van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 3

2025 Roar before the Rolex 24
2025 Roar before the Rolex 24
We hebben een druk weekend achter de rug, met Belgische overwinningen in de Verenigde Arabische Emiraten enerzijds en testdagen in Amerika anderzijds. Nu is het aftellen naar de tweede grote afspraak van het jaar: de Rolex 24 at Daytona. In de loop van de week leest u een voorbeschouwing met onze pronostieken voor elke klasse. Ondertussen begint de nieuwsmolen stilletjes aan weer sneller te draaien, en zoals altijd hebben we de belangrijkste voor u opgesomd.
Jamie Chadwick
Jamie Chadwick
*** Zoals elk jaar wordt een Grand Marshal aangeduid voor de 24 Uur van Daytona, die de vier befaamde woorden "Drivers, start your engines" zal zeggen. Verschillende personen uit de autosportwereld hebben die rol al eens bekrachtigd, vooral personen met een lange staat van dienst. Ditmaal is de keuze gevallen op Jamie Chadwick. De Britse, meervoudige kampioene in de W Series, die de afgelopen jaren Indy NXT reed bij Andretti en komend seizoen te bewonderen zal zijn in de European Le Mans Series met IDEC Sport, werd gekozen vanwege haar palmares en haar inspanning voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen in de autosport.

Alex Lynn
Alex Lynn
*** Oorspronkelijk opteerde alleen Porsche Penske Motorsport voor bezettingen van drie rijders in de Rolex 24, maar Cadillac Wayne Taylor Racing werd genoodzaakt om hetzelfde te doen met de #40. De naam van Alex Lynn is namelijk geschrapt. Volgens het officiële persbericht kampt de Brit met een virus, waardoor Amerikaanse het team het zekere voor het onzekere wil nemen. Hierdoor zullen Jordan Taylor, Louis Delétraz en Kamui Kobayashi de klus komend weekend alleen moet klaren.

Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
*** Laurens Vanthoor zal dit seizoen meerdere keren in actie komen in IMSA, voornamelijk aan het stuur van de Porsche 963. Daarnaast liet de Hasselaar op vrijdag aan Sportscar365 doorschemeren dat hij vermoedelijk minstens één keer zal deelnemen in de GT-klasse. Na een succesvol 2024, waarin hij zowel in prototypes als GT’s uitblonk, wil Vanthoor die lijn in 2025 graag doortrekken. Op zaterdag kwamen er meer concrete aanwijzingen naar buiten. AO Racing, de regerende kampioen in de GTD Pro-klasse, overweegt deel te nemen aan de race in Long Beach, dat net als vorig jaar uitsluitend voor GTD en GTP wordt voorbehouden. Voorlopig lijkt het team daar een eenmalige deelname te plannen met PJ Hyett en vermoedelijk Vanthoor.

Jamie Day
Jamie Day
*** Over twee weken staat met de Bathurst 12 Hour de volgende grote wedstrijd al op het programma en dat betekent dat teams volop hun plannen bekendmaken. Zo trekt Volante Rosso de kaart van de jeugd met Jaylin Robotham, Jamie Day en Mateo Villagomez om de Aston Martin te besturen. Fabian Schiller trekt ook naar Australië en wordt ingezet met Stephen en Brenton Grove in de Grove Racing Mercedes. Scott Andrews is dan weer aangekondigd op de Geyer Valmont Racing Audi, terwijl Alessio Rovera en Brad Schumacher de Arise Racing GT Ferrari vervoegen die uitkomt in Pro-Am.

SunEnergy1 Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo
SunEnergy1 Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** Het beste houden we voor het laatste. SunEnergy1 Racing behoort ongetwijfeld tot de meest succesvolle teams van de laatste vijf jaar in Bahurst. Het team van Kenny Habul zal ook dit jaar aan de start verschijnen met een Mercedes, en met zijn vertrouwde teamgenoten Jules Gounon en Luca Stolz. Het trio won in de laatste drie jaar twee keer de race rond de klok op Mount Panorama. Dat had zelfs drie op drie kunnen zijn, maar vorig jaar kwamen ze net tekort om de EMA Manthey Porsche te verslaan. Net als de vorige twee jaar komen zij uit in de Pro-klasse.

Lucas Auer
Lucas Auer
*** Mercedes blijft ondertussen zijn leger met fabrieksrijders uitbreiden. De lijst was met tien namen al goedgevuld, maar daar wordt nu ook Lucas Auer aan toegevoegd. De Oostenrijker is al een tiental jaar actief bij het merk met de Ster, onder meer in het Class One-tijdperk van de DTM. Ook in een GT is Auer een solide waarde geworden, met optredens in de DTM, ADAC GT Masters, GT Open en dit weekend in de Rolex 24. Overigens zullen nog meer namen aan de lijst toegevoegd worden eens het Europese seizoen op gang komt. David Schumacher, de zoon van Ralf, maakt dan weer de omgekeerde beweging. Hij kwam de afgelopen drie jaar in actie voor het merk, met optredens in de DTM en ADAC GT Masters, maar kon nooit de hoge verwachtingen waarmaken.

Comtoyou Racing - Aston Martin Vantage GT3 Evo
Comtoyou Racing - Aston Martin Vantage GT3 Evo
*** Tijdens de Michelin 24H Dubai ging Sportscar365 het gesprek aan met Comtoyou Racing. Zoals u hier al kon lezen, overweegt het team van Jean-Michel Baert om zijn operaties uit te breiden. Dat werd bevestigd door François Verbist. Onze landgenoot liet weten één wagen minder in te zetten in GT World Challenge Europe Endurance en twee in Sprint. We schreven dat de DTM hoog staat aangeschreven, maar ook GT Open is een optie. Daar kwam het Belgische team afgelopen jaar nog met succes in actie tijdens de Spa 500 km, want de Vantage behaalde een podiumplek. FIA WEC en de European Le Mans Series zijn voorlopig geen opties. Aston Martin beschikt daar volgens Comtoyou Racing al over voldoende vertegenwoordiging.

Christian Ried en Christoph Ulrich
Christian Ried en Christoph Ulrich
*** In 2023 hing Christian Ried zijn helm aan de haak. De Duitser wilde zich volop focussen op zijn team, maar hij kon niet aan de verleiding weerstaan. Vorig jaar maakte hij invalbeurten op de Proton Competition Ford, en het ziet ernaar uit dat de racemicrobe nog niet verdwenen is. Ried zal komend seizoen aan de start verschijnen van het FIA WEC met... de Iron Lynx Mercedes. Hoewel hij zo tegen zijn eigen team uitkomt, is de link met Iron Lynx niet ver weg. Proton Competition en het Italiaanse team werkten in het verleden samen met de Porsche en zullen ook dit jaar een bolide klaarstomen voor de Iron Dames in de European Le Mans Series. Ried zal instappen op de #61.

Spirit of Race - Ferrari 296 GT3
Spirit of Race - Ferrari 296 GT3
*** Nog wat nieuwtjes uit de British GT, waar stilaan meer namen en teams naar voren geschoven worden. Zo zal Optimum Motorsport een McLaren inzetten voor Mike Price en Callum MacLeod. Ferrari maakt dan weer, na vijf jaar afwezigheid, zijn terugkeer naar het Britse kampioenschap. Spirit of Race zal namelijk de 296 GT3 laten debuteren op de Britse circuits. Die bolide wordt bestuurd door ELMS-routiniers Duncan Cameron en Matt Griffin.

Toyota GR Yaris DAT
Toyota GR Yaris DAT
*** Afsluiten doen we met Toyota. Het Japanse merk heeft namelijk bekendgemaakt richting de Nordschleife te trekken voor de 24 Uur, en dat met een opmerkelijke wagen: de Toyota GR Yaris DAT (direct automatic transmission). De wagen maakte al enkele optredens tijdens wedstrijden van de Super Taikyu - het Japans uithoudingskampioenschap - en zal ook geleid worden door een team uit dat kampioenschap, namelijk Rookie Racing. Aan het stuur zien we Toyota-topman Akio Toyoda onder zijn pseudoniem 'Morizo', zoon Daisuke Toyoda, Hiroaki Ishiura en Kazuya Oshima. Daarnaast komt Toyota ook met de Supra GT4 EVO2 naar het Duitse circuit. Op die auto zijn Tatsuya Kataoka, Takamitsu Matsui en Naoya Gamou aangesteld.

Foto's: Porsche AG - Jamie Chadwick Racing - Thomas Smets - Georges de Coster - Ollivision - Intercontinental GT Challenge - Mercedes-AMG Motorsport - Racing International Photography - Toyota Gazoo Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op maandag 20 januari 2025.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons