Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 42: de nieuwtjes
*** Op zondag vond er een testdag plaats op de Autódromo do Algarve, waar Laurents Hörr de snelste tijd klokte met de DKR Engineering Oreca. Hij hield Mathias Beche (Panis Racing) achter zich, terwijl Simon Mann in de AF Corse-bolide de derde snelste tijd reed. Cem Bölükbasi eindigde als vierde voor Nielsen Racing, en Luca Ghiotto, rijdend voor Duqueine Team, maakte de top vijf compleet. In de LMP3-categorie zette het Michelin Le Mans Cup-team R-ACE GP de snelste tijd neer, dankzij Theodore Jensen. In de LMGT3-klasse was het Fran Rueda in de Kessel Racing Ferrari die de snelste tijd noteerde. Opmerkelijk was dat bij de Iron Dames drie nieuwe vrouwelijke coureurs – Celia Martin, Karen Gaillard en Marta Garcia – in actie kwamen in de Porsche 911 GT3-R (992). Is er wellicht een nieuw vrouwelijk trio in de maak?
*** Tijdens de Ferrari Finale Mondiali werd bevestigd dat het Italiaanse merk voor 2025 geen wijzigingen doorvoert in het FIA WEC. Na twee succesvolle jaren, waarin ze met beide teams de 24 Heures du Mans wonnen, blijven de bezettingen ongewijzigd. In de #50 zien we opnieuw Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco en Miguel Molina, terwijl de #51 bemand blijft door Antonio Giovinazzi, James Calado en Alessandro Pier Guidi. Voor de gele bolide is er nog geen duidelijkheid over de rijdersbezetting.
*** Ferrari bevestigde ook dat zes van hun fabriekscoureurs nog een jaar aanblijven. Naast Fuoco en Molina, die al eerder genoemd werden, verlengen Davide Rigon, Daniel Serra, Alessio Rovera en Lilou Wadoux hun contracten. Hoe lang de verlenging duurt is niet bekend, maar Ferrari richt zich op continuïteit.
*** Een ander nieuwsfeit uit het Ferrari-kamp is dat Arthur Leclerc tijdens de rookie-testen in Bahrein achter het stuur van de Ferrari 499P zal kruipen. De jongere broer van Charles Leclerc reed dit seizoen in de European Le Mans Series met Panis Racing, waar hij een overwinning behaalde en in het Italiaanse GT-kampioenschap (Endurance). Ferrari heeft echter bevestigd dat hij niet in aanmerking komt voor een vaste plek in de gele bolide, maar zijn toekomst wordt wel stap voor stap opgebouwd.
*** Theo Pourchaire en Clément Novalak zullen tijdens de rookie-testen in Bahrein de Peugeot 9X8 testen. Voor Pourchaire is dit een welkome kans na een turbulent seizoen, waarin hij kort actief was in de Super Formula en IndyCar bij McLaren. Novalak daarentegen heeft al endurance-ervaring opgedaan met Inter Europol Competition, waarbij hij onder andere een tweede plek behaalde in de 24 Heures du Mans. Ook Victor Martins, die momenteel in Formule 2 rijdt, zal in actie komen in Bahrein. Hij zal een Alpine A424 besturen.
*** Sebastien Bourdais zal in Bahrein opnieuw plaatsnemen in de Chip Ganassi Racing Cadillac, samen met Alex Lynn en Earl Bamber. Oorspronkelijk zou Renger van der Zande deze wedstrijd rijden, maar een last-minute wijziging - zoals u hieronder kunt lezen - zorgde voor deze vervanging.
*** Acura heeft zijn vier coureurs voor volgend seizoen in de IMSA aangekondigd. Bij Meyer Shank Racing keren Tom Blomqvist en Colin Braun terug. Beiden reden al voor MSR in 2023, maar waren daarna actief in IndyCar en LMP2 gezien het team de Acura kwijtspeelde na het sjoemelen tijdens Rolex 24 in '23. De tweede bolide, onder beheer van Honda Racing Corporation, krijgt Renger van der Zande en Nick Yelloly als nieuwe rijders. Dit betekent ook dat Filipe Albuquerque het team verlaat, met speculaties dat hij mogelijk naar Cadillac zal overstappen.
*** Sascha Fenestraz lijkt in 2025 niet terug te keren bij Nissan in de Formule E. De Fransman met Argentijnse roots zou mogelijk overstappen naar Toyota voor een zitje in de Super GT, bij Team TOM's. Hoewel hij nog steeds kan deelnemen aan de audities voor Nissan, blijft het onduidelijk of deze nog zullen plaatsvinden, aangezien de Super GT-finale naar december is uitgesteld.
*** De 24H Series heeft een aantal reglementswijzigingen doorgevoerd. Zo zijn bandenverwarmers nu ook verboden tijdens kwalificaties en mogen banden tijdens deze sessie alleen maar gewijzigd worden als ze te zwaar beschadigd zijn. Daarnaast mogen teams tijdens Code 60-situaties slechts één keer tanken, tenzij de neutralisatie langer dan een uur duurt. Ook wordt de rol van amateurs belangrijker; in races van 12 uur moeten zij minimaal twee uur rijden, en in 24-uursraces minstens vier uur.
*** Ook het FIA WEC voert voor 2025 enkele technische wijzigingen door. Naast de verlenging van de Hypercar-reglementen en de levensduur van de huidige LMP2’s, worden er LED-borden op de zijkanten van de wagens geïntroduceerd om de positie weer te geven. Verder moeten coureurs minstens 45 minuten rijden om in aanmerking te komen voor punten, in plaats van de gebruikelijke 60 minuten. Tot slot moeten fabrikanten nu vooraf twee auto’s selecteren die punten kunnen scoren voor het wereldkampioenschap. Dit vooral gericht op Porsche en Ferrari, gezien zij meerdere ijzers in het vuur hebben. De overige constructeurs en hun twee bolides worden wel telkens door hetzelfde team gemend.
*** Porsche heeft hun line-up voor de FIA GT World Cup in Macao bekendgemaakt, en ook Mercedes en Audi volgden snel. Mercedes stuurt vier wagens, waaronder toppers Maro Engel (GruppeM Racing), Daniel Juncadella en Jules Gounon (beiden Craft-Bamboo Racing). Ralf Aron (Climax Racing) maakt zijn debuut. Audi stuurt eveneens vier wagens, met debutant Ricardo Feller (FAW Audi Sport Asia Racing Team) en veteraan Christopher Haase (Phantom Global Racing) als kopstukken.
Foto's: Racing International Photography/Diego Onida - European Le Mans Series - Georges de Coster - Arne Simons - HPD North America - Sandro Delaere - Thomas Smets - Gert Starckx - Racing International Photography/Günter Kortmann
Tweet