Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 39
In de GT4-klasse behaalden Zac Meakin en Jack Brown met hun Optimum Motorsport McLaren hun vierde overwinning van het seizoen en pakten daarmee ook de titel. Ondanks een moeilijke start domineerde het duo de race en hielden ze hun grootste concurrenten, Jamie Day en Mikey Porter in de Forsetti Motorsport Aston Martin, ver achter zich. De derde plaats op het podium ging naar de RACELAB McLaren van Callum Davies en Sai Sanjay.
*** De GT Open serie in Barcelona kende een opvallend verloop waarbij beide races werden gewonnen door de polesitters. Op zaterdag zette Nico Menzel de Car Collection Motorsport Porsche op pole en samen met Gustaf Bergström wisten ze deze positie om te zetten in een overwinning. Na de pitstops leek de GetSpeed Mercedes van Fabian Schiller en Anthony Bartone de race in handen te nemen, maar Bergström heroverde de koppositie en reed zo naar hun eerste overwinning van het seizoen. Schiller en Bartone eindigden als tweede, terwijl de SPS automotive performance Mercedes met Mikael Pitamber en Dominik Baumann het podium completeerde.
Op zondag zette Vincent Abril met de Spirit of Race Ferrari een nieuw ronderecord neer tijdens de kwalificaties en samen met Nicola Marinangeli wisten hij van start tot finish nar hun tweede overwinning van het seizoen te rijden. Lucas Dunner en Julian Hanses (Team Motopark Mercedes) werden tweede, terwijl Simon Reicher en Christopher Haase (Eastalent Racing Audi) als derde eindigden. Abril en Marinangeli mengen zich hierdoor in de titelstrijd, op slechts twaalf punten van de leidende Eastalent Racing en Oregon Team Lamborghini, die op gelijke hoogte staan.
*** Tijdens de ADAC GT Masters op de Red Bull Ring stond er geen maat op de Mercedes-AMG GT3’s. Op zaterdag wonnen Jannes Fittje en Finn Wiebelhaus (Haupt Racing Team), waarmee ze Mercedes de 40ste overwinning in het kampioenschap bezorgden. De top vijf werd volledig bezet door Mercedessen, met David Schumacher en Salman Owega als tweede (Haupt Racing Team) en Tom Kalender en Ellias Seppänen (Landgraf Motorsport) als derde. Hubert Haupt zelf eindigde als vijfde en won de Pro-Am-klasse samen met Dennis Fetzer.
Op zondag domineerden Kalender en Seppänen en behaalden hun vierde overwinning van het seizoen, wat belangrijk bleek voor de titelstrijd. Leon Köhler en Maxime Oosten (FK Performance Motorsport BMW), die op zaterdag slechts negende werden, eindigden als derde. Jean-Luc D'Auria en Alain Valente (Emil Frey Racing Ferrari) kwamen als tweede over de streep. Kalender en Seppänen hebben nu een voorsprong van 24 punten op Köhler en Oosten, waardoor de eerste race tijdens de finale op de Hockenheimring al de beslissing kan brengen.
*** In de Ligier European Series in Mugello had Sita Vanmeert een tegenvallend weekend. Samen met rookie Ryan Shehan werd de Antwerpse in de eerste race van de baan geduwd, waardoor ze vast kwam te zitten in de grindbak. In de tweede race kwamen ze niet verder dan de zevende plaats in hun klasse. In de JS P4-klasse gingen de overwinningen naar Ian Aguilera (RLR MSport) en het Team Virage-duo Jerónimo Berrio en Pedro Juan Moreno. In de JS2 R-klasse behaalden Julien Schell/David Caussanel (Pegasus Racing) en Gregorio Bertocco/Matteo Pianezzola (Iron Lynx by LR Motorsport) de zeges.
*** De Michelin Le Mans Cup in Mugello zag de R-Ace GP Duqueine van Fabien Michal en Hadrien David de race van start tot finish domineren. Ze wonnen voor de Bretton Racing Ligier van Ben Stone en Theodor Jensen en de COOL Racing Ligier van Adrien Chila en David Droux. Michal en David behouden een voorsprong van 5,5 punten op Chila en Droux, waardoor de titelstrijd nog openligt voor de finale in Portimão. In de GT3-klasse is de strijd echter beslist, want met hun derde overwinning van het seizoen pakten Matt Kurzejewski en Alessandro Balzan in de AF Corse Ferrari de titel. Hun teamgenoten Riccardo Agostini en Custodio Toledo eindigden als tweede, terwijl de High Class Racing Porsche van Nick Jones en Sven Müller derde werd.
*** De Le Mans Cup gaat overigens volgend jaar uitbreiden in klassen. Op het openingsjaar in 2015 na was het altijd LMP3 en GT3 die deel uitmaakten van het kampioenschap, vanaf 2025 zal LMP3 opgedeeld worden tussen een Pro en een Pro-Am klasse. Voorheen werd de LMP3 voorbehouden voor teams met een amateurpiloot in de rangen, volgend jaar zullen ook duo's die beiden zilver zijn of zilver/gouden status hebben volgens de FIA, toegelaten worden in het kampioenschap. Een opvallende stap, net voor dat de gloednieuwe bolides in LMP3 hun intrede maken. Of hiermee er ook wat meer rust in het veld zal komen - de Le Mans Cup staat bekend om chaotische wedstrijden - valt eveneens af te wachten.
*** Net voor het aanvangen van de DTM manche afgelopen weekend maakten ABT Sportsline en Lamborghini bekend dat het team vanaf 2025 twee Huracan GT3 Evo2's zal inzetten in het kampioenschap. Dit jaar komt het Duitse team nog uit met Audi, maar gezien er nog amper ondersteuning is van het Duitse merk, springt Thomas Biermaier over naar een ander merk binnen de Volkswagen groep. Overigens niet onbekend voor ABT, gezien zij de laatste twee jaar de 24 Uur van de Nürburgring trotseerden met de Italiaanse bolide. Zij zullen al zeker twee wagens inzetten in de DTM volgend jaar. Hiermee komt er ook een einde aan een samenwerking van 25 jaar tussen het Duitse team en Audi.
*** Nog iemand die Audi verlaat is Matthais Ekström. De Zweed was verbonden aan het Duitse merk voor 23 jaar en haalde met het merk verschillende overwinningen en titels. Overigens vooral met ABT Sportsline in de DTM, waar hij 23 overwinningen en twee titel behaalde. Ook de 24 Hours of Spa schreef hij achter zijn naam, en toen hij de switch maakte van circuit naar rallycross, wist hij ook de titel te behalen in het World Rallycross Championship in 2016. De laatste jaren was hij ook nog actief in het Dakar-project.
*** Nog iemand die een stap opzij gaat zetten, is Michael Andretti. De mede-oprichter van Andretti Global heeft zijn aandelen verkocht aan Daniel Towriss, de CEO van Group 1001 verzekeringen, dat al aandelen had in het team. Andretti blijft wel aan boord met een ambassadeursrol en als adviseur voor het team. Het is een onverwachte zet, gezien het team begin dit jaar nog bezig was om in de Formule 1 te geraken en ook gelinkt was aan Wayne Taylor Racing in IMSA. Dat terwijl het team de week ervoor eveneens gelinkt werd aan een inval van de FBI bij Rahal Letterman Lanigan, net voor hun overwinning op de Battle of the Bricks. Die inval zou gelinkt zijn aan een intellectuele diefstal van een werknemer die net overkwam van bij Andretti.
*** Het eindresultaat na de Battle of the Bricks is dan toch gewijzigd. Deze was nog onder voorbehoud gezien er maar liefst zeven wagens onder de loep genomen werden bij een intensieve technische inspectie, en daar kwam de beste Porsche als slechtste uit. Mathieu Jaminet en Nick Tandy zagen hun derde plaats geschrapt worden vanwege dat er modificaties waren gebeurd aan de kabelboom dat niet in de homologatie zat. Daarenboven kreeg men ook nog een boete van 10.000 USD. Hierdoor stijgen de kansen voor de zusterwagen aanzienlijk voor de titel, gezien het verschil van veertien naar 124 punten is gegroeid. Ook de Wayne Taylor Racing with Andretti Acura van Louis Delétraz en Jordan Taylor werden bestraft.
*** Alpine heeft vorige week ook aandelen gekocht. Het Franse merk heeft zich namelijk ingekocht bij Signatech, het team dat instaat voor de Alpine A424 in het FIA WEC op dit moment. Het team en het merk zijn al meer dan tien jaar aan elkaar gelinkt qua samenwerking, wat betekent dat Alpine vooral kijkt op landurige termijn in de Hypercar-klasse. Volgens Signatech teambaas Philippe Sinault heeft het Franse merk al in juni de aandelen gekocht, maar de focus zal voorlopig op het FIA WEC liggen.
*** Zien we binnenkort Robert Wickens achter het stuur van een Hypercar of LMDh? Het zou zomaar kunnen. De Canadees, die nog steeds actief is in de TCR-klasse van de Michelin Pilot Challenge ondanks zijn dwarslaesie, zou binnenkort een unieke kans krijgen om een LMDh-prototype te besturen, mede dankzij Bosch. Dit bedrijf heeft een stuur ontwikkeld waarmee bestuurders kunnen remmen met hun handen, speciaal aangepast voor gebruik in prototypes. Dit nieuws valt samen met de aankondiging van de komst van Genesis, een zustermerk van Hyundai. Wickens racet de laatste jaren voor Hyundai via Bryan Herta Autosport, en Genesis heeft plannen bekendgemaakt om in te stappen in het FIA WEC en mogelijk ook IMSA met een LMDh-programma. Dit zou kansen kunnen bieden voor Wickens, de regerend kampioen van de TCR-klasse in de Pilot Challenge, om zo zijn racecarrière naar een hoger niveau te tillen.
Foto's: Len Kutasi - British GT - GT Open - Ligier European Series - Michelin Le Mans Cup - Thomas Smets - Lamborghini Squadra Corse - Vincent Wouters - Racing International Photography - Porsche AG - Gert Starckx - IMSA
Tweet