van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 43

M3M by Groupe Lemoine
M3M by Groupe Lemoine
We beginnen aan de laatste rechte lijn richting de winterstop. Afgelopen weekend viel het doek over de European Fun Cup in Zolder en de Supercar Challenge in Assen en volgend weekend staat er geen belangrijke uithoudingswedstrijd op de kalender. De nieuwsmolen valt daarom zeker niet stil, zoals u hieronder kunt ontdekken.
Porsche Sprint Challenge Southern Europe @ Barcelona
Porsche Sprint Challenge Southern Europe @ Barcelona
*** Eerder dit jaar kon u bij ons al lezen dat Porsche de Porsche Carrera World Cup nieuw leven inblaast. Na de eerste uitgave in 2011 op de Nordschleife, vindt in maart 2026 de tweede editie plaats op het circuit van Barcelona, waarvoor meer dan 100 verschillende rijders worden verwacht uit alle verschillende competities van Porsche. Voor het format lieten de organisatoren zich inspireren door... sim racing. Om te beginnen wordt het peloton opgedeeld in vier groepen van maximaal dertig wagens. De rijders komen uit in drie verschillende klasses (Pro, Pro-Am en de Michelin Cup). Op basis van een kwalificatie gevolgd door drie wedstrijden van een halfuur plus een ronde, wordt een klassement opgemaakt. De helft stoot vervolgens door naar de halve finales, om uiteindelijk dertig wagens over te houden voor de finale. Op die manier staan maar liefst vijftien races op het programma.

Start 2025 Michelin 24H Dubai
Start 2025 Michelin 24H Dubai
*** Creventic heeft eerder deze week een voorlopige deelnemerslijst bekendgemaakt voor de 21ste editie van de Michelin 24H Dubai. Daar prijken op dit moment maar liefst 73 bolides op, waarvan meer dan de helft GT3's. Maar liefst negen verschillende merken zullen in die klasse van de partij zijn. Team WRT keert terug om zijn kroon te verdedigen met twee wagens, terwijl Haas RT en Comtoyou Racing respectievelijk twee Audi's en een Aston Martin inzetten. Ook krijgen we het debuut van de Ford Mustang GT3 in het Midden-Oosten, aangezien ook Haupt Racing Team afzakt naar de Emiraten. In de 992-klasse is er eveneens weer Belgische inbreng, met twee wagens van Mühlner Motorsport en een van Speedlover.

Gilles Magnus - Comtoyou Racing Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Gilles Magnus - Comtoyou Racing Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
*** Na een bewogen seizoen in de DTM voor Comtoyou Racing, ziet het ernaar uit dat het Waalse team ook in 2026 van de partij zal zijn in het Duitse kampioenschap. Het Aston Martin-team betaalde vooral in het begin van het seizoen leergeld, alvorens in de tweede helft enkele sterke resultaten neer te zetten, vooral dan met Gilles Magnus. Opvallend genoeg kreeg Comtoyou dit jaar geen ondersteuning van de Britse constructeur. Dat zou in 2026 weleens kunnen veranderen.

Gilles Magnus
Gilles Magnus
*** Endurance-Info heeft een overzicht gegeven van de geruchtenmolen in de GT World Challenge Europe. Onze Franse collega's berichten namelijk dat Magnus volgend seizoen weleens niet zou kunnen terugkeren naar Comtoyou Racing in de DTM, want de Schotenaar zou gelinkt zijn aan een fabriekszitje bij Lamborghini. Het Italiaanse merk op zijn beurt lijkt dan weer Jordan Pepper, maar ook Grasser Racing Team te verliezen, al is nog niet geweten waar de voorkeur van teambaas Gottfried Grasser voor volgend jaar zou liggen. Ook Verstappen.com Racing wisselt van leverancier. Weg Aston Martin en Ferrari, hallo Mercedes-AMG en Porsche. Het merk met de ster zou ingezet worden in de GTWC Europe, terwijl Porsche - onder leiding van Manthey - met Red Bull-kleuren zou schitteren op de Nordschleife. Tot slot gaan we volgens Endurance Info ook Valentino Rossi terugzien in het paddock van de GTWC. 'The Doctor' zou namelijk het FIA WEC verruilen voor een nieuw Europees avontuur, waar hij onder de banner van SRO het meeste succes kende met zeges in Misano, en recent nog in Indianapolis tijdens de manche van de Intercontinental GT Challenge.

Wright Motorsports - Porsche 911 GT3 R (992)
Wright Motorsports - Porsche 911 GT3 R (992)
*** Wright Motorsports overweegt al langer om de internationale toer op te gaan, en lijkt dat nu ook in kaart te brengen. Sinds Adam Adelson het team heeft overgekocht, speelde de Amerikaan al met het idee om ook meer buiten de Verenigde Staten te racen. Het doel is om in 2027 een stevig programma in te plannen, en daarbij worden twee grote doelstellingen genoemd: de Intercontinental GT Challenge en de 24 Heures du Mans. Wright Motorsports heeft ondertussen al mogen proeven van de CrowdStrike 24 Hours of Spa, maar ook de 24 Uur van de Nürburgring wordt genoemd, net als dus de grootste uithoudingswedstrijd ter wereld. De 24 Uur van Spa moet het Amerikaanse team volgend jaar wel aan zich laten voorbijgaan, gezien de vreemde overlapping met de Six Hours of the Glen, een manche van het IMSA-kampioenschap.

Antonio Fuoco, Roberto Lacorte en Charles Milesi
Antonio Fuoco, Roberto Lacorte en Charles Milesi
*** Twee LMP2-teams hebben hun bezettingen voor de Asian Le Mans Series bekendgemaakt. Bij United Autosports, dat zijn terugkeer maakt, zullen Paul di Resta, Phil Fayer en Ben Hanley de Oreca besturen. Fayer is de amateurrijder van dienst, en breit een vervolg aan zijn twee deelnames in IMSA eerder dit jaar. Ook Cetilar Racing, dat voor een keer niet met de Ferrari op pad gaat, heeft zijn line-up compleet. Roberto Lacorte krijgt twee stevige namen naast zich met Antonio Fuoco en Charles Milesi. Fuoco, fabrieksrijder bij Ferrari, heeft al enkele races meegereden met Lacorte, weliswaar aan het stuur van een Ferrari. De Italiaan krijgt nu zijn kans in een LMP2.

Garage 59 - McLaren 720S GT3 Evo
Garage 59 - McLaren 720S GT3 Evo
*** Er zijn veranderingen op til in het FIA WEC voor 2026, meer bepaald bij McLaren. Na twee seizoenen neemt United Autosports afscheid van de 720S GT3 Evo. Het Anglo-Amerikaanse team zal vanaf 2027 namelijk de McLaren LMDh runnen in het FIA WEC. De Britse constructeur heeft al een vervanger klaar, en dat is zeker geen onbekende. Garage 59 zal namelijk het plekje overnemen. Het team van Alexander West, Andrew Kirkaldy en Chris Goodwin heeft de laatste jaren een sterke reputatie opgebouwd, met onder meer klassezeges in de CrowdStrike 24 Hours of Spa. 

Laurin Heinrich
Laurin Heinrich
*** Een opvallende naam zal over twee weken zijn debuut maken in de topklasse van het FIA WEC. Laurin Heinrich krijgt namelijk zijn eerste kans om met de 963 te rijden. De Duitser zal de plaats innemen van Michael Christensen, als teamgenoot van Julian Andlauer en Mathieu Jaminet. Enkele weken geleden liet Porsche al vallen dat het de voormalige IMSA-kampioen in GTD Pro onder de loep aan het nemen was, en nu krijgt hij dus zijn kans. Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Matt Campbell zitten zoals verwacht aan boord van de andere auto. Onze landgenoot en de Fransman maken nog steeds kans om de titel te behalen in wat - althans voorlopig - hun laatste wedstrijd zal zijn in de WK uithouding.

Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
*** Voor de rookietesten de dag na de finale zijn er nog wat meer namen bekendgemaakt. Peugeot zal niet alleen Nick Cassidy een kans geven, maar ook Alex Quinn en Mathias Beche zullen van de partij zijn voor het Franse merk. Grappig genoeg stonden beiden afgelopen seizoen in de European Le Mans Series tegenover elkaar. Al heeft Beche natuurlijk ook de nodige ervaring, aangezien de Zwitser destijds uitkwam voor Rebellion Racing in een LMP1.

Antonio Félix da Costa
Antonio Félix da Costa
*** Ondertussen heeft Alpine een nieuwe rijder beet: António Félix da Costa. De Portugees was tot afgelopen zomer nog in dienstloon van Porsche in de Formule E, maar mocht beschikken. Terwijl da Costa in de Formule E bij Jaguar instapte, maakt hij met de Frranse constructeur zijn wederoptreden in het FIA WEC. De Portugees lijkt Paul-Loup Chatin te vervangen, die na dit seizoen vertrekt (naar Genesis?). Ook Mick Schumacher is echter een vraagteken, aangezien de Duitser onlangs nog een Indycar-test afwerkte.

BMW M Team WRT - BMW M Hybrid V8
BMW M Team WRT - BMW M Hybrid V8
*** Team WRT werkt volgende week de finale van het FIA WEC af, maar het team uit Luik zal komende winter weinig rust kennen. Naast de deelname in de Michelin 24H Dubai, begint het team ook aan zijn avontuur in IMSA met de BMW M Hybrid V8. Vincent Vosse neemt het nieuwe project natuurlijk heel serieus. Aangezien de manschappen in Amerika volledig nieuw zijn, wil hij de Rolex 24 at Daytona aanvatten met een mix van het Amerikaanse team en leden die deel uit maken van de formatie in het FIA WEC. Vanaf Sebring zullen de IMSA-troepen het alleen moeten doen.

Grid 2025 Rolex 24 at Daytona
Grid 2025 Rolex 24 at Daytona
*** Het ziet ernaar uit dat de Rolex 24 at Daytona tegen zijn maximale capaciteit aan zit. De voorbije seizoenen nemen steevast 61 wagens deel en dat zal voorlopig zo blijven, althans volgens John Doonan. Op dit moment kan het circuit in Florida niet meer teams ontvangen, terwijl er meer dan 80 aanvragen zijn binnengekomen. Teams die een volledig seizoen of de IMSA Michelin Endurance Cup afwerken, krijgen voorrang. Volgens Patrick Kelleher, voorzitter van de Daytona International Speedway, is het circuit vastgebonden aan dat aantal, en wil het de veiligheid voor rijders en teams garanderen.

Cadillac WTR - Cadillac V-Series.R
Cadillac WTR - Cadillac V-Series.R
*** Volgend seizoen zetten nog twee constructeurs jokers in op hun LMDh's: Acura en Cadillac. De Amerikaanse tak van Honda past namelijk zijn voorste remmen aan, terwijl Cadillac zich vooral focust op elektronica. Maar liefst zes constructeurs hebben al bevestigd een joker in te zetten voor 2026, en daar is een goede reden voor. Eind dit jaar komen namelijk alle wagens langs in de windtunnel van Windshear. Daar zullen zowel LMDh's als Hypercars opnieuw gevalideerd worden. Voorheen werkte de FIA en ACO in de windtunnel van Sauber in Zwitserland, maar dat is niet meer mogelijk gezien de overname van Audi voor het Formule 1-project.

Lamborghini Temerario GT3
Lamborghini Temerario GT3
*** Om af te sluiten doen we met nieuws van Lamborghini. Het Italiaanse merk heeft namelijk bekendgemaakt dat Pfaff Motorsports de eer zal krijgen om de nieuwe Temerario GT3 aan de tand te voelen in Noord-Amerika. Het Canadese team maakte dit jaar de overstap naar het merk uit Sant'Agata Bolognese en dat blijkt vooralsnog een goede samenwerking. Hoewel Lamborghini al aangegeven had niet aan de start te verschijnen tijdens de Rolex 24, tekent het in november wel present tijdens de officiële IMSA-testdagen in Daytona. Daarna is er nog tijd voor uithoudingstesten op Sebring, met het oog om in maart te debuteren tijdens de 12 Hours of Sebring.

Foto's: Thomas Smets - Porsche Sprint Challenge Southern Europe - 24H Series - Bart Wouters - Arne Simons - Cetilar Racing - Racing International Photography/Diego Onida - Porsche AG - Gert Starckx - Alpine - Racing International Photography - Lamborghini Squadra Corse



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op dinsdag 28 oktober 2025.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons