van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 29

Valentino Rossi
Valentino Rossi
Het was een mooi weekend wat ons Belgenlandje betreft. Een zege voor Team WRT met de immer populaire Valentino Rossi en Raffaele Marciello, de dubbel van Jan Heylen in GT World Challenge America en de podia van Q1-Trackracing in Le Castellet en Gilles Renmans in Barcelona. Komend weekend heeft geen enkel groot kampioenschap een wedstrijd gepland, dus kunnen we ons volledig focussen op de Grote Prijs Formule 1 van België. Maar natuurlijk gaat deze wekelijkse nieuwsblik daar niet over, dus laat ons maar snel beginnen met een overzicht van het nieuws van de afgelopen week.
Team Motopark - Mercedes-AMG GT3 Evo
Team Motopark - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** Beginnen doen we in Le Castellet, waar naast GT Cup Europe ook GT Open in actie kwam. Op zaterdag konden Maximilian Götz en Levente Révész met de Team Motopark Mercedes zegevieren. De Duitser wist zich comfortabel aan de kop te houden, waarbij de Hongaar in de laatste tien minuten voorbij Anthony Barthone wist te gaan richting winst. Ook namen ze de leiding in het klassement over, aangezien de Eastalent Racing Audi buiten de punten eindigde. Barthone en Fabian Schiller in de GetSpeed Mercedes eindigden als tweede, terwijl de top drie vervolledigd werd door Carl Bennett en Tommaso Mosca in de AF Corse Ferrari.

AF Corse - Ferrari 296 GT3
AF Corse - Ferrari 296 GT3
Dat laatste duo stal de show op zondag. Mosca behaalde op zondag de pole, en vandaar wist het Italiaans-Thaise duo zijn eerste steen te leggen voor de perfecte race. Zowel Mosca als Bennett reden onbedreigd richting hun eerste zege van het seizoen met een mooie voorsprong op de Optimum Motorsport McLaren van Michael Porter en Zac Meakin, terwijl de Greystone GT McLaren van Dean Macdonald en James Kell als derde over de meet kwam. Geen Laurent de Meeus in Frankrijk, wel Amaury Bonduel. In de BDR Grupo Prom Racing Team Mercedes eindigde hij samen met teamgenoot Luis-Michael Dörrbrecker als derde, terwijl ze op zondag niet verder kwamen dan een zevende plek.

Mičánek Motorsport powered by Buggyra - Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo2 GT2
Mičánek Motorsport powered by Buggyra - Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo2 GT2
*** Lamborghini heeft twintig namen vrijgegeven die kans maken op een deelname in de shootout om een volledig programma betaald te krijgen van het Italiaanse merk. Zestien daarvan komen uit in de Lamborghini Super Trofeo, vier in het GT3 junior-programma. Dit jaar is geen enkele Belg uitgekozen. Enzo Geraci, die vorig jaar de shootout won, is er wel weer bij. Hij is de enige die een dubbel programma in de Super Trofeo afwerkt. Ook Anthony Pretorius, Silas Rytter en Jerzy Spinkiewicz - alle drie winnaar in Spa-Francorchamps - zijn geselecteerd. Aan de GT3-zijde is Hugo Cook de gekendste naam. De Brit komt uit voor Barwell Motorsport in het Brits GT-kampioenschap en GT World Challenge Sprint.

2019 Intercontinental GT Challenge Suzuka 10 Hours
2019 Intercontinental GT Challenge Suzuka 10 Hours
*** Vorige week kon u al lezen dat maar liefst 30 wagens verwacht worden voor de Suzuka 1000 km, wat ook uit blijkt uit de voorlopige deelnemerslijst. Voorlopig zijn Porsche en Mercedes het beste vertegenwoordigd met elf en zeven wagens respectievelijk, terwijl Ferrari vier bolides aan de start heeft. Corvette telt er drie - waarvan eentje een Callaway-versie is - en het veld wordt aangevuld met Nissan, Audi, BMW en Lamborghini. Het gros van het peloton wordt opgemaakt door teams uit GT World Challenge Asia of de Japan Cup, maar ook enkele internationale deelnemers als Heart of Racing by SPS, SunEnergy1 Racing en GruppeM. Relatief weinig wagens uit Super GT, of zelfs uit Europa. De vraag of BMW deelneemt, blijft wel staande, aangezien er voorlopig maar één bolide ingeschreven is, terwijl de Duitse constructeur wel het kampioenschap leidt. Team WRT liet al weten dat het klaar staat met twee wagens om af te reizen naar Japan. De kans is er nog altijd, aangezien er nog tot 4 augustus tijd is om in te schrijven. 

2025 Asian Le Mans Series 4H Abu Dhabi Race 1
2025 Asian Le Mans Series 4H Abu Dhabi Race 1
*** Ook voor de Asian Le Mans Series oogt de toekomst rooskleurig. Zo ziet het ernaar uit dat de LMP2-klasse minstens evenveel of meer wagens aan de start zal zien verschijnen. Teams uit Azië en Noord-Amerika maken de verplaatsing, met ook verschillende teams uit de European Le Mans Series die een programma aan het voorbereiden zijn. Hoewel LMP3-teams maar weinig kunnen verdienen in Azië, ziet het er toch naar uit dat een aantal nieuwe bolides zullen debuteren in Sepang. Maar de grootste invoer zal te noteren zijn in de GT3-klasse, met onder meer extra teams uit Europa, terwijl natuurlijk de Aziatische ploegen die de laatste jaren al prominent aanwezig waren, zich zullen inschrijven. De inschrijvingen zullen trouwens nog open blijven tot 1 september.

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
*** Porsche is zijn huidige programma's in het FIA WEC en IMSA onder de loep aan het nemen, en Urs Kuratle - hoofd van het Porsche LMDh-project - verzekert dat er in 2026 weinig veranderd wordt. Penske blijft aan boord, ondanks het gerucht dat het team aan het onderhandelen is met Ford om dat LMDh-programma te leiden. Volgens Kuratle zou er vooralsnog niets veranderen. Wel bestaat er een kans dat het IMSA-programma wordt ingeperkt door de importheffing van president Trump, zoals BMW van plan is om te doen.

Ook de optie van een derde fabriekswagen is voorlopig niet aan de orde. Dat plan zou pas vanaf 2027 tot de mogelijkheden behoren, maar dan blijft er amper plaats over voor privéwagens. Wel goed nieuws is dat er binnenkort nieuwe teams met een Porsche 963 aan de start kunnen verschijnen in IMSA, naast JDC-Miller Motorsports. Het team overweegt overigens zelf om een tweede bolide in te zetten, maar er zouden gesprekken gaande zijn met AO Racing. Afwachten is dus zeker de boodschap!

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
*** Wie commentaar durft te leveren op de huidige gang van zaken in het FIA WEC is technisch directeur van Toyota Gazoo Racing Europe David Floury. Volgens de Fransman zouden de races saai en voorspelbaar worden, zo vertelde hij aan Sportscar365. Toyota kwam voorlopig nog niet echt in beeld dit jaar door een gebrek aan een competitieve wagen. Gezien de boete die er aan vasthangt, zegt hij het niet met zoveel woorden, maar het is duidelijk dat hij het probleem wijt aan de Balance of Performance. Hij vraagt aan de FIA en ACO om het hele systeem te herbekijken. Volgens Floury is het voor aanvang van elke race overduidelijk wie zal winnen, gewoon door naar de tabel te bekijken. Hij noemt de races te artificieel, wat niet bevordelijk is voor de fans. Of de instanties zullen luisteren naar de klachten van de Toyota-man, is nog maar de vraag.

Jenson Button
Jenson Button
*** We weten nu al zeker dat een rijder na dit seizoen het FIA WEC zal verlaten: het gaat om Jenson Button. De Brit komt uit voor Cadillac Hertz Team Jota, en heeft besloten om te stoppen met voltijds racen. Button verklaarde dat hij meer tijd wil maken voor zijn gezin. Naast zijn exploten in het FIA WEC, komt hij als voormalig wereldkampioen Formule 1 nog geregeld op de televisie als analist tijdens F1-weekends. Samen met Earl Bamber en Sébastien Bourdais eindigde hij als tweede in São Paulo. Het is dus afwachten wie zijn plaats zal innemen bij Cadillac.

Foto's: GT World Challenge Europe - GT Open - Geert Franquet - Intercontinental GT Challenge - Gert Starckx



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op donderdag 24 juli 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Le Castellet.

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons