijzigingen ondergaan om op de openbare weg te mogen, maar het is toch gelukt. Vrijdag mocht Timo Bernhard een eerste ritje maken met de eerste straatlegale LMDh.

Aston Martin Valkyrie LM
Aston Martin Valkyrie LM
*** Aston Martin volgt het voorbeeld van zijn Duitse rivaal met de Aston Martin Valkyrie LM. In tegenstelling tot de Porsche 963 RSP mikt de Britse constructeur met die wagen wel op trackdays, net als destijds de Ferrari 499P Modificata. Er zullen maar tien Valkyrie LM's gebouwd worden, die worden aangedreven door een 6.5-liter atmosferische V12-motor, en met Pirelli-prestatiebanden als schoeisel. Wie de wagen wil bemachtigen, zal weliswaar diep in de buidel moeten tasten. Het prijskaartje op dit moment staat op vijf miljoen pond plus btw. Omgerekend in euro is dat net geen zes miljoen.

Michelin Pilot Sport Endurance 2026
Michelin Pilot Sport Endurance 2026
*** Michelin heeft in de aanloop naar Le Mans het nieuwe bandenassortiment voorgesteld voor GTP en Hypercar. Oorspronkelijk had die dit jaar geïntroduceerd moeten worden, maar door beperkte testmogelijkheden moest die uitgesteld worden naar 2026. De Pilot Sport Endurance 2026 heeft sindsdien wel verschillende testen kunnen ondergaan op verschillende circuits. De laatste test is gepland in Watkins Glen, daags na de Sahlen Six Hours of the Glen. Van daaruit zal de fabriek in actie schieten en zullen de eerste banden klaar zijn voor de IMSA-test in Daytona eind dit jaar. 

Ford Mustang Challenge
Ford Mustang Challenge
*** Naast Road to Le Mans komt komend weekend ook de Ford Mustang Challenge Invitational in actie. Ford kan zich in de handen wrijven, want maar liefst 40 bolides worden op het Circuit de la Sarthe verwacht. De Ford Mustang Dark Horse R's werden op verschillende manieren naar Europa gehaald. Enerzijds via een vrachtvliegtuig naar Frankrijk, maar ook per boot langs de haven van Antwerpen. De deelnemerslijst oogt vooral Amerikaans, met een aantal Britten en Ford-junior Nathan Vanspringel als enigen die afkomstig zijn van het Europese vaste land. Onze landgenoot zal uitkomen in de Dark Horse-klasse met veertien andere bolides. De tweede klasse is Dark Horse Legends-klasse, die het gros van het veld zal vormen, met dertig wagens in totaal. Tot slot is er ook nog een Dark Horse Stars-klasse, waarvan onder meer Tanner Foust, Sir Chris Hoy en Frankie Muniz deel uitmaken. Ze werken hun eerste race op vrijdag af, terwijl ze op zaterdagochtend voor een tweede keer in actie zullen komen.

Conquest Racing - Ferrari 296 GT3
Conquest Racing - Ferrari 296 GT3
*** Een week na Le Mans staat de Sahlen's Six Hours of the Glen op het programma. Conquest Racing voert er een wijziging door in zijn rijdersbezetting. In Daytona en Sebring konden Manny Franco en Daniel Serra rekenen op Cedric Sbirrazzuoli, maar in Watkins Glen en Indianapolis wordt hij vervangen door Ben Tuck. De Brit komt onder meer uit in de European Le Mans Series, GT World Challenge Europe Endurance Cup en het FIA WEC met de Ford Mustang. Tuck maakt Amerikaans debuut onder de vleugels van Eric Bachélart.

Ginetta GT2
Ginetta GT2
*** De GT2 European Series verwelkomt binnenkort een nieuwe bolide. Ginetta is namelijk bezig met een nieuw GT2-model. Dat zou een evolutie zijn van de Ginetta G56 GTX, die vorig jaar zijn debuut maakte tijdens de Hankook 24 Hours of Dubai. Mike Simpson, CEO van de motorsportafdeling van het Britse merk, hoopt de wagen in zowel Europa als Amerika te kunnen inzetten. Het plan is om dit jaar nog te debuteren in de GT2 European Series. Het is overigens al even geleden dat een GT2 zijn debuut vierde. Het laatste merk was Maserati, terwijl KTM recent een update gaf aan zijn X-Bow.

Foto's: Bart Wouters - GT Open - FIA WEC/DPPI - IMSA - Porsche AG - Aston Martin - Michelin - Ford Performance - Ginetta Cars



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op dinsdag 10 juni 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meetings Zandvoort en Hockenheim.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons