Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 24
Stefan Aust en Felipe Fernandez-Laser in de Rinaldi Racing Ligier eindigden als tweede en de MRacing Ligier van Romano Ricci en Alexandre Cougnaud eindigde als derde. Bij de GT3's werd het dan weer een Ferrari 1-2-3, met de Kessel Racing van Frederic Jousset en Davide Fumanelli op één, Matthew Kurzejewski en Alessandro Balzan op twee en Custodio Toledo en Riccardo Agostini op drie.
Op zaterdag kregen we dan weer een compleet ander verhaal. Daar won de MV2S Racing Ligier van Christophe Cresp en Maximus Mayer de race nadat ze tijdens de eerste ronde nog in de grindbak zaten. Zij konden zich opwerken doorheen de wedstrijd en na een welgetimede pitstop de overwinning pakken. Adrien Chila en David Droux in de Cool Racing Ligier eindigden als tweede, terwijl Jens Reno Moller en Tommy Foster in de High Class Racing Ligier als derde eindigden.
In GT3 was het de Blackthorn Aston Martin van Lorcan Hanafin en Martin Berry die de winst behaalde. Dit is nog maar de tweede overwinning voor de Aston Martin Vantage AMR Evo en de eerste op Europese bodem. Kurzejewski en Balzan eindigden weer als tweede in de AF Corse Ferrari, terwijl de High Class Racing Porsche van Nicolas Jones en Sven Müller de derde plaats claimde.
*** Gezien er in Italië het Italiaans GT-kampioenschap Endurance verreden werd, moest VSR keuzes maken voor hun rijders. Daarom waren Gilles Stadsbader en Baptiste Moulin niet van de partij in Frankrijk voor de Super Trofeo, maar zaten zij in Vallelunga. Daar haalde Stadsbader met Alessandro Fabi de negende plaats in hun Lamborghini, terwijl Moulin met Stephane Tribaudini en Jacopo Giudetti als tiende eindigde. De overwinning ging naar de Scuderia Baldini Ferrari met daarop enkele ronkende namen: Arthur Leclerc, Giancarlo Fisichella en Tommaso Mosca.
*** Ook de nieuwe generatie LMP3's zal voorzien worden van Michelin-rubbers in 2025. De Franse bandenfabrikant is al jarenlange de vaste leverancier voor deze klasse in zowel de Le Mans Cup als de European Le Mans Series en dat zal volgend jaar dus ook het geval zijn. Daarenboven zal het nog steeds titelsponor zijn van LMC, waar men ook de GT3's voorziet van het nodige schoeisel.
*** Volgend jaar komt een nieuw kampioenschap richting het Circuit de la Sarthe: de Mustang Challenge. Een opvallende zet, zeker gezien het kampioenschap pas het weekend voor Le Mans een allereerste wedstrijd afwerkte in Mid-Ohio. Dit weliswaar met 27 Ford Mustang Dark Horse R's. Verdere details omtrent hoe of wat zulle later bekend gemaakt worden.
*** De ACO heeft tijdens de 24 Heures du Mans ook de opportuniteit genomen om hun nieuwste aanwinst te tonen als het aankomt op waterstof, de H24 EVO. De wagen is nog steeds gebasseerd op een ADESS-chassis, gebruikt een brandstofcel die tot 300 Kw - oftevwel 402 pk - kan genereren, terwijl er ook een elektrische krachtbon in zit met een maximumkracht van 650 Kw - oftewel 872 pk - op de achteraandrijving. Dat men nog niet ver zit met de ontwikkeling blijkt aan de tanks. De wagen heeft namgelijk twee 7,8 kg tanks, waarmee men maar 25 tot 30 minuten kan rijden. Stephan Richelmi en Adrien Tambay zijn de aangewezen testpiloten voor het project.
*** Nog iemand die zijn interesse in waterstof toont is Saleen Automotive. De Amerikaans boutique-constructeur heeft namelijk een partnerschap aangegaan met Solution F om een wagen te bouwen naar de normen van de klasse. Dat Saleen voor het Franse bedrijf koos, is geen onlogische keuze. Solution F heeft namelijk al een wagen gebouwd op waterstof die afgelopen weekend te zien was in Le Mans: de Foenix H2. De klasse begint meer interesse te krijgen, al zullen we minstens tot 2028 moeten wachten vooraleer de wagens hun debuut maken tijdens de 24 uur.
*** U kon bij ons al lezen dat zowel de homologatie van de Hypercars als het huidige reglement van de LMP2 verlengd werden. Het was dus wachten of IMSA dit ook zou doen, en zij lieten niet lang op zich wachten. John Doonan en co lieten diezelfde dag weten dat voor beide klasses de huidige wijzigingen tot respectievelijk 2029 en 2028 verlengd worden.
*** Lang moeten we niet wachten op de eerstvolgende grote endurance wedstrijd. De Sahlen's Six Hours of the Glen staat dit weekend op het programma met maar liefst 56 wagens op de teller, verdeeld over de vier klassen. Elf wagens in GTP - waar Lamborghini zijn wederoptreden maakt -, dertien in LMP2, elf in GTD Pro en 21 in GTD. Overigens zullen er maar twee landgenoten aan de start verschijnen, met Sarah Bovy op de Iron Dames Lamborghini en Jan Heylen in de Wright Motorsports Porsche.
Foto's: Michelin Le Mans Cup - Italian GT - Ford Performance - ACO - Solution F - IMSA
Tweet