van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 41

Start 2025 Belcar Nascar Finals
Start 2025 Belcar Nascar Finals
We hebben alweer een druk weekend achter de rug, waarin twee Belgen een titel wisten te behalen in Barcelona en Road Atlanta, terwijl een andere landgenoot in de Verenigde Staten zich toonde door twee wagens tijdens dezelfde race te besturen. Natuurlijk mogen we ook de mooie finale van de Belcar niet vergeten op eigen bodem. Nu is het uitkijken naar de volgende wedstrijden, met de Intercontinental GT Challenge in Indianapolis en de finales van de European Le Mans Series en GT Open in respectievelijk Portimão en Monza. Ondertussen konden we ook nog dit nieuws voor u rapen.
Falken Motorsports - Porsche 911 GT3 R (992)
Falken Motorsports - Porsche 911 GT3 R (992)
*** Beginnen doen we met de NLS, want die had zijn laatste wedstrijd van het seizoen op de Nordschleife. Geen Max Verstappen ditmaal, maar dat was niet nodig om een goede wedstrijd te produceren. De eerste Falken Motorsports Porsche was pas te vinden op de derde startrij, terwijl de tweede bolide van het Duitse team een rij daarachter stond. Maar na vier ronden lagen beide wagens al op kop. Pas na de laatste pitstops namen Dorian Boccolacci en Nico Menzel definitief de bovenhand op Joel Sturm en... Nico Menzel. De dominantie van Falken Motorsports bleek ook in het resultaat, want de auto op de derde plaats, de Haupt Racing Team Ford van Vincent Kolb en Frank Stippler, kwam pas bijna zes minuten later over de meet.

Mühlner Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Mühlner Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Aan Belgische zijde was er ook in de finale van de NLS succes voor Mühlner Motorsport, die in CUP2 de winst behaalde met Arne Hofmeister en David Jahn, terwijl het team als tweede eindigde in CUP3 met Yannik Himmels en Kai Riemer. Tim Peeters maakte zijn seizoen volledig met de SRS Team Sorg Rennsport BMW in VT2-RWD en eindigde als zevende. Guido Dumarey en Maxime Dumarey waren gepland met de PROsport Racing Aston Martin in SP8T, maar gingen niet van start.

Matt Campbell, Mathieu Jaminet en Laurens Vanthoor
Matt Campbell, Mathieu Jaminet en Laurens Vanthoor
*** Dit weekend had Laurens Vanthoor het onverwacht druk. Twee uur voor de start van Petit Le Mans viel Julian Andlauer uit met rugproblemen. Vanthoor zei zonder aarzelen dat hij klaarstond om beide wagens uit de nood te helpen, en deed dat met verve. Terwijl zijn vaste teamgenoten Felipe Nasr en Nick Tandy een zwaar weekend kenden, hielp de Hasselaar Mathieu Jaminet en Matt Campbell aan de titel. Overigens kwam Vanthoor zelf met een leuke statistiek op de proppen, met dank aan zijn vrouw. Van de vijftien wedstrijden die hij verreden heeft dit seizoen stond hij elf keer op het podium, waarvan zes keer op het hoogste schavot. Hij had zelfs ei zo na alle wedstrijden gewonnen op Amerikaanse bodem na de zeges in Daytona, Sebring en Circuit of the Americas tijdens het FIA WEC.

2025 IMSA Battle on the Bricks
2025 IMSA Battle on the Bricks
*** Tijdens het weekend werden ook de deelnemerslijst voor het komend seizoen van IMSA voorgesteld, en daar prijken 45 wagens op voor de volledige campagne, met negen wagens in de IMSA Michelin Endurance Cup. In de GTP-klasse valt Lamborghini weg zoals verwacht, en is de grootste wijziging dat Team WRT de BMW's overneemt van Rahal Letterman Lanigan Racing. Twaalf wagens tekenen present voor LMP2, terwijl in GTD Pro twee wagens wegvallen die een volledig seizoen afwerken. Opmerkelijk is dat Manthey Racing zich ingeschreven heeft voor de Endurance Cup. Overigens zetten zij twee wagens in, met ook een Porsche in GTD. In die klasse liepen veertien inschrijvingen binnen. Daar zal het vermoedelijk niet bij blijven. Zo had bijvoorbeeld Random Vandals Racing aangekondigd aan de start te verschijnen met een BMW, maar dat team is nog in onderhandeling met de organisatie.

Bobby Rahal
Bobby Rahal
*** Nog een team in onderhandeling is Team RLL. Het team van Bobby Rahal mag dan wel zijn status als fabrieksteam kwijtgespeeld zijn, weggaan uit IMSA wil hij allerminst. De vragen zijn dan wel: in welke klasse en eventueel met welke constructeur. Als het van Rahal afhangt, ligt zijn eerste keuze in GTD Pro, maar dan moet wel een nieuwe deal uit de bus komen met een constructeur. De onderhandelingen zijn al van start gegaan sinds de breuk met BMW. Maar ook LMP2 zou een optie zijn. Het is dus af te wachten wat de voormalige IndyCar-rijder zal kunnen klaarspelen.

2025 FIA WEC 6 Hours of Spa
2025 FIA WEC 6 Hours of Spa
*** Balance of Performance, ofwel BoP, het acroniem van drie letters is uit de gratie gevallen in het FIA WEC na veel kritiek dit seizoen. Aan de hand van de BoP was het namelijk mogelijk om met succes te voorspellen wie in São Paulo zou winnen. In een interview met Endurance24 zegt de ACO daarmee komaf te willen maken. Wat zeker niet geholpen heeft, is dat de aanpak maar bleef veranderen. Eerst werd de BoP opgemaakt op basis van de drie laatste wedstrijden, nu gaat het om de beste twee van de drie laatste races, met uitzondering op Le Mans. Ondanks de klachten, willen de constructeurs toch een Balance of Performance behouden. De problemen kwamen trouwens niet alleen in het WEC voor, want begin juni moest ook IMSA toegeven dat het fout zat met de BoP in de topklasse. Daarom gaan beide kampioenschappen op zoek naar een simpelere manier voor de toekomst. Om in de gaten te houden!

Neel Jani
Neel Jani
*** Dit weekend staat de finale van de European Le Mans Series op het programma, en DKR Engineering kan rekenen op versterking van een veteraan uit het FIA WEC. Zo wist Kendy Janclaes niemand minder dan Neel Jani te strikken voor dit weekend in Portimão. De Zwitser neemt het stuur over van Felipe Fraga, die op zijn beurt al het stuur overnam van Thomas Laurent. De Braziliaan komt immers in eigen land in actie. Jani vormt zo een trio met Laurents Hörr en Georgios Kolovos en komt uit in LMP2 Pro-Am.

Jan Heylen en Alex Sedgwick
Jan Heylen en Alex Sedgwick
*** Jan Heylen heeft eveneens een belangrijke finale in het vooruitzicht tijdens de Indianapolis 8 Hour, maar zal dit weekend ook uitkomen in Pirelli GT4 America. De nieuwbakken kampioen in de IMSA Michelin Pilot Challenge zal namelijk de plaats innemen van Riley Dickinson op de ACI Motorsports Porsche, die op hetzelfde moment uitkomt in de Porsche Carrera Cup North America op Circuit of the Americas. En het doel is duidelijk, om teamgenoot - en tevens ook teameigenaar - Curt Swearingin te helpen naar de titel in GT4 America Pro-Am. De Amerikaan ligt namelijk vier punten achter op de Random Vandals Racing BMW, en hoopt samen met Heylen zijn titel van vorig jaar te kunnen verlengen.

*** Eerder dit jaar maakte BTCC-team West Surrey Racing bekend dat het in 2026 zal debuteren in een GT-klasse, en de achttienvoudige kampioenen in de Britse toerwagenklasse hield woord. Zo zal het in januari afzakken naar Dubai om de 24 uur van Creventic af te werken met een Porsche 911 GT3 Cup (992). Daarvoor gaat het samenwerken met CCK Motorsport, dat zelf uitkomt in de Porsche Carrera Cup Great Britain. Volgens Carl Mitchell, sportief en operationeel directeur van het team, zijn er al de nodige productieve gesprekken geweest met kandidaat-rijders. WSR wil met vier rjiders aan de start komen en heeft nog altijd een paar zitjes die op zoek zijn naar een rijder.

Apex One Endurance Series
Apex One Endurance Series
*** Wat Creventic gerealiseerd heeft in Europa, is Apex One ook van plan in de Verenigde Staten. De organisator van onder meer race-evenementen en testdagen lanceert deze winter namelijk de Apex One Endurance Series. Het kampioenschap zal bestaan uit amper twee manches, maar wel op degelijke circuits. Beginnen doen ze eind november met de Sebring 10H, terwijl in februari de COTA 12H op het programma staat. Die laatste race is echt copy paste uit het draaiboek van de Nederlandse organisatie, want Apex One is van plan om de race op te splitsen met zeven uur op zaterdag, vijf uur op zondag en tussenin een gesloten wagenpark. Ook het reglement volgt Creventic op de letter, net als de bandenkeuze, want een samenwerking met Michelin ligt nu al vast. De bedoeling van het kampioenschap: een lanceerplatform zijn voor amateur- en beginnende rijders.

2025 Super GT @ Sepang
2025 Super GT @ Sepang
*** Er zijn in de autosport steeds minder kampioenschappen waar je nog een echte bandenoorlog hebt. Eén van de weinige daarvan zijn onder meer alle activiteiten op de Nordschleife met de NLS en de 24 uur, maar ook in Super GT. Althans tot en met 2026, want de Japanse organisatie gaat vanaf '27 ook naar één specifieke bandenfabrikant stappen. Dat betekent een radicale breuk met het verleden, want van een bandenoorlog al sinds de  jaren 90 sprake. Op dit moment zijn er drie fabrikanten - Yokohama, Bridgestone en Dunlop - aanwezig in GT500, terwijl GT300 naast diezelfde drie ook nog Michelin heeft. Alle vier zijn uitgenodigd door organisator GTA tijdens een vergadering en mochten zich aanmelden voor beide klassen, met de bedoeling om een contract van drie jaar te tekenen.

Foto's: Georges de Coster - NLS - Porsche AG - Thomas Smets - GT World Challenge America - Apex One - Super GT



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op woensdag 15 oktober 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting NLS 10.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons